Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar...”

Declarația domnului Cătălin Baba, secretar de stat în MECTS și președinte al Comisiei de Dialog Social (CDS)

„Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar...”

În cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de miercuri, 20 ianuarie 2010, discuțiile au vizat preponderent aspectele aflate pe ordinea de zi. În primul rând, instrucțiunile pentru fundamentarea cifrei de școlarizare și stabilirea rețelei unităților de învățământ preuniversitar de stat în anul școlar 2010-2011.

 După cum știți, Ministerul Educației a promovat standardele de cost, cu alte cuvinte o metodă prin care școlile vor fi finanțate în sensul salarizării cadrelor didactice în funcție de un cost standard mediu. Această formulă este introdusă pentru prima dată în învățământul preuniversitar din România. Este o arhicunoscută metodă de finanțare în Europa Occidentală și permite o alocare rațională a cheltuielilor, eliminând arbitrariul din decizia finanțării școlilor. Practic, aceste instrucțiuni care vor fi transmise școlilor se vor aplica din anul școlar următor. Se impune aici o paranteză: anul școlar nu coincide cu anul financiar. Noi luăm aceste măsuri din timp tocmai pentru ca școlile să fie pregătite, ca inspectoratele școlare județene să știe ce au de făcut, astfel încât, începând cu noul an școlar aceste prevederi să fie aplicate.
De asemenea, am mai discutat un referat de aprobare a unui ordin al ministrului Educației cu privire la stabilirea planurilor-cadru de învățământ pentru clasa a X-a, filiera tehnologică. Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar, fiindcă aceasta oferă absolvenților posibilitatea găsirii și încadrării într-un loc de muncă în domenii care nu sunt deloc sau sunt foarte puțin acoperite în România. Au mai fost discutate probleme legate de practica elevilor, de relația care trebuie să existe între școală și partenerii sociali - și aici mă gândesc, în primul rând, la părinți, la comunitatea locală și asociațiile patronatelor - pentru că este important ca oferta școlii să-și găsească un corespondent pe piața muncii și să fie în concordanță cu dorințele părinților.
Am mai discutat, de asemenea, chestiuni legate de raționalizarea rețelei școlare. Noi, de fapt, am început acest proces prin elaborarea standardelor de cost. Această raționalizare vizează mai multe paliere care - subliniez - nu necesită modificări legislative. La nivelul ministerului a avut loc o evaluare a rețelei școlare, au avut loc numeroase discuții cu cadre didactice, cu reprezentanți ai sindicatelor, cu directori de școală, cu inspectorii școlari, pentru a vedea unde și ce trebuie raționalizat în ceea ce privește funcționarea rețelei școlare. Trebuie spus că aceste măsuri de raționalizare au în vedere, în primul rând, costul standard, dar urmăresc, în același timp, asigurarea calității în învățământul preuniversitar, asigurarea accesului egal la educație și tratamentul egal al elevilor în școli. Încercăm să vedem ce nu funcționează în sistemul educațional, să corectăm acolo unde apar erori, toate acestea în slujba elevului care trebuie să beneficieze de o educație de calitate.
Am primit deja foarte multe întrebări legate de motivul pentru care ministerul „s-a grăbit" să ia aceste măsuri, fiindcă așa cum am spus, aceste măsuri se aplică începând cu anul școlar 2010-2011. Ministerul Educației a luat aceste decizii acum deoarece exista obiceiul ca abia la sfârșitul lunii septembrie, de multe ori chiar în octombrie, să fie întocmită o evidență clară a personalului din învățământ, o punere în acord a titularilor din învățământ cu normele didactice etc. Prin urmare, am luat măsura - pentru prima dată - ca în data de 31 august să se ia o decizie clară în privința structurii rețelei școlare. Din acest motiv, am considerat că trebuie să deschidem aceste discuții acum, să raționalizăm de acum rețeaua școlară. Cadrele didactice vor intra în procesul de titularizare, de definitivare pe post, astfel încât, în data de 31 august, să fie cunoscuți titularii, să fie cunoscută structura rețelei școlare pentru ca școala să înceapă în cele mai bune condiții. Repet: deciziile privind raționalizarea rețelei școlare nu implică măsuri legislative. Tot ceea ce se face este în absolut acord cu legislația în vigoare, cu Legea învățământului nr. 84/1995, cu Statutul Personalului Didactic, cu celelalte Hotărâri de Guvern și legi care există în România, cu Legea salarizării unitare.
Trebuie să se rețină că modificările rețelei școlare vor fi efectuate de către inspectoratele școlare județene. Nu se va lua o decizie unitară la nivelul ministerului de a aplica, să spunem, o grilă. Pur și simplu este o trecere în revistă a principalelor măsuri administrative care pot fi aplicate, iar apoi vom lăsa inspectoratelor școlare deplina libertate să decidă ce măsuri pot fi aplicate, care măsuri sunt sau nu sunt benefice pentru sistemul de educație. Altfel spus, aplicăm viziunea acestui Guvern de a descentraliza sistemul de învățământ.
Referitor la subiectul disponibilizărilor din învățământ se impun câteva precizări. În primul rând, deciziile vor fi luate de către inspectoratele școlare județene. În al doilea rând, nu este vorba despre o concediere colectivă și, lucru foarte important, nu există o astfel de cifră stabilită în acest moment. Din perspectiva Ministerului Educației și a legislației existente, respectiv a situației sociale și economice în care se află România la ora actuală, tindem, structural vorbind, să ne apropiem de acea vehiculată cifră de 15.000, dar nu putem vorbi acum de o cifră exactă, asumată ca atare. Cifra finală va rezulta în urma deciziilor luate la nivelul școlilor și la nivelul inspectoratelor școlare. Aceste decizii, subliniez, sunt în așa fel gândite încât să nu blocheze accesul tinerilor la educație, să nu producă discriminări și să nu scadă standardele de calitate din învățământ.
Intervenția purtătorului de cuvânt al ministrului Educației și al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, doamna Melania Vergu
Domnul Daniel Petru Funeriu va analiza solicitarea sindicatelor privind acordarea unor măsuri de protecție socială și plăți compensatorii. Totuși, le-aș atrage atenția colegilor noștri sindicaliști că există o lege de bază - Statutul personalului didactic - care reglementează clar relațiile de muncă din educație pentru cadrele didactice. Așadar, pentru personalul didactic avem o lege care oferă protecție și se referă la acest tip de protecție, iar pentru personalul nedidactic contractual există Codul Muncii. Domnul ministru Daniel Petru Funeriu va analiza solicitarea sindicatelor.(Biroul de presă)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:19:02 Ora standard a Europei de Est