Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Declarațiile ministrului Educației, dl Daniel Petru Funeriu, după întâlnirea cu inspectorii școlari generali ( Sibiu, 8 februarie)

O paletă largă de probleme

Declarațiile ministrului Educației, dl Daniel Petru Funeriu, după întâlnirea cu inspectorii școlari generali ( Sibiu, 8 februarie)

Bună ziua și mă bucur foarte mult că mă aflu la Sibiu, astăzi. Vreau să vă informez despre ce am avut astăzi în agendă. În primul rând, azi de dimineață am avut o întâlnire cu domnul prefect și cu domnul inspector școlar general din Sibiu, pentru a vedea exact ceea ce se întâmplă la nivelul județului Sibiu, dacă există probleme și cum le putem rezolva.

La 9,30 am participat la o întâlnire a Centrului National de Dezvoltare a Învatamântului Profesional și Tehnic, care gestionează proiectul cofinanțat din Fondul Social European, prin POSDRU. Acest proiect se referă la revizuirea metodologiilor și a procedurilor pentru creșterea calității învatamântului profesional și tehnic. A fost în același timp și prima întâlnire de când am preluat Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului cu inspectorii școlari generali din toată țara. Au fost prezenți aproape toți inspectorii școlari generali.
Am discutat trei chestiuni majore: *Cele legate de organizarea învățământului în condițiile meteorologice, la nivelul țării, așa cum le cunoaștem astăzi. Așa cum știți, sub conducerea premierului Emil Boc, ieri, a avut loc o întâlnire pentru situații de urgență și, așa cum a spus premierul, astăzi, la ora 17.00, MECTS va anunța exact ce se va întâmpla, județ cu județ. Le-am cerut inspectorilor școlari generali să aibă în vedere, în funcție de condițiile meteorologice, un element esențial și anume siguranța copiilor: să nu meargă copiii în școli care nu sunt încălzite, să nu ne trezim cu surprize că unii copii sunt transportați cu microbuze, care apoi nu reușesc să se miște din cauza zăpezii sau că avem copii care se deplasează în condiții meteorologice foarte dificile pentru ei. Să avem în vedere ca unic parametru siguranța copiilor, iar apoi, desigur, în funcție de zilele în care nu se face școală, să vedem cum recuperăm orele. Este o mică problemă cu cei din anii terminali, care vor începe săptămâna viitoare o primă probă de evaluare a competențelor la bacalaureat. Prin urmare, cred că aici trebuie sa fim atenți cu ce se întâmplă cu clasa terminală, în învățământul liceal. Ca o primă concluzie, aș vrea să spun că ieri, când au intervenit aceste situații de urgență, dar și astăzi, am colaborat foarte bine cu inspectorii școlari, au răspuns foarte bine cerințelor noastre și așa cum s-a văzut și astăzi sunt foarte puține cazuri în care avem probleme. La ora actuală, așa cum știți, procesul educațional este oprit la clasele I-VIII, uneori și la liceu, în 11 județe, parțial în Argeș și se discută ce se întâmplă în județul Brăila. De asemenea, școlile sunt închise și la nivelul municipiului București. Situația este dinamică, de aceea am decis ca la ora 17.00 să anunțăm ce se întâmplă la nivel național. Încă o dată vreau să spun că eu sunt mulțumit de cum au acționat inspectorii în colaborare cu comitetele pentru situații de urgență, de la nivelul fiecărui județ. Cred că lucrurile sunt pe calea cea bună, în pofida condițiilor meteorologice dificile.
* Am discutat apoi chestiuni referitoare la organizarea bacalaureatului, a examenelor naționale și, mai ales, a pregătirii noului an școlar. Doamna secretar de stat Oana Badea a făcut o prezentare a cerințelor ministerului și a calendarului de organizare a noului an școlar. Vrem să vedem exact care sunt elementele. Știți bine că în fiecare an există probleme cu autorizarea unităților școlare, cu licențele de transport, sunt probleme recurente de la an, la an și niciodată nu este prea devreme să începi pregătirea noului an școlar. Îi mulțumesc doamnei secretar de stat Oana Badea pentru gestionarea acestui proces, astfel încât să avem cât mai puține școli neautorizate și să începemcu dreptul noul an școlar.
* Nu în ultimul rând, esențială a fost discuția pe care am avut-o cu inspectorii școlari generali în ceea ce privește opțiunile și demersul legislativ în privința noii Legi a Educației. Intenția mea a fost să prezint inspectorilor care sunt opțiunile majore ale ministerului în această direcție și să-i informez asupra întregului nostru demers. Am discutat șase puncte care vor constitui principalii piloni ai acestei legi în domeniul învățământului preuniversitar.
În ceea ce privește ciclul de învățământ trebuie să avem, în continuare, învățământ obligatoriu până la vârsta de 16 ani și desigur, sunt discuții în privința organizării acestor cicluri de învățământ, pe parcursul elaborării legii. În al doilea rând, este vorba despre programa si despre noile proceduri de evaluare. Aici vreau să fac o mențiune specială: programa școlară, curriculumul școlar nu răspund la două necesități imperative: cea de modernizare a învățământului și faptul că programa este mult prea stufoasă, mult prea încărcată. Le-am spus inspectorilor că, din punctul meu de vedere, inechitatea sistemului de învățământ din România începe cu programa școlară. Un copil care provine dintr-o familie mai educată, cu posibilități financiare mai mari, va putea să țină pasul cu această programă. Un copil care provine dintr-o familie cu dificultăți sau care poate să se ocupe mai puțin de el, va avea probleme majore și va fi pierdut pentru sistemul educațional încă din primii ani de școală.
