Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea

Din Dacia (de Oradea) și Gojdu… tocmai în Crimeea!

Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea

Prof. Marin Bica (de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea), cel care a înființat primul cerc (club) de astronomie din Oradea și județul Bihor, a ajuns, de vreo doi-trei ani, profesor-formator de olimpici naționali și internaționali...

Recent, profesorul de la „Dacia” s-a întors din Crimeea unde a însoțit lotul național de astronomie al României, lot din care a făcut parte și Sebi Trifa, căruia profesorul a reușit să-i „inoculeze” microbul astronomiei, iar în Crimeea, Sebi (gojdistul) a reușit să cucerească o medalie de argint la olimpiada internațională de astronomie, răsplătindu-și într-un fel dascălul pentru toată investiția făcută în el în ultimii doi-trei ani...
Cum a fost la internaționalele din Crimeea, aflăm chiar de la domnul profesor Marin Bica.
O nouă aventură... cu multe belele în Crimeea (Ucraina)
“Am ajuns cu Sebi in Bucuresti vineri dimineata (15 octombrie 2010) dupa o calatorie impreuna cu profesorul Lucian Stoian de la Baia Mare (care s-a urcat din Cluj-Napoca). Asa cum ii sta bine unei echipe unite, ne-am cazat toti trei la liceul Nichita Stanescu si ne-am dus apoi la minister sa ne ocupam de actele necesare deplasarii. Ajunsi acolo, a trebuit sa stam mai mult de o ora afara, intrucat nu ne-au lasat inauntru deoarece era un dispozitiv de jandarmi pentru a face fata unei manifestatii a “fiorosilor” profesori (jandarmii era mai multi ca manifestantii). Dupa ce am terminat treaba la minister, ne-am dus sa ne plimbam prin Cismigiu in asteptarea sosirii colegului Petrica Craciun de la Falticeni care o aducea pe Iustina, participanta la categoria juniori ca si Sebi. Fiind ora amiezii adevarate, am observat un curcubeu in stropii artezienei de pe lac si am compus pe loc o problema in care ceream determinarea declinatiei Soarelui in acea data. Pentru o mai buna inspiratie in rezolvarea problemei, ne-am dus la o terasa. La intoarcere, curcubeul disparuse. Am modificat problema in determinarea timpul necesar savurarii unei Silva, cunoscand inaltimea curcubeului si coloanei de apa...  dinauntru (normal ca nu din fiola). Am plecat la gara sa-i intampinam si pe altii. De la gara ne-am intos la camin si apoi ne-am plimbat prin oras. A doua zi, ne-am infiintat la aeroport, iar la ora 16, am decolat spre Kiev. Acolo am fost neplacut surprinsi pentru ca a trebuit sa avem grija de bagaje, compania nefacand transbordarea lor in celalalt avion, asa cum se obisnuieste. Cum ni se facuse foame tot stand patru ore pana la cealaltă cursa, ne-am indreptat spre o autoservire. Al doilea avion ne-a dus la Simferopol (impreuna cu echipa Croatiei si Lituaniei). Am ramas peste noapte la un hotel, iar dimineata ne-am imbarcat intr-un autocar care ne-a dus la Sudak, statiune pe litoralul Marii Neagre, locul de desfasurare a olimpiadei. Toti participantii au fost cazati in acelasi hotel, cu camere de doua sau trei paturi. După masa de pranz, a fost festivitatea de deschidere, unde am avut parte de un incident intamplator, mai putin placut, deoarece la prezentarea echipelor in ordine alfabetica a uitat de noi. M-am ridicat in picioare si atunci si-au amintit ca mai suntem si noi pe-acolo. Seara, fiecare echipa trebuia sa-si prezinte tara intr-o maniera multimedia. Noi am prezentat un film cu peisaje din tara pe fundal sonor cu muzica de Zamfir si apoi am cantat vocal si la două chitare Andrii Popa, pentru ca doream sa le dau de inteles ca ma voi lupta pentru dreptate si la aceasta olimpiada (ca si in China)... precum un haiduc. In dimineata zilei urmatoare, a fost proba teoretica, iar eu a trebuit sa ma trezesc la ora 6 pentru traducerea subiectelor. Dupa ce s-au impartit subiectele, m-am dus sa vizitez cetatea genoveza. Pe la pranz, am mers sa fac baie in Marea Neagra. M-au vazut colegii din Indonezia si li s-a facut frig vazandu-ma cum inotam (pentru ei, care sunt pe Ecuator, 19 grade inseamna probabil apa rece). Dupa-masa a trebuit sa incepem corectarea lucrarilor de la proba teoretica in comisie, iar copiii au fost dusi la acvariu si delfinariu. Ziua urmatoare am continuat munca in comisie, iar seara am tradus subiectele pentru proba observationala pe harta, intrucat cerul era cu nori.
Din nou su(r)prize - su(r)prize!
