Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

“Gala diplomelor” – ediția 2007

Facultatea de Arte Vizuale Oradea

“Gala diplomelor” – ediția 2007

Vineri, 6 iulie 2007, Hotelul Continental a găzduit spectacolul de modă “Gala diplomelor” - ediția 2007 a absolvenților Facultății de Arte Vizuale Oradea, specializarea Arte decorative – Design vestimentar.

Oaza creatoare de frumos din inima Cetății Oradea
În ultimii ani, Facultatea de Arte Vizuale din cadrul Universității Oradea își face tot mai des simțită prezența în activitățile citadine orădene. O oază creatoare de frumos în inima istorică a Cetății Oradea, Facultatea de Arte Vizuale, se vrea, și demonstrează că este un exponent al artelor pure și aplicate. Existența acestei facultăți în viața urbei noastre este resimțită tot mai pregnant în ultima perioadă printr-o serie de manifestări, cum ar fi expozițiile și spectacole de modă.
“Lucrurile nu sunt niciodată greu de făcut; ceea ce este greu este de a ne pune în starea de a le face” – Brâncuși
Vineri seara, absolvenții specializării Design vestimentar au supus aprecierii unui public larg lucrările practice de licență,  executate de ei pe parcursul ultimului an de studiu, care au presupus o muncă asiduă de documentare, compoziție și transpunere în costumele ce compun colecțiile.
Spectacolul s-a bucurat de prezența și susținerea decanului Facultății de Arte Vizuale Oradea, conf. univ. dr. Cornel T. Durgheu. Au răspuns invitației organizatorilor,  decani de facultăți din cadrul Universității Oradea, dl. subprefect Traian Abrudan, o delegație a Federației Patronilor condusă de dl. Ion Lucian, cadre didactice universitare, părinți – un public generos care a făcut ca holul Hotelului Continental să devină neîncăpător.
Absolvenții specializării Design vestimentar, împreună cu îndrumătorii lucrărilor de licență: lect. univ. ing. Olimpia Urdea și asist. univ. Amalia Judea, au fost organizatorii manifestării. Timp de două ore, într-o atmosferă încărcată de emoții, am asistat la prezentarea celor 13 colecții de modă, de o diversitate tematică remarcabilă.
În ansamblul acțiunilor cu care ne-au obișnuit studenții specializării Arte decorative - Design vestimentar, este de evidențiat faptul că fiecare colecție are o tematică, un demers documentar și un parcurs artistic și tehnic, în care munca concertată a cadrelor didactice universitare de îndrumare își pune puternic amprenta. Fiecare colecție vestimentară a fost  rezultatul unei interpretări originale a studentului pe ideea de temă aleasă, a unei munci de compoziție și transpunere susținute. Am avut ocazia să urmărim colecții pret-a-porter destinate unor grupe diferite de vârstă, dar și colecții de avant-gardă, colecții ideatice sau colecții-obiect, imaginația și talentul studenților în cauză fiind fără limite impuse.
Colecțiile au fost prezentate cu succes și profesionalism de manechinele Agenției “Amalia Judea Art & Fashion”, într-un spectacol menit a încânta ochiul asistenței, și a-i deschide sufletul spre frumos și creație.
Absolvenții și colecțiile lor
 Fascinația Egiptului antic, plin de culoare și mister, ne-a dezvăluit-o Ioana Posogan, în colecția “(R)Egipt” inspirată de construcția și cromatica costumului egiptean. Decorațiile costumelor, imprimare a hieroglifelor și simbolurilor caracteristice Egiptului antic, stârnesc curiozitatea privitorului și îndeamnă la cunoaștere. Costumul egiptean i-a oferit Ioanei metafora  limbajului artistic, în transpunerea colecției sale.
"În sămânța unui măr există schița perfectă pentru creșterea și dezvoltarea lui. La fel, în mintea, inima și trupul fiecărui copil se află o schiță perfectă a dezvoltării acestuia.” – dr John Gray
Biro Julia Anita ne-a propus o incursiune in lumea desenelor copiilor, prin “Radiograma artei inocente”, o colecție despre copii, pentru copii, în care aceștia să se simte în largul lor, în universul în care pot visa și evolua în ritm propriu. Colecția este o provocare de a întoarce puțin interesul modei asupra copiilor, asupra a tot ce înseamnă lumea pentru copil; lumea care este loc pentru joacă, adăpost, locul prietenilor, un loc magic fără hotare, spațiu și timp. Întreaga colecție este o transformare a bidimensionalului preluat din desenele copiilor, în tridimensionalul ținutelor.
