Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Obezitatea la copii și adolescenți

Sfatul medicului

Obezitatea la copii și adolescenți

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Afirmarea obezității comportă îndeplinirea următoarelor criterii definitorii: *este o tulburare de nutriție (malnutriție “in exces”, supranutriție) *este datorată unei discrepanțe între aportul caloric și cheltuielile de energie ale individului *se caracterizează prin exces de greutate (o depășire egală sau mai mare de 20% a greutății ideale) *exces de țesut adipos, reprezentând rezultatul depunerii energiei în exces sub formă de trigliceride de depozit *apar tulburări metabolice și endocrine, reprezentând răspunsul fiziologic al organismului la excesul caloric al dietei *asocierea cu alte semne de malnutriție (mai ales malnutriție proteică și deficitul de fier).
 Factorii cauzali ai obezității sunt factorii genetici - caracterul familial al obezității fiind legat mai ales de moștenirea obiceiurilor alimentare legate de preferințele alimentare și cantitatea de alimente ingerate.
Aportul excesiv caloric al dietei, în mod prelungit este cauza cea mai probabilă a marii majorități a cazurilor de obezitate. Aportul alimentar, în condiții fiziologice, este controlat de factori psihosenzoriali (gustul, vederea și mirosul unor alimente apetisante) care determină volumul meselor. Prin excitațiile pornite de la nivelul stomacului (distensia gastrică) este stimulat centrul sațietății care determină senzația de sațietate, conducând la întreruperea actului alimentar și inhibarea senzației de foame.
 Factorii de mediu social și familial - un nivel socio-economic crescut al familiei în care sunt disponibile alimente cu valoare biologică înaltă, modul de alimentație a familiei și atitudinea față de hrană, obiceiurile alimentare, educația primită în școală... influențează preferințele alimentare și volumul de hrană ingerat în mod obișnuit, ducând la o alimentație bogată în conținut caloric și ingestie de cantități mari de hrană, zilnic.
 Factorii psihologici care precipită apariția obezității sunt reprezentați de probleme familiale (decese, divorțuri), după intervenții chirurgicale traumatizante (amigdalectomie etc), o perioadă de repaus prelungit la pat impus de o boală cronică, un traumatism invalidant, după mutarea cu școala etc...
 Depunerile normale de grăsime se produc în țesutul adipos subcutanat, zonele subseroase, retro și preperitoneal de-a lungul și între fasciculele musculare, în jurul rinichiului, în ficat și în cord. Aceste depuneri sunt modelate genetic, endocrin și de aportul caloric al dietei. Există două perioade de depozitare accentuată, fiziologică a țesutului adipos: de la naștere la 6-18 luni, similară pentru ambele sexe și de la aproximativ 8 ani până la adolescență, diferențiat în funcție de sex; între cele două perioade se observă o regresiune relativă a țesutului adipos la ambele sexe, cu o creștere mai mare a țesutului osos și muscular. Supraalimentația „programează” numai sugarii cu predispoziție constituțională pentru creșterea numărului de adipocite și eventual mărimea finală a țesutului adipos.
 Un dezechilibru caloric al dietei necesită mai mult de o săptămână pentru a fi restaurat.
  La individul obez există o depunere accentuată de trigliceride la nivelul țesutului adipos subcutanat, retro și preperitoneal, regiunea subepicardică și pancreas. Pot apărea adipocite cu talie mult crescută datorită acumulării în exces de trigliceride (prin exces de calorii) sau poate apărea o creștere a numărului de adipocite tot datorită unui aport caloric excesiv al dietei, dar care are o componenta genetică și familială și are un debut timpuriu.
 CONCLUZIE: Obezitatea este legată în principal de un aport caloric care depășește necesitățile energice ale organismului (mâncat excesiv), este deci o tulburare de nutriție. (Va urma)

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 09:59:30 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...