Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Liceu bilingv româno-spaniol și centru DELE

Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea

Liceu bilingv româno-spaniol și centru DELE

Dacă în 15 octombrie 2008, Excelența Sa Juan Pablo Garcia Berdoy Cerezo, ambasadorul Spaniei la București, a inaugurat, secția de spaniolă, bilingv, înființată la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, în anul școlar 2009-2010, același liceu, înălțat la rang de colegiu național (Colegiul Național „Iosif Vulcan”) a devenit centru DELE.

Centrul DELE (Diplomas de Espanol como Lengua Extranjera) este unul dintre cele opt centre din România (București, Brașov, Oradea, Sibiu, Ploiești, Constanța, Cluj-Napoca, Vaslui) și Republica Moldova (Chișinău) unde se testează și se acordă diplome de cunoaștere a limbii spaniole, recunoscute internațional; abrevierea DELE înseamnă în limba română Diploma de spaniolă ca limbă străină. În România și Republica Moldova, examenele pentru obținerea diplomelor DELE sunt organizate și coordonate de către Instituto Cervantes din București. În cadrul acestor centre DELE, se organizează de două ori pe an câte o sesiune pentru obținerea acestor diplome (echivalentul diplomelor Cambridge). În cazul diplomelor DELE, există șase niveluri: A1, A2 (un nivel nou, începând din 2010), B1 (fost nivel inițial – pentru elevi), B2 (fost nivel intermediar), C1 (nou – începând din noiembrie 2010) și C2 (fost nivel superior).
Școală după școală
De ani de zile, la fostul liceu pedagogic, după orele de curs, elevii din învățământul primar rămân în școală, unde învață și își pregătesc temele, sub îndrumarea învățătorului clasei. Directorul colegiului, dna prof. Simona Martin, se arată încântată de acest program.
Joi (9 septembrie 2010), la ora vizitei noastre, am găsit dascălii în sălile de clasă, pregătind sălile pentru prima zi de școală, dar în două săli am văzut și elevi în bănci (foști absolvenți ai clasei a IV-a care își împrospătau cunoștințele de română și matematică). În fosta clasă a IV-a A, alături de învățătoarea clasei, prof. Maria Donca, erau prezente cinci fetițe: Adriana Matei, Antonia Șandor, Denisa Here, Ruzsa Antonia și Abigail Dan. „De la 1 septembrie, câte două ore pe zi (între orele 8 și 10), foștii mei copii din clasa a IV-a vin să facă exerciții de matematică și gramatică, recapitulăm și consolidăm noțiunile de bază”, ne-a spus dna prof. Maria Donca.
În fosta clasă a IV-a B, pe moment, am avut senzația că toți elevii sunt în bănci. „Zilnic am avut câte 14-16 elevi. Noi lucrăm de la ora 10 la 12, după 12, rămâne colectivul de organizare a momentului festiv din 13 septembrie, când dorim să le oferim o surpriză celor mai mici școlari, care le vor lua locul în bănci”, ne-a declarat prof. Maria Duma.
Din nou acasă, după doi ani în Spania
În sala viitorilor școlari din clasa I D, aveam să facem cunoștință cu dna înv. Rodica Ghenț, care a revenit la catedră după doi ani petrecuți în Spania.
Din cei 28 de ani de apostolat, 20 i-a petrecut la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” (devenit colegiu național). În ultimii doi ani, a participat la un proiect internațional, organizat de ambasadă, intitulat „Limbă, cultură și civilizație românească”.
„Proiectul s-a desfășurat în localitatea Amposta, unde 150 de elevi români din Spania învățau românește, după orele de curs (câte 14-16 ore săptămânal), în cinci școli, împărțiți în șapte grupe mixte. Aveam preșcolari, elevi de ciclul primar, dar și de gimnaziu. Pe baza unui manual unic, învățau română, istorie, geografie și cultură (obiceiuri, datini și tradiții românești)”...
Ioana revine la „pedagogic”, în calitate de profesor – psiholog Absolventă a liceului pedagogic, Ioana Cherechianu a revenit „acasă”, în această toamnă, în calitate de profesor psiholog școlar. Ea o va înlocui pe doamna Mihaela Levai, plecată în concediu de creștere a copilului. Joi, le-am găsit pe amândouă ambalând  materialele didactice din dotarea cabinetului de asistență psihopedagogică, ce avea să fie mutat într-o altă sală...
52 de clase – 1.315 elevi și 100 de dascăli
La Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea vor învăța în nou an școlar 1.315 elevi, în 52 de clase (16 de învățământ primar, 16 de învățământ gimnazial și 20 – liceal) sub îndrumarea a circa 100 de dascăli. Din cele cinci clase de-a IX-a, două au profil pedagogic – educatoare (secția română și secția maghiară), două au profil real (mate-info, intensiv info și științe ale naturii), o clasă are profil uman, specializarea filologie bilingv spaniolă.
Să mai spunem că o clasă cu profil pedagogic se mai găsește în județul Bihor doar la Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș - tot de educatoare – în limba română. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Liceu bilingv româno-spaniol și centru DELE.  

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:25:05 Ora standard a Europei de Est