Am avut iar parte de evenimente neplacute, fapt care m-a decis sa nu mai ascult instructiunile primite la plecare si sa iau atitudine. Mai intai, iar ne-au uitat la tragerea la sorti si asa am tras ultimii biletul cu ordinea de intrare la probe. Apoi Roxana (din Bucuresti) nu a primit harta cu care trebuia sa determine ora trecerii la meridian a celei mai stralucitoare stele din constelatia Delfinul. Asa ca la miezul noptii, cand s-a terminat proba m-am dus la comitetul de organizare intrebandu-i de ce exact noua trebuie sa ni se intample asemenea neplaceri? A doua zi dimineata, haiducul din mine a scris o scrisoare foarte incisiva la adresa organizatorilor competitiei in care am amintit si de nedreptatile din anul trecut si am mentionat ca daca se vor repeta si acum ne vom retrage oficial din competitie in mod public. Seara, am primit un formular in care eram intrebati cand vom putea fi gazde. Am mentionat ca am putea fi dupa 2015, in caz ca nu ne vom retrage. A doua zi dupa proba practica, cand eram la masa am fost chemat sa dau explicatii. Dupa o discutie care a durat mai mult de doua ore, am obtinut inapoi punctele care ne-au fost luate nejustificat de profesorul corector din India si la final statutul tarii noastre era mult diferit de cel pe care il gasisem anul trecut (aproape colonie - se subintelegea ca noi am fi obligati sa stim limba rusa, idee la care am ripostat cu prezentarea unor adevaruri istorice; in treacat fie spus am invatat ceva cuvinte rusesti ca sa ma descurc, dar de placere si de buna voie nu din obligatie; chiar la hotel, in foaia de inregistrare, am scris in alfabetul chirilic). De acum nu numai ca suntem tratati de la egal la egal, dar mai mult, ni s-a recunoscut valoarea, fapt pentru care ni s-a cerut sa sustinem cu propuneri imbunatatirea calitatii competitiei, iar de propunerile noastre se va tine seama. Asa ca am solicitat oficial mai multa transparenta si reguli mai democratice. Am fost dusi in doua excursii: la observator, unde aveau mai multe cupole ce adaposteau telescoape “balsoi” cu diametre de la 1,3 la 2,4 m si un telescop special pentru radiatii gama; a doua excursie a fost la niste grote pe malul marii de unde am putut admira frumusetea tarmului si mai multe golfuri cu apa curata, cu meduze. Acolo am ascultat cu interes povestea cneazului Galitin si colectia lui de 440.000 sticle de vin, regretand ca nu am avut ocazia sa fim printre prietenii acestuia pe care-i invita la degustari. In ultima zi a fost festivitatea de premiere, unde am luat doua medalii de broz (Constantin Ana Maria de la Liceul International de Informatica Bucuresti si Craciun Iustina din Falticeni) si doua de argint (Pop Ana Roxana de la Liceul “Tudor Vianu” din Bucuresti si Trifa Sebastian de la C.N. “E.Gojdu” din Oradea, pregatit la centrul de excelenta din Bihor, de Bica Marin de la scoala “Dacia”). Seara a fost o cina festiva unde am stat la masa cu colegii din Bulgaria si am discutat mult despre istoria balcanica (imperiul romano-bulgar din secolele 12-13). Au venit si organizatorii la masa noastra tinand sa inchine doua pahare de vodka si povestind despre vremurile de alta data, cand ascultau Radio Vacanta peste Marea Neagra, ocazie cu care ne-a demonstrat ca stiu numara in limba romana. Concluzia la care am ajuns este urmatoarea: daca intr-o tara nu suntem tratati cu respect e vina noastra in cea mai mare parte pentru ca respectul si tratamentul corect se castiga printr-un comportament corect si demn. Dar daca lasi impresia unui om care nu stie ce e demnitatea sau esti fricos, vei fi calcat in picioare, fiind tratat dupa cum si meriti de altfel. De aceea mai mult decat medaliile ma bucura faptul ca am reusit in acesti doi ani de cand sunt in juriu din partea Romaniei sa schimb total in bine imaginea tarii. De acum inainte, copiii nostri vor fi tratati cu mai multa atentie, primind toate punctele pe care le merita. Dimineata, ne-am trezit la ora 3 ca sa mergem la aeroportul din Simferopol lasand in urma insorita coasta de sud-est a Crimeii si amintirea unor vinuri dulci. Dupa escala pe aeroportul din Kiev, ne-am intors acasa. Eu am ramas inca o zi la minister pentru decont. Aici am avut parte de o alta surpriza neplacuta: la calcularea diurnei, s-a gresit cu o zi, fapt pentru care a trebuit sa platesc 100 de dolari diferenta desi nu aveam nicio vina pentru acea greseala. In consecinta, am plecat cu un gust amar, gandindu-ma ca asa-i raspateste aproape intotdeauna statul roman pe cei care-i apara demnitatea in strainatate!”
Domnule profesor, jos pălăria!
Felicitări, Sebi, felictări, domnule profesor! (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:48:43 Ora standard a Europei de Est