Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Academicianului Nicolae Manolescu i-a fost conferit titlul de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea

Un nou titlu de Doctor Honoris Causa

Academicianului Nicolae Manolescu i-a fost conferit titlul de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea

Joi (18 noiembrie 2010), în Aula Magna a Universității din Oradea, i-a fost acordat titlul onorific de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea academicianului Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România, directorul revistei „România literară” și ambasadorul României pe lângă UNESCO.

 „În acest cadru festiv decernăm astăzi (joi, 18 noiembrie 2010 – n.n.) titlul de Doctor Honoris Causa domnului profesor universitar Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România, directorul revistei România literară și ambasadorul României pe lângă UNESCO.
Evidențiem astfel ajutorul dat Universității noastre și orașului de-a lungul anilor de către domnul academician Nicolae Manolescu și acesta este modul nostru de a înregistra și de a aprecia (,,cât se poate omenește prevedea” este un etalon) contribuția deosebită a domnului profesor în cultura românească, în mediul academic și rezonanța socială și morală a atitudinilor sale cu privire la dimensionarea existenței și dreptul la normalitate, nuanțe și criterii în diferite intervale. Acestea sunt argumentele pe care s-a bazat conducerea Universității din Oradea atunci când a înaintat Senatului propunerea de acordare a Titlului Onorific de DOCTOR HONORIS CAUSA al Universității din Oradea, Domnului academician Nicolae Manolescu, propunere care a fost aprobată prin Hotărârea de Senat nr. S149, din 14 septembrie 2010.”
Am citat din Laudatio, prezentat de prof. univ dr. Ioan Derșidan, secretar științific, Facultatea de Litere a Universității din Oradea.
„Nu se face reformă în vreme de criză!”
În răspunsul său, academicianul Nicolae Manolescu a făcut o radiografiere a învățământului românesc actual, privit prin prisma politicii guvernului de a înfăptui o (pretinsă) reformă învățământului, în plină criză, de a impune o lege a învățământului pe care dascălii nu o vor... într-o asemenea variantă!
Pornind de cuvântul „oi”(cuvântul de „capă și spadă”, cuvântul considerat ca cel mai potrivit, mai accesibil din abecedarul pe care l-a buchisit), academicianul avea să parcurgă un traseu lingvistic, făcând slalom prin reforma actuală, opinând că, încet, dar sigur, s-a ajuns la „masacrul limbii române”. În acest moment dureros... de cumpănă, Domnia sa a făcut trimiteri către mass-media (mai cu seamă către televiziunile naționale și comerciale), arătând însă cu degetul către școală, pentru că „nenorocirea pleacă de la școală”...
„Câți se mai laudă că au fost școliți?”
 „A fi școlit”... nu l-am mai auzit, deși era un lucru extraordinar. Câți se mai laudă că au fost școliți? La fel de mult îmi place și cuvântul „a învăța”. Este foarte frumos, dar este foarte rar. Învățătura a dispărut de tot. Acum spunem că mergem la școală ca să ne educăm, nu să învățăm. Dar o educație fără învățătură este o formă de manipulare. Eu aș prefera Ministerul Instrucției, nu Educației. Nu se poate învățătură fără instrucție...
Nu se face reformă în vreme de criză, altfel va fi o lege de economie, de austeritate. Nu e normal să faci o lege când trebuie să măsori fiecare bănuț. 4% din PIB nu înseamnă nimic. În Franța e 10% dintr-un PIB superior...”
Făcând trimitere la cele șapte cărți ale sale („Teme”), academicianul a continuat să puncteze tot din mediul unde se simte acasă, în învățământ, la școală, arătând că „Dintotdeauna mi-au plăcut temele, să-mi fac lecțiile. Mi s-a părut că ceea ce nu faci la o vârstă nu o mai faci niciodată. În timpul școlii trebuie să citești cât de mult. Dacă nu ai făcut-o, nu o vei face nici după aceea, când intervin alte lucruri prioritare...” Pentru distinsul profesor, sistemul de valori e esențial, filologii și matematicenii sunt la fel de valoroși, însă, fiecare ar trebui să învețe câte ceva de la celălalt... „Să luăm metoda de gândire din disciplinele reale”.  „Domenii aproximative nu există!”
Concluzionând la capătul unei încântătoare prelegeri la care am fost martor (în parte), doresc să–mi exprim sincer și deschis punctul de vedere: După cum vorbește și gândește, Domnia sa ne-ar fi mai util nu la UNESCO, ci aici în țară, în fruntea Ministerului Instrucției Naționale... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Academicianului Nicolae Manolescu i-a fost conferit titlul de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea. 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:29:27 Ora standard a Europei de Est