Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Tarna Mare – istorie-legendă-adevăr”

Un dar de suflet de Sfintele Sărbători de Paști

„Tarna Mare – istorie-legendă-adevăr”

Venind la Oradea, Horațiu Molnar mi-a adus din partea distinsei doamne profesor Doina Molnar cartea „Tarna Mare – istorie-legendă-adevăr”, pe care o consider ca un dar de suflet de Sfintele Sărbători de Paști.

Pentru că această carte îmi amintește de cei dintâi, și cei mai frumoși, ani de apostolat, petrecuți la Tarna Mare, din județul Satu Mare.
 „Biruit-au gândul...”
„Biruit-au gândul să mă apuc de această trudă, să scot lumii la vedere felul neamului, din ce izvor și seminție sunt locuitorii țării noastre”, scria cronicarul Miron Costin.
Tot așa a pornit la drum și doamna profesor Doina Molnar: „Pornind de la vorbele cronicarului și îndemnată de ele am început să scormonesc prin cele mai ascunse cotloane ale minții și sufletului oșenilor din această mirifică așezare a Tarnei Mari. Cercetând, am adunat din comorile acestor locuri o mulțime de povești pe care după ce le-am scris, am ajuns la concluzia că Tarna Mare este „locul cu cele mai multe legende pe metru pătrat”.
Am deschis ferestrele minților multor oameni bătrâni din sat, care mi-au fost mentorii sufletești ai acestei cărți...”, scrie doamna profesor Doina Molnar în „Argument”.
Lucrarea este (așa după cum se și spune) istorie, legendă și adevăr în ceea ce privește comuna Tarna Mare, cu satele aparținătoare: Valea Seacă, Bocicău și cătunul Văgaș, chiar dacă, uneori, autorii cărții (Doina Molnar, Vasile Conioși Mesteșanu și Marcel Andercău) depășesc granițele comunei și chiar și fruntariile țării, făcând „incursiuni” în vecini (când se face referire la sora mai mică, Tarna Mică – Hija), în Ucraina.
De la Legenda pietrelor cântătoare... la câinii stafii
După considerațiile istorice despre cele trei sate ale comunei și cătunul Văgaș, parcurgem cu drag nenumăratele legende ale locurilor: Băile de la Tarna Mare (pe unde și-au petrecut pașii mulți copii, din întreaga țară, veniți în tabăra școlară de la Tarna Mare), bisericuța „Sfânta Ana” de la Tarna Băi, Legenda pietrelor cântătoare, La surpături, Valea șerpilor, Gura dracului, Fagul hoților, Mina piticilor, Cuptoarele, Fântâna Doamnei, Trei hotare, Din lumea celor care ne-nspăimântă, Legende despre Nichita (Bătrânul Nichita, Șobolanii lui Moș Nichita, Lupii moșului, Nichita, Fata moșului, Sacul moșului, Claia, Crăciunul, Câinele), alte legende: Morțolea, Omul cu picioare de cal, Câinii stafii...
Legende scurte și accesibile oricui, numai bune de lecturat de orice învățăcel, care va afla multe informații, mai cu seamă legate de obiceiurile și tradițiile românilor neaoși din părțile locului, care le păstrează cu sfințenie și le promovează neîntinate prin dascălii școlilor și ai grădinițelor. Îmi amintesc cu drag de șezătorile dascălilor și de serbările școlare, de spectacolele prezentate de apostolii neamului, în care  evoluau, fără reținere (rușine), de la director la primar...
Cercetări dialectale...
Pentru a stărui întru adevăr, autorii ne prezintă personalități care au trăit și au făcut istorie pe meleagurile comunei: preotul greco-catolic Athanasie Doroș, ing. Adrian Tomoioagă, Antoniu Covaci (Kovaciu), doctor Paul Augustin – preot arhimandrit la Bocicău...
Profesorul de limba română nu se mulțumește doar cu atât, ci mai inserează în carte prezentarea costumului popular oșenesc, cercetări dialectale, precum și fotografii de arhivă.
Așadar, cartea se vrea o „plăcută zăbavă” care instruiește și educă, deopotrivă, o carte de lectură plăcută pentru tot școlarul, dar și un îndreptar de istorie și legende ale acestor locuri binecuvântate de Domnul. (Moise-Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 12:28:23 Ora standard a Europei de Est