Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Puncte de acces public de informare (PAPI)

M.C.S.I., prin proiectul EBC, a înființat în 255 de localități

Puncte de acces public de informare (PAPI)

Prin intermediul proiectului „Economia bazată pe cunoaștere” (EBC), Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (M.C.S.I.) și Banca