Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Perspective diferite…

Călător, la Marea Baltică

Perspective diferite…

Noi, românii avem mentalitatea noastră caracteristică rezumată de următorul concept străvechi: “Las` că mere așa!”. Acest lucru ne face pe noi unici în toată lumea. Eu cel puțin nu am fost fan al acestui stil de viață și rămân ancorat în trendul moralist, deși acest lucru atrage după sine fiecărui membru stigmatul unei întregi societăți mai dărăpănate psihic.

Continuând la subiectul curent, școala noastră, Liceul “Don Orione” Oradea a avut un schimb de experiență cu o școală catolică foarte bine organizată și administrată din Polonia, anume “Collegium Marianum” din orașul Pelpin, situat în zona Gdansk, Marea Baltică. Perioada acestei ocazii a fost între 27 martie și 2 iunie 2007,  aproximativ o săptămână. Acolo am văzut o perspectivă total diferită despre cum se învârt lucrurile și cum ar putea evolua țara noastră.
Când am plecat, mă gândeam: “Ok, deci va fi ceva nou, diferit și interesant”, cu un pic de neîncredere în sinea mea. Într-adevăr, a fost așa, dar la o scară mult mai mare. M-am trezit într-un loc în care bunul-simț și o minte deschisă fără prejudecăți se văd prin ceva numit abstract “civilizație ”. Totuși, nu se poate vorbi de perfecțiune, numai de evoluție economică și socială evidentă. Atât. Se poate vorbi, totuși, de asemănări între România și Polonia, cel mai evident fiind cultura. Polonia are o cultură bogată, diversificată, tradiții păstrate de-a lungul timpului, precum și multe edificii impresionante (castele construite de către cavalerii teutoni, catedrale impozante, construite în stil gotic). Credința în Dumnezeu este foarte puternică, bisericile fiind pline nu numai de bătrâni, ci și de copii până la cei de vârsta medie. Trebuie menționat că cel mai cunoscut – și iubit – papă s-a născut în Polonia, anume Ioan Paul al II-lea. Ioan Paul a dus o luptă crâncenă împotriva comunismului și l-a condamnat aspru. România, ca și Polonia, își are punctul forte în mănăstirile numeroase ( cea mai mare concentrație fiind în Moldova) și peisaje impunătoare – totuși, așteptăm încă de la prea-iubitul nostru Guvern o infrastructură demnă de comorile noastre naturale care se lasă așteptată așa de mult, că dacă ar fi, nu s-ar mai povesti … - și aceeași credință puternică creștină. Tradițiile românești au fost și ele păstrate cu sfințenie.
Șederea propriu-zisă în Pelplin a fost foarte plăcută. Orașul nu este foarte mare, dar este foarte curat, bine întreținut și un loc relaxant de petrecut timpul. Clădirea liceului este mare, alcătuită din patru etaje, la care se pot găsi sălile de clasă – la fiecare materie se schimbă sala de clasă, fiecare sală fiind dotată și specializată pentru o anumită materie -, sala profesorală, căminele – în cămin ai acces la internet și telefon fix în fiecare cameră -, și cantina. În terenul școlii se pot găsi diverse lucruri deosebite: un lac interesant, un râu mic cu o șoaptă relaxantă, un parc să îți poți limpezi mintea, o bibliotecă pentru devoratorii de cărți, terenuri de baschet și fotbal pentru împătimiții sportului, case separate pentru episcop și preoți, și imensa catedrală din Pelplin, care are altarul numărul doi în înălțime din Europa – catedrala are și două orgi, care mai demult erau conectate. Elevii de acolo sunt tipi serioși, dar și de gașcă.La învățat sunt foarte conștiincioși, au și un program strict, dar se țin de treabă și își îndeplinesc sarcinile într-o manieră profesională. Poate am putea aplica unele lucruri cu succes și în România sau cel puțin să adaptăm unele soluții găsite de ei în domeniul învățământului.
Programul nostru a fost dens, noi vizitând Gdansk – orașul în care cea mai puternică rezistență anticomunistă a crescut și răbufnit -, Gniew, Malbork – unde este câte un castel mare construit de cavalerii teutoni – precum și alte locuri minunate. Gdansk este un oraș impunător, având partea lui modernă și cea medievală. În partea veche se pot vedea urmele unui fost mare port, anume uneltele folosite pentru descărcat marfa de pe vapoare, stilurile diferitelor cladiri și cafenele specifice diferitelor țări din lume.
În concluzie, acest schimb de experiență a fost benefic pentru mine, dar și pentru ceilalți elevi participanți.
Voi încheia acest articol cu citatul meu preferat: “Nimeni nu gândește pentru tine!“
Mircea Ionel MUÞIU
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Perspective diferite…).
                                                                                   

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:01:45 Ora standard a Europei de Est