"O pasăre a intrat odată prin fereastra atelierului meu. Și încerca să iasă batând în geam și nu găsea ieșirea - căci se lovea mereu de sticlă. S-a asezat apoi să se odihnească. Și a încercat din nou și a reușit. Sculptura este la fel: dacă găsești acel geam (acea ieșire), te ridici înspre cer, intri în împărăția cerurilor." - Brâncuși
Brâncuși, creatorul Păsării măiestre, este cel care a inspirat-o pe Laura Ungur în realizarea colecției sale. "aLtitudine 9Nouă" reprezintă spiritul natural al simplității vieții și al artei de a ne îmbrăca. Simplitatea este formată de fapt dintr-un ciclu de complexități. Colecția ne ridică în altitudine, sugerând o nouă atitudine. Nu sunt simple piese vestimentare, ci costume obiect, în care verticalitatea este personajul principal. Așa cum Brâncuși a luat inima lemnului sau a pietrei pentru a-i da un alt suflet, așa și Laura a oferit un alt înțeles materialităților.
Andreea Deac și-a asumat provocarea unei colecții „ADN-ul XXL”, dorind să stabilească un echilibrul în dezechilibru, bazat pe observația unei abordări insuficiente pe această linie de către creatorii de modă. Folosind simbolistica spiralei yin-yang ca motiv decorativ - estetic, marcând linii constructive verticale ale pieselor vestimentare, pe baza formelor, Andreea se inspiră din chimonoul chinezesc pe care îl tranformă și interpretează într-o manieră originală.  "Tu îți creezi în fiecare clipă propria ta realitate" - este mesajul pe care Andreea îl transmite prin colecția sa.
„Purificare”, și-a definit colecția Erzebet Csomos, în urma unui studiu asupra culturii Indiei. Îmbrățișând simbolistica fluviului Gange, marcând reprezentările umane din cultura unei Indii budhiste, Erzsi ne supune atenției o colecție în care liniile de croi sunt umbrite de decorațiunile în care ochiul privitorului se oprește pe zona de interes, transpusă printr-o tehnică de împletire a firului. Diversitatea tehnicii nodale, devine aici suport vestimentar, centru de interes și element decorativ.
Ciontea Raicu Smărăndița ne-a propus o “Renaștere a naturii” într-o colecție pret-a-porter de seară, într-o cromatică optimistă și îndrăzneață. Interpretând structura celulară a plantelor, atât prin materialitate, cât și prin forma detaliilor pieselor vestimentare, Smărăndița oferă privirii o imagine ruptă parcă din tablorile lui Boticcelli. Colecția se remarcă prin originalitatea formelor, detaliilor pieselor vestimentare, prin bogăția artistică a decorațiunilor. „Perlifera” este colecția realizată de Carmen Pădurean.  Þinând cont de tendințele actuale, și luând un element al naturii, Carmen a creat o colecție obiect, o metamorfoză textilă din zece ținute pentru femei, pornind de la scoica marină ca formă și structură, și adăugând perla ca element decorativ, accesoriu, și simbol. Perfecțiune în imperfecțiune, valoarea perlei în structura scoicii, sunt elementele care au inspirat-o pe Carmen în elaborarea colecției sale.
Anca Popescu, într-o exprimare a nostalgiei pentru pierderea copilăriei, ne-a surprins cu dorința de „Reîntoarcere în copilărie”, o colecție pret-a-porter, lejeră, destinată tinerelor adolescente cu vârsta cuprinsă între 17 și 23 de ani.. O incursiune în Þara minunilor, o veșnică Alice, tânăra noncomformistă, visătoare, copilăroasă, nostalgică și totodată curajoasă în a-și învinge propriile neliniști și frici, este exprimarea personalității creatoarei. Mesajul colecției este o rememorare a timpului ce a trecut printr-o evadare efemeră din viața cotidiană în lumea visului. Se vrea un mesaj de forță și curaj pentru acceptarea maturității și realității ei, în condițiile unei copilării sufletești veșnice. Compunerea, construcția și cromatica, precum și regia spectacolului vorbesc de la sine, ca și nota binemeritată acordată de comisia de licență – 10.
