Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Un concurs de machete realizate din materiale reciclabile

Proiectul „Hai-Ku noi”

Un concurs de machete realizate din materiale reciclabile

Ioana Teodora Klein, prof. de educație plastică la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea și-a propus un proiect cultural-artistic îndrăzneț, care să spargă tiparele, să depășească granițele normalului și obișnuitului de zi cu zi, intersectând și interacționând arta cu mediul, poezia cu activitățile practice, creând frumuseți din... nimicuri, numite deșeuri!

„Prin acest proiect (ne spune Ioana) vizăm conștientizarea problemelor de mediu și sănătate generate de actualul mod de abordare a deșeurilor și a rolului pe care îl are fiecare din noi atât la crearea acestei situații, cât și în diminuarea problemei deșeurilor aplicând soluții simple, dar și creativ - experimentale, aflate la îndemâna tuturor.. Proiectul „Hai-Ku noi” este un concurs de machete realizate din materiale reciclabile, pornind de la o formă a poeziei japoneze “Haiku”. Aceste poezii trebuie să conțină  un cuvânt care să exprime anotimpul  în care acestea au fost create.
Prin materializarea acestui proiect, ne propunem stimularea elevilor pentru a desfășura activități cu caracter experimental și demonstrativ, dezvoltându-le creativitatea și încrederea în propriile opinii și idei, prin care să contribuie la păstrarea sănătății mediului în care trăiesc, colectarea materialelor refolosibile, având ca finalitate mulțumire și încântare față de lucrurile ce ne înfrumusețează viața, mediul ambiant, concomitent cu protejarea naturii.”
Motto-ul proiectului este „Hai-Ku noi/ În lumea vie/ Printre vise și hârtie”, iar argumentul vine tocmai de la Nicolae Tonitza: „Când arta va deveni un bun comun ca lumina soarelui, atunci vom fi făcut încă un pas, și poate cel mai important, spre adevărata civilizație.”
În derularea acestui proiect, Școala „Nicolae Bălcescu” nu este singură, având mai mulți parteneri din domenii diferite: șapte școli, dintre care cinci din Oradea și județul Bihor: două școli gimnaziale orădene „Dacia” și „Ioan Slavici”, două colegii naționale orădene, „Emanuil Gojdu” și „Iosif Vulcan” și Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei, precum și câte o școală din județele Arad și Sălaj: Grupul Școlar „Mihai Vitezul” din Ineu (județul Arad) și Școala Gimnazială „Silvania” din Șimleu Silvaniei (județul Sălaj), Comunitatea Evreilor din Oradea, Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, Universitatea Oradea, Inspectoratul Școlar al județului Bihor și European Drinks.
Elaborarea machetelor
 După colectarea materialelor reciclabile și selectarea poeziilor Hai-ku, vineri (20 noiembrie 2009), la sala festivă a Comunității evreilor s-a derulat o nouă etapă – elaborarea machetelor.
La această etapă au participat câte două echipaje a câte trei membri fiecare de la cinci școli orădene: „Nicolae Bălcescu”, „Dacia”, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” și colegiile naționale „Iosif Vulcan” și „Emanuil Gojdu”.
Cu versurile poeziei în față și cu toate materialele reciclabile și ustensilele pregătite, echipajele au purces la crearea de machete ingenioase, teribile, în care fiecare a făcut risipă de imaginație și creativitate, combinând materiale de neimaginat, și obținând produse (peisaje) de mare efect.
Următoarea activitate de proiect – în primăvară
Dorind să-i cunoaștem pe talentații artiști și să vi-i prezentăm, am discutat cu profesorii însoțitori și cu liderii echipelor. Așa am aflat componența fiecărui echipaj, dar și versurile poeziei de la care au pornit în elaborarea machetelor.
Unul din echipajele Școlii cu clasele I-VIII „Dacia” a fost alcătuit din elevii: Diana Pavel, Cellino Tiziana și Florina Ghiț. Cele trei fetițe au avut drept suport și punct de plecare versurile: „Fluturele/ Adormit pe marele clopot/ Al templului.”. În cadrul celui de-al doilea atelierul al Școlii „Dacia”, doamna profesor Ioana Mureșan le-a delegat pe Rodonia Sur, Ioana Fătuleț și Anamaria Goldea. Ele au realizat macheta pornind de la versurile: „Pe paravanul de hârtie/ umbrele bambușilor pitici/ Ciripit de vrăbii”.Echipajele au fost formate din elevi din clasele a V-a B, a VII-a D și a VIII-a F. Școala cu clasele I - VIII „Nicolae Bălcescu” a fost reprezentată de elevi din clasele a VII-a D și a VIII-a A: Natalia Todoran, Beatrice Toader și Szilagyi Alexandru; Andrada Enciulescu, Koteles Maria și Mark Herman. Unii aveau în față versurile: „În cumpăna serii/ Un fazan ucis/ La poalele muntelui primăvăratec”, iar ceilalți aveau pe masa de lucru: „Un zmeu frumos/ s-a înălțat/ din coliba cerșetorului.”
La masa alăturată, primul echipaj al Colegiului Național „Iosif Vulcan” era compus din elevi din clasele a VII-a C și a V-a A: Chirilă Bianca, Denisa Judea și Carla Florea. Ele s-au ghidat după versurile: „Culoarea sunetului/ Insectelor scuturate/ Pe frunze.” Cel de-al doilea echipaj al colegiului „pedagogiștilor” a avut următoarea componență: Codruța Popa, Andrada Trifan și Mihaela Ciucioiu. Elevele din a VI-a D au tradus în macheta lor mesajul sugerat de versurile: „Actori nomazi./Flamura micului teatru/ A udat-o ploaia de primăvară.”
De la colegiul gojdiștilor, dl prof. Mircea Boțog s-a oprit la: Alexandra Popa, Teodora Frățilă și Kovacs Regina (din a VII-a B și a VIII-a A), pentru „Un atelier mărunt/ Păpuși de lemn/ Crizanteme,” și la: Iulia Băruția, Anca Șarba și Anita Tincău (din a VIII-a B și a VII-a A), pentru „Lumina de lună, iarna/ Umbra pagodei de piatră/ Umbra pinului.”
Delegația Liceului Teoretic „Lucian Blaga” (condusă de prof. Gabriela Pleșa) a fost alcătuită din elevi din cinci clase: Denisa Catai, Ionuț Murg și Ana Boghean (din a VI-a B,a VI-a A și a V-a B), respectiv: Alex Berea, Patricia Bar și Iosziv Nicole (a VII-a B, a VIII-a B și a V-a B). Ele au avut ca punct de plecare în realizarea machetelor versurile: „Stejar secular/ puiul de veveriță/ căutând mama,” respectiv: „Nici măcar fluturi/ lan de floarea-soarelui/ la asfințit.”
La final, după trei ore de muncă, echipajele aveau să primească delegația „juraților”, prezidată de dl prof. Ioan Fluieraș, inspector școlar de specialitate, care a evaluat lucrările. Cele 10 machete realizate urmează să fie expuse la Inspectoratul Școlar.
Prof. Ioana Klein s-a arătat încântată de cele dintâi produse ale proiectului, care s-au „născut” sub ochii săi, rod al muncii creatoare, originale a 15 elevi gimnaziști și a patru profesori.
Următoarea activitate de proiect este programată în  primăvară. Atunci, inițiatorul și coordonatorul proiectului speră să-i aibă alături și pe arădeni și pe sălăjeni. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un concurs de machete realizate din materiale reciclabile.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 16:21:05 Ora standard a Europei de Est