Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea

O nouă ediție de succes a „Zilelor școlii”

La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea

Prof. Adriana Bunea – directorul Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea – este unul dintre managerii de succes ai școlii bihorene.

Pregătirea profesională, experiența la catedră, trăsăturile de personalitate și flerul său de om de succes, toate au demonstrat și demonstrează că e omul potrivit la locul potrivit, directorul care sfințește locul, așa cum sunt mulți alți manageri de școli în municipiul Oradea și nu numai, născuți, iar nu făcuți... pentru a conduce.
Modul în care a organizat „Zilele școlii”și „Zilele porților deschise”, precum și toată politica și strategia managerială adoptate pe parcursul întregului an școlar, se văd în procentele importante cu care a crescut efectivul de elevi pe clase, de la o medie de 17,2, anul acesta s-a ajuns la 21 de elevi, iar în clasa I, germană, sunt 28 de elevi.
Liceul german are în prezent 20 de clase, dintre care nouă la ciclul primar (cinci la secția germană și patru la secția română), opt la gimnaziu (una la secția maghiară, trei la secția română și patru la germană), trei clase de liceu, cu un efectiv total de 408 elevi, în cele 20 de clase.
Preșcolarii au „curtat”, ieri, liceul german  
De la ora 9,13, mai bine de o oră și jumătate, am „monitorizat” activitatea la clasele ciclului primar, unde „sărbătoarea” a început după ora 9.30, chiar dacă de la ora 8.00, părinții (și nu numai) puteau asista la lecțiile deschide de la toate clasele (primare). Noi am optat pentru lecțiile-experiment de la clasa a III-a B, conduse cu măiestria-i cunoscută de prof. Krisztina Vasi, un pedagog de excepție (de la care s-a „molipsit”, pesemne, și Marius – „prietenul copiilor”). Prietenii știu de ce! Cu tot felul de recipiente pe masă, Krisztina și elevii săi au „măsurat” din ochi apa curată (și colorată cu cerneală) din vase, au cântărit „apa” îmbibată în șervețele, vata și biluțele de cauciuc, pentru a demonstra proprietățile apei și ale corpurilor prezentate în cadrul experimentelor, experimente care s-au dovedit a fi, ca și anul trecut, o adevărată revelație pentru elevi.
Surpriza ediției din acest an aveam să o descoperim în clasa I A și se numește prof. Mariana Lucaci (pe care o știam de mulți ani, de la Liceul Teologic Greco-Catolic, un dascăl de calitate care face cinste învățământului românesc). Cu ghiozdanul în brațe, doamna profesor începuse să le prezinte preșcolarilor de la Grădinița nr. 16 (însoțiți de prof. Rodica Balog) și celor de la Grădinița nr. 30 (îndrumați de prof. Simona Badea) „piesele de greutate” ale școlarului. Elevii săi erau postați în fața clasei, spre a lăsa locul lor în bănci și pe saltele oaspeților dragi. Unul câte unul, școlarii, deghizați în personaje de poveste, au ieșit în față să se prezinte și să capteze atenția celor mici. Doamna învățătoare le-a spus povestea cu tâlc a „Pomișorului fermecat”... Concluzia dascălului a fost aceea că „Toți copiii sunt cuminți, iar omul e ca pomul!”
Un spectacol de pomină
Ajungând într-un târziu și în sala de sport, aveam să ne crucim de atâta mulțime de copii, câtă frunză și iarbă, preșcolari cu zecile, ca să nu spunem o cifră rotundă... de peste 160, vorba doamnei director. Micii spectatori erau numai ochi și urechi la mătușa Mărioara și la Ionică. Cei doi fugeau unul după altul prin cânepă spre deliciul general. În fața copiilor, au venit tot felul de personaje de poveste, interpretate admirabil de elevii doamnei învățătoare Emilia Huza (un alt dascăl de top, cu vechi state de plată).
Un tort câștigător și artiști de artiști
După orele amiezii, mergând spre „sala de sport” a gimnaziștilor și liceenilor, privirea ne-a căzut pe tortul clasei a VIII-a A. Elevii câștigători la concursul culinar tocmai începuseseră să-l felieze și să se înfrupte din el. Alături era dirigintele clasei, prof. Adina Veteși.
În sala de sport erau așteptate cu sufletul la gură „vedetele” de liceu... să se dea în spectacol. Printre marii actori ai clasei a X-a A, care păreau cel puțin de-a XII-a, aveam să descoperim un intrus, artist de artist și elev „model” prin comportament, care o ascundea și o „imita” (perfect la voce) pe doamna director (Adriana Bunea). În urma „săpăturilor” efectuate, aveam să descoperim că elevul-actor fusese chiar doamna director (în carne și oase), strașnic deghizată pentru a prezenta împreună cu liceenii din a X-a A „Școala de-a lungul timpului”!
Povestind cu Liana Teaha și Adina Veteși, doi dintre profesorii puternic ancorați în organizarea și desfășurarea manifestărilor, aveam să ne edificăm asupra întregului program pus în undă de „Ziua școlii”: concursuri de cultură generală și de ilustrație de carte, dar și  expoziție de carte (amenajată de doamna bibliotecar, prof. Mariana Trofin), aranjamente cu specific autumnal, concurs de artă culinară, atelier de studiu (cabinet de orientare școlară și profesională), atelier de autocunoaștere și desen (pus la cale de psihologul Carla Florin și prof. de sprijin Violeta Bobotan, cu concursul dnei prof. Carmen Ilisie), concurs de dans (menuet), concurs de recitări, „Un pedagog de școală nouă” (dramatizare, cu actorii clasei a VI-a B), workshopuri cu semințe și castane, aranjamente și alte invenții ale celor din ciclul primar (conduse de prof. Dorina Bratiș, înv. clasei a IV-a A), alte și alte activități pregătite pentru preșcolari de învățătorii și profesorii din ciclul primar (între care și dna Ellenes Jakobffy Emese, de la clasa a IV-a B). Doamna director, prof. Adriana Bunea, s-a arătat deosebit de încântată de succesul pe care l-au avut și în acest an „Ziua porților deschise” (în 20 octombrie) și „Ziua școlii” (ieri, miercuri, 10 noiembrie). „Revelația ediției au fost cei peste 160 de copii preșcolari, care ne-au trecut, astăzi (miercuri –n.n.) pragul, de la opt grădinițe (nr. 45, 31, 37, 43, 30, 16, 36 și 27), în ciuda ploii și a atmosferei de plumb care nu ne-au slăbit deloc. Prezența celor mici ne-au mobilizat enorm, ne-au dat încredere și putere să trecem peste toate neajunsurile. Am găsit înțelegere și deschidere și la Primăria Oradea, la domnul primar ( Ilie Bolojan), și tragem speranțe că vom reuși să înfăptuim și alte obiective pe care ni le-am propus, care nu țin de noi, ci de administrația locală, cum ar fi o sală modernă de sport... ”, a conchis doamna director, prof. Adriana Bunea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea.   

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:16:37 Ora standard a Europei de Est