Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Sărbătorirea Zilei limbii materne ,,în dulcele grai românesc”

Să cunoaștem și să celebrăm împreună cele mai frumoase zile mondiale

Sărbătorirea Zilei limbii materne ,,în dulcele grai românesc”

În cadrul proiectului interjudețean „Să cunoaștem și să celebrăm împreună cele mai frumoase zile mondiale”, marți (9 martie 2010), dascăli și elevi de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din Oradea, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” și Grupul Școlar „Ioan Bococi” au celebrat împreună, „în dulcele grai românesc”, Ziua mondială a zilei materne (care se sărbătorește pe 21 februarie).

Alături de coordonatorii de proiect (prof. Corina Negruțiu și Ioana Avram), la activitatea desfășurată la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea, au participat membri ai echipei de proiect (prof. Nadia Bochiș, Elena Roșca, Simona Condurache, Corina Budurean, Dvorszik Mariana și Ioana Bocea), prof. Nicoleta Cipleu și Luminița Dubău - coordonator de proiect, de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, precum prof. Andreea Șandru (Roșu), de la Grupul Școlar „Ioan Bococi” din Oradea.  
„Proiectul educațional interjudețean „Să cunoaștem și să celebrăm împreună cele mai importante zile mondiale” urmărește, așa după cum ne-a declarat prof. Corina Negruțiu – coordonator de proiect, dezvoltarea sentimentelor de apartenență la evenimentele și valorile naționale, europene și mondiale, dezvoltarea conștiinței, solidarității și respectului față de valorile culturale, apartenența la cultura națională, europeană și mondială”.
Așezați pe jos (turcește), cei mai mici participanți (Ana Voiț, Larisa Bejan, Andra Dumitrescu, Camelia Roșu, Raul Pop, Darius Vaida, din clasa a V-a A și Adela Cipleu, din clasa I E) erau numai ochi și urechi, ca la o șezătoare literară, la colegii lor de liceu (Horia Dărăstean și Larisa Vandici, din XI A, George Noane, Raul Gherman și Diana Þenț, din XII B, de la Lic. T. „Onisifor Ghibu”) care vorbeau în dulcele grai românesc, în grai regional (neaoș bihorean).
„Apărarea intereselor limbii românești ... o sfântă datorie”
„Eforturile și zbaterile strămoșilor noștri de a forma propria cultură, limbă și istorie se evidențiază în frumusețea, complexitatea și naturalețea dulcelui nostru grai românesc, a ținut să sublinieze prof. Nicoleta Cipleu. „Apărarea intereselor limbii românești e una din garanțiile viitorului nostru național și, prin urmare, o sfântă datorie”, cum scria A. Basarabescu.
O importantă caracteristică a limbii române este graiul regional sau aspectul dialectologic, aspect rar întâlnit în cultura lingvistică a altor popoare, ceea ce face limba română să fie una specială, cu tradiție și istorie latină, înrudită cu limba popoarelor latine. Deși neologismele și celelalte mijloace de îmbogățire a vocabularului au modificat originalitatea și simplitatea limbii, totuși, limba română și-a păstrat esența latină”, după cum aprecia profesoara de română de la „Ghibu”.
Elevii de la „Vuia” (Alina Hercuț, Ioana Rugea și Romina Onița, din XII C, Sorina Todinca, din X A, Miruna Chiorean și Bartyuk Csilla, din XII E, încurajați de Adela Bochiș) au recitat ori au citit un fragment dintr-un basm popular în dialectele: aromân, daco-român, meglenoromân și istro-român. Rugăciunea „Tatăl nostru” a fost prezentată, alternativ, în cele patru dialecte ale limbii române, dar și în limba italiană și limba dalmată. Eleva Roxana Bulzan (din a IX-a C, de la „Ioan Bococi”, susținută de colegele de clasă: Dora Boiț, Adina Balaj, Ioana Blaga și Alexandra Gavriș) a vorbit în dulcele grai bucovinean (moldovenesc), iar Sofia Vicoveanca – „regina folclorului moldovenesc” – avea să o ajute să ilustreze prin cântec „fagurele de miere” al moldovenilor lui Nică humuleșteanul.
Frumoasa oră specială de limba română, maternă, a fost savurată și de gazdele bune: Mariana Barna - șef birou al secției pentru copii și tineret, Mariana Buda, Adelina Boga și Simona Popa. Dna Mariana Barna i-a felicitat pe vajnicii truditorii, iar pe dascăli i-a invitat ca pe viitor să fie mai deschiși cu gazdele, care i-ar putea ajuta nu doar cu sala, ci și cu multe altele (materiale, aparatură, premii...), pentru un parteneriat cât mai eficient. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sărbătorirea Zilei limbii materne ,,în dulcele grai românesc”.

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:12:42 Ora standard a Europei de Est