“DiP-Decay in Progress” (degradare progresivă), și-a intitulat Balazs Gyongyike colecția inspirată din Florile de mucegai bacoviene și Florile răului, ale lui Baudelaire;  o colecție originală, atât în concepție, cât și în materialitate. Piesele au fost realizate exclusiv de absolventă, prin exploatarea artistic-creativă a proprietății de împăslire a lânii și a țesutului tradițional pe război orizontal, din care, o colecție ideatică, conceptuală,  poate chiar la limita pret-a-porter-ului în unele ținute. Prin metamorfoza la care a supus materialitatea, Gyongy urmărește metamorfoza trupului, într-o viziune a distrugerii și nimicirii materiei, o colecție de nota 10, așa cum a fost apreciată de comisia de licență a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca.
„Incomod(a)” - colecția prezentată de absolventa Mirela Chiș, ea însăși o nonconformistă. Expresie a revoltei personale a creatoarei împotriva industrializării și robotizării excesive, a consumismului, a transformării omului în prototip, creația se vrea un mesaj, un semnal de alarmă pentru recăpătarea identității individului. Despre declarația ei împotriva standardizării, a superficialului și artificialului – “mă simt într-o libertate claustrată”, cu trimitere la Cioran – vorbește întreaga colecție, prin compoziție, cromatică, croială. Mesajul Mirelei se vrea unul de pro-creativitate și originalitate.
Andreea Murg cu al său „Epilog bizantin” a supus spectacolului o colecție destinată tinerelor, ca ținută de club. Arhitecturi vestimentare originale, accesorizate provocator care incită la cunoaștere, prin imprimeul hainelor. Þinutele trimit discret, interpretativ, spre Bizanțul împărătesei Teodora, un ev mediu curios și măreț în același timp. Teodora, împărăteasa Bizanțului, cunoscătoare a lumii și înțelepciunii, a fost punctul documentar care a incitat-o pe Andreea în conceptualizarea colecției sale.
Blandina Ilica Odoroaba ne-a provocat la o plimbare „pe cai putere”, într-o colecție cu accente Rococo: „Ludovic pe cai putere”. Rococo-ul i-a oferit Blandinei metafora  limbajului artistic, într-un pret-a-porter pentru bărbați, complet și bogat accesorizat, o colecție funcțională și estetică totodată, complexă și originală, o colecție în care formele constructive ale pieselor sunt importante și fericit marcate, prin îmbinarea diverselor tehnici de transpunere.
„Dacă moda este artă, atunci ea poate fi contemplată, consumată la nivel de fenomen artistic, cu tot ceea ce decurge din asta. Nu trebuie să ne mulțumim cu moda ca spectacol al străzii, ci urcând-o pe scenă, ea poate deveni spectacol în sine.” Astfel a gândit Simona Remeș  colecția sa - „Tropote”, o colecție cu iz de curent punk și accente marcate prin elemente preluate din costumul de luptă roman, interpretate într-o manieră originală.
Așa a considerat dna inginer Olimpia Urdea să prezinte fiecare colecție, din respect pentru cei 13 creatori, absolvenți ai facultății în care s-au format.
Licența cu nota maximă!
Creația absolvenților a fost recunoscută și răsplatită prin note (o creație, dublată de un efort financiar imens în realizarea ținutelor). Cele treisprezece absolvente s-au bucurat de aprecierea unanimă a membrilor comisiei de examinare, care le-a notat cu două note de 10, și nici o notă sub 8. Invitând în final toate absolventele pentru aplauzele binemeritate, lect. univ. ing. Olimpia Urdea a ținut să adreseze câteva cuvinte de suflet absolvenților, felicitându-i pentru nivelul de pregătire la care au ajuns, pentru prestanța lor în fața comisiei de examinare și a publicului spectator,  dorindu-le mult succes în cariera de designer vestimentar. “Să nu uitați, dragi licentiați, ce spunea Lichtenberg: “Fiecare redută are, pentru cel care știe să vadă, modul sau specific de a se lăsa asediată”, a mai spus, în încheiere, lect. univ. ing. Olimpia Urdea.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (“Gala diplomelor” – ediția 2007) - Ovi.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:17:33 Ora standard a Europei de Est