Aici este un lucru deosebit de important pe care trebuie să-l facem, nu neapărat așteptând noua Lege a Educației.
Trebuie să avem o programă școlară bazată pe formarea de competențe și nu pe toceală. În strânsă corelare cu programa școlară trebuie să avem în vedere ceea ce se întâmplă la nivelul evaluărilor. Avem un efort de făcut în ceea ce privește evaluarea, iar una dintre opțiunile majore pe care dorim să le introducem în lege este introducerea portofoliului educațional și transformarea lui într-o realitate a sistemului educațional din România. Filosofia este simplă: eu cred că o nota nu reprezintă 100% din ceea ce înseamnă parcursul școlar al unui elev. Evaluarea elevilor trebuie să fie mult mai complexă, nu doar printr-o simplă notă. Un angajament foarte ferm al Guvernului este descentralizarea și depolitizarea. Am dat un semnal puternic inspectorilor, așa cum este prevăzut în programul de Guvernare, în pactul Național pentru Educație, trebuie să fim foarte vigilenți cu tot ceea ce înseamnă implicarea exagerată a politicului în viața școlii. Am spus acest lucru inspectorilor și mă bazez pe înțelegerea lor de a nu lăsa politicul să se amestece mai mult decât este cazul în viața școlii. De asemenea, opțiunea pentru descentralizare este fermă: decizia administrativă trebuie dusă cât mai aproape de școală. Nimeni nu știe mai bine decât un director cum trebuie să fie gestionată școala. De asemenea, este vorba și de descentralizare curriculară. Programa, din punctul nostru de vedere, trebuie să aibă o componentă de aproximativ 20% la nivelul școlii. Mai mult, este o a doua dimensiune a descentralizării: programa la dispoziția profesorului.
Știm bine cu toții, la sfârșitul anului școlar, începe fuga după materie, să terminăm materia. Atunci când un profesor va putea să parcurgă programa școlară în 80% din timpul alocat clasei, va exista acel 20% la dispoziția profesorului care desigur, dacă are o clasă bună, va putea face un învățământ de performanță, iar dacă are o clasă mai puțin bună, va putea merge spre un învățământ remedial.
Am discutat despre politicile resurselor umane, gestiunea carierei profesorilor, a directorilor și există două elemente deosebit de importante, care, din păcate, au fost neglijate în trecut și pe care dorim să le introducem în noua Lege a Educație. Acestea sunt preocuparea pentru educația timpurie și pentru educația permanentă.
Acestea sunt cele șase axe fundamentele pe care se va baza demersul nostru legislativ. Din punctul de vedere al demersului, ceea ce am spus inspectorilor și vă spun și dvs. este că într-un timp relativ scurt, voi merge în Guvern cu o variantă a Legii Educației Naționale, care, după ce va fi trecută într-o primă lectură de Guvern, va fi supusă dezbaterii publice o lună de zile. După aceea o vom adopta în Guvern și o vom transmite pe procedură legală
Parlamentului. În vederea ducerii la bun sfârșit a acestui demers, am inițiat încă de săptămâna trecută discuții cu sindicatele și cu grupurile parlamentare de la Senat și de la Camera Deputaților. Le-am solicitat o întrevedere pentru a le expune care sunt opțiunile majore pentru Legea Educației, să le ascult propunerile. Am făcut același lucru cu organizațiile sindicale. Săptămâna trecută m-am întâlnit cu Federația Spiru Haret și FLSI, cu dl Cornea și dl Pop de la FSLI și cu dl Izvoranu și dl Nistor de la Spiru Haret. Discuțiile s-au axat exclusiv pe lege, pe opțiunile majore privind noua Lege a Educației. Am fost încurajat de atitudinea acestor două federații sindicale.
Urmează să mă întâlnesc și cu celelalte federații sindicale și cu grupurile parlamentare. Doresc să reiterez opțiunea clară a Guvernului și a mea, de deschidere maximă către Parlament, de deschidere cu atât mai mult cu cât vorbim despre o lege a Educației. Este o consultare cât mai largă, în spiritul Pactului Național pentru Educație, care a fost semnat de toate partidele, în spiritul în care a fost elaborată, până acum, și Strategia Comisiei Prezidențiale și care a fost semnată de toate sindicatele. În acest spirit doresc să încadrez și demersul privind noua lege care eu sper, și fac un apel către Parlament, să avem discuții foarte rapide, ca până în luna iunie să avem noua lege trecută de Parlament.
Cam acestea sunt cele trei elemente pe care le-am discutat cu inspectorii scolari generali, aștept discuțiile cu reprezentanții sindicatelor din Educație și cu grupurile parlamentare. Așa cum am spus, vom discuta cu toți cei care sunt actori ai domeniului Educațional. Vă mulțumesc!
Foto: Liviu Chirică, Mediafax

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:20:13 Ora standard a Europei de Est