Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor

Vineri, la Biblioteca Judeþeanã „Gheorghe ªincai”

,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor

În amfiteatrul Bibliotecii Judeþene „Gheorghe ªincai” Oradea, vineri, 15 ianuarie 2010, a avut loc premierea participanþilor la concursul „Maratonul lecturii”. Au fost desemnaþi regele ºi regina lecturii.

Astfel, premiul „regele lecturii” a fost acordat lui Daniel Darius Bala, de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, iar „regina lecturii” a fost aleasã Ruxandra Gîdei, elevã în clasa a IV-a la ªcoala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea. La secþia maghiarã, premiul I i-a revenit elevei Kiss Bianca. S-au acordat ºi premiul II, III ºi o serie de menþiuni, toate constând în cãrþi, diplome de participare ºi dulciuri.
„Maratonul lecturii”, concurs de lecturã organizat de Secþia pentru copii ºi tineret a bibliotecii, s-a desfãºurat în douã ediþii în cursul anilor 2008 ºi 2009. Concursul s-a încheiat în cadrul unor petreceri interactive, prilej cu care au fost desemnaþi regele ºi regina lecturii.
Obiectivele concursului
Organizatorii manifestãrii ºi-au propus sã îndemne cititorii (concurenþii) la (re)descoperirea lecturii ºi a adevãratelor valori artistice ºi morale; descoperirea cãrþii (lecturii) ca mijloc de formare a personalitãþii; nevoia de a include biblioteca, alãturi de ºcoalã, în preocupãrile permanente ale fiecãruia, prin dezvoltarea competenþelor de comunicare ºi socializare; formarea deprinderilor de selecþie a lecturii.
 În campania de informare au fost cuprinºi 800 de elevi
Înainte de lansarea acestui concurs a avut loc o amplã campanie de informare a elevilor cu privire la organizare ºi desfãºurare manifestãrii: vizite la 12 ºcoli orãdene: ªcoala cu clasele I-VIII „Dacia”,  „Oltea Doamna”, „Octavian Goga”, „Nicolae Bãlcescu”, „Dimitrie Cantemir”, „George Coºbuc”, ªc. nr. 11, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, Colegiul Naþional „Iosif Vulcan”, Liceul Teoretic Greco-Catolic, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” ºi Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”; popularizarea evenimentului prin intermediul unor afiºe plasate în cadrul Secþiei pentru copii ºi tineret a bibliotecii, în ºcoli ºi la filialele bibliotecii, prin site-ul bibliotecii ºi blog-ul secþiei, dar ºi prin Mass-media localã. Astfel, aproximativ 800 de elevi au fost informaþi despre desfãºurarea concursului. Pentru surprinderea unor aspecte distincte, pentru evaluarea obiectivelor propuse, cercetarea de faþã a presupus aplicarea unui instrument de investigare metodologicã axatã pe chestionarea unui eºantion de aproximativ 150 de copii, care au aflat sau au participat la concursul de lecturã „Maratonul lecturii”. În structura lui, chestionarul a avut o succesiune de întrebãri cu posibilitatea combinãrii ºi succesiunii stimulilor verbali cu cei grafici ºi psihologici. Analizând structura rãspunsurilor, rezultã un evantai suficient de larg pentru a permite câteva concluzii: * din cele 150 de chestionare aplicate, au fost supuse analizei 135; * 102 subiecþi au participat la concurs în ediþia anterioarã; * în funcþie de ponderea rãspunsurilor la întrebarea de unde ai aflat despre acest concurs, se constatã cã cei mai mulþi copii au aflat de la bibliotecã (organizatorul acestui concurs): 68 de rãspunsuri: de la bibliotecã,  45 de la ºcoalã, 13 de la colegi ºi 9 de la prieteni. Acest lucru ne demonstreazã cã biblioteca a intrat în orizontul preocupãrilor copiilor, cã e un loc drag lor, unde au parte de multiple satisfacþii, atât pentru lecturã, cât ºi pentru activitatea de recreere.
Premiile
Cãrþile alese spre a fi oferite drept premii au fost selectate în funcþie de particularitãþile de vârstã. Pentru cei mai mici cititori (din clasele II – IV) au fost alese cãrþi viu colorate, cu caractere mari, cãrþi editate recent, atât din literatura românã, cât ºi din cea universalã, cu un impact deosebit asupra copiilor, atât pentru copiii care studiazã în limba românã, cât ºi pentru cei ce studiazã în limba maghiarã. O parte din aceste volume sunt chiar ecranizãri de filme pentru copii.
Literatura lor „preferatã”
 Cea mai mare pondere a cãrþilor citite de copii o au: Muzicanþii din Bremen, (carte bogat ilustratã, este o poveste pe care cei mici o parcurg alãturi de personaje sale), Cãlãtoriile lui Gulliver, Zodiac girls - Prinþesa rãsfãþatã, Bagheta magicã din Heleºteu, Ochiul magic, Ocolul pãmântului în 80 de zile, Puf, Frãþia lupilor, Pete Pite, Mary Poppins, Heidi, fetiþa munþilor, Strigoiul din Carpaþi... Aceste titluri sunt prezente ºi în rãspunsurile copiilor care nu s-au înscris la concurs, ceea ce demonstreazã cã sunt ºi în sfera lecturii lor preferate. În cãrþile citite, copilul cautã evenimente ºi personaje care-l bucurã ºi a cãror fericire o savureazã într-o lume fictivã. Funcþia de educare a simþului logic îl determinã pe copil sã caute dreptatea. Are capacitatea de a intra în pielea personajelor, de a se identifica în bunã parte cu eroii cãrþilor citite: Heidi din Heidi, fetiþa munþilor, Cedric din Micul Lord, John din Ochiul magic, Câinele din Muzicanþii din Bremen, primarul din Goana dupã meteor, bãiatul din Singur pe lume, Po din cartea Cunfu Panda, cu Venus din Fetele Zodiacului sau cu Gulliver din Cãlãtoriile lui Gulliver etc. Aºadar existã o literaturã „preferatã” de copii, nu întotdeauna inspiratã din universul lor. Observãm o deschidere spre un alt fel de lecturã, mediul adulþilor influenþând sfera lor de preferinþe, indiferent dacã aceste cãrþi au fost scrise sau nu pentru ei. Micii cititori „gustã filozofia subtextualã”, nu sunt condiþionaþi de accesibilitatea acesteia, ei gãsesc acele cãi ale frumosului artistic ºi fac apel la propria sensibilitate. Romanele sau povestirile lui Jules Verne, Hector Malot, Daniel Defoe, J. Swift, Mark Twain sunt acum concurate de cele ale altor autori din literatura universalã: John Bunian, Lucy Mayflower, Rafael Sabatini, George Lucas, Cathy Hopkins, R.L. Stine, Tony Di Terlizzi, Waldi Horer, William Horwood, Harte Bret etc. Întrecerea, care se încheie întotdeauna cu un clasament ºi cu acordarea unor premii celor mai buni dintre participanþi, i-a determinat pe copii sã-ºi exprime dorinþa de a participa ºi în viitor la o altã ediþie a concursului, fãrã a preciza o altã modalitate de organizare, ceea ce presupune cã le-a fãcut plãcere ºi au fost mereu într-o adevãratã competiþie. Sã mai spunem cã în finalul chestionarului, am dorit sã aflãm ce alte cãrþi ºi-ar dori ei  sã citeascã ºi nu le-au gãsit la bibliotecã. Doar douã titluri au fost menþionate: Jocul lui Ander ºi enciclopedii despre spaþiul cosmic. Secþia are în dotare enciclopedii, ele au fost oferite deja copilului care le-a solicitat, iar cartea Jocul lui Ender, „cu suficientã acþiune pentru amatorul de SF-uri mai spectaculoase, cu o acþiune ce se desfãºoarã în jurul ºcolii de luptã creatã pentru antrenarea ºi dezvoltarea copiilor talentaþi pentru a deveni viitori comandanþi ai flotei stelare”', urmeazã sã o achiziþionãm.
Impactul
Concursul „Maratonul lecturii” a avut un impact deosebit asupra copiilor, aceastã concluzie putând fi extrasã atât din fiºele de evidenþã ale copiilor înscriºi la concurs, cât ºi din rãspunsurile date la prezentul chestionar. Drept urmare, obiectivele propuse fiind realizate, ne determinã sã continuãm concursul prin organizarea celei de-a treia ediþii”, dupã cum ne-a asigurat dna Mariana Barna, ºef birou, iniþiatorul, creierul ºi sufletul acestui concurs îndrãgit. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: ,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor.

Trimite email
joi, 30 ianuarie 2025, 07:07:21 Ora standard a Europei de Est