Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Reþeta fericirii de... Halloween

De la ªcoala din Oºorhei

Reþeta fericirii de... Halloween

Se ia o ºcoalã mare, se adaugã niºte elevi costumaþi, dovleci sculptaþi, multe, multe dulciuri ºi concursuri. Se amestecã toate ca-ntr-un ghiveci, se adaugã voie bunã, dupã gust ºi apoi se savureazã ca desert dupã ore.

Staþi liniºtiþi, nu e vorba despre vreo pãcãlealã cã nu suntem în luna lui April. Vrem doar sã vã povestim cum au sãrbãtorit elevii de la ªcoala cu clasele I-VIII din Oºorhei ziua de Halloween.
Dar mai întâi, puþinã istorie... ca sã înþelegeþi de ce ne-am apucat sã o sãrbãtorim.
Halloweenul, ca orice altã sãrbãtoare are povestea ei. Deºi astãzi este asociatã cu sãrbãtorile poporului american, este bine de ºtiut cã originile sale sunt europene. Celþii, care trãiau acum 2000 de ani în zona acoperitã astãzi de Irlanda, Regatul Unit ºi nordul Franþei, sãrbãtoreau Anul Nou pe data de 1 noiembrie. Aceastã zi marca sfârºitul verii, al recoltei ºi începutul iernii, anotimpul asociat deseori cu moartea. Celþii credeau cã în noaptea dinaintea Anului Nou, limita dintre tãrâmul celor morþi ºi lumea lor devine neclarã ºi cã fantomele celor decedaþi se întorc sã bântuie pãmântul, creând probleme ºi stricând recoltele. În noaptea de 31 octombrie, ei sãrbãtoreau Samhain, un festival pentru care construiau rugi sacri pe care fãceau sacrificii zeitãþilor sub forma de grâne sau animale.  Când sãrbãtoarea lua sfârºit, ei foloseau focul de la rugii de sacrificiu pentru a-ºi aprinde focurile stinse mai devreme în aceeaºi searã. Scopul era acela de a-i proteja pe parcursul iernii care urma. Probabil cã de aici a venit ulterior ideea dovlecilor luminaþi în interior. Ulterior cucerii romane, Samhain-ul celtic a fost combinat cu douã sãrbãtori de origine romanã: Feralia, o zi la sfârºitul lui octombrie, în care romanii îºi comemorau morþii ºi festivalul în care o onorau pe Pomona, zeiþa romanã a fructelor ºi a copacilor. În secolul VII, influenþa creºtinismului se extinsese ºi pe pãmântul celtic. Papa Bonifaciu al IV-lea a stabilit ziua de 1 noiembrie ca fiind dedicatã comemorãrii sfinþilor ºi martirilor: „Ziua tuturor sfinþilor”, o sãrbãtoare care aducea mult cu festivalul celt, dar era desemnatã de bisericã.
Pânã prin anii '30, în America, Halloween-ul adus de coloniºtii englezi, devenise o sãrbãtoare secularã, dar centratã pe comunitate, cu parade ºi petreceri rãspândite prin tot oraºul. Tot cam în acest timp a fost resuscitatã ºi tradiþia „trick or treat” care dateazã, probabil, din vremurile paradelor de Ziua tuturor sfinþilor din Anglia. În timpul festivitãþilor, sãrmanii cerºeau mâncare ºi oamenii le ofereau plãcinte, numite „prãjituri de suflet”, în schimbul promisiunii de a se ruga pentru sufletele celor morþi din familia lor. Obiceiul costumelor de Halloween are rãdãcini adânci în istorie, plecând de la vechii celþi chinuiþi de gerul iernii, pânã la englezii care considerau cã în noaptea în care se deschid porþile celor fãrã viaþã, nu pot ieºi afarã din casã decât costumaþi, pentru a speria, la rândul lor, fantomele.
Nu ne e fricã de Bau-Bau
Primii care au organizat serbarea au fost elevii claselor a III-a A ºi a IV-a C. Sub îndrumarea domniºoarei profesor Birãu Anne-Mari, elevii au recitat în limba englezã câteva poezii specifice acestei zile. Unicitatea serbãrii a fost datã de mãºtile fãcute din farfurii de plastic. Dupã recital, copiii au jucat un joc pe echipe. Grupa fetelor se întrecea cu cea a bãieþilor în culesul covrigeilor înºiraþi pe o sfoarã, fãrã a se ajuta de mâini. Punctul final al activitãþii a constat în vizionarea unui desen animat, avându-l ca protagonist pe Casper.
La rândul lor, elevii clasei a IV-a A au susþinut ºi ei un program artistic. Doamna profesoarã de limba englezã, Lavinia Chirila, le-a povestit în câteva cuvinte istoria sãrbãtorii de Halloween. Dorind sã pãstreze tradiþia, elevii au sculptat dovleci ºi au confecþionat mãºti. Ca sã arate cã nu le e fricã de Bau-Bau, au cântat cântecele ºi au recitat poezii. Chiar dacã, tradiþional, copiii sunt cei care îi sperie pe cei mari, de aceastã datã, rolurile s-au inversat. Jocul cuvintelor încruciºate i-a „speriat” puþin pe unii prichindei, mai ales cã recompensa pentru cei pricepuþi consta în dulciuri. De la serbare nu putea lipsi fantoma prietenoasã, Casper, aºa cã elevii s-au amuzat vizionând aventurile acestuia din noaptea de Halloween.
La activitate au participat doamna director, prof. Indrie Camelia, colegi profesori, dar ºi pãrinþi. Buna dispoziþie ºi râsetele cristaline ale copiilor care au participat la activitate au fost dovada reuºitei reþetei cu care ne-am gândit sã serbãm acest moment. (Lavinia & Adriana)

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 17:46:01 Ora standard a Europei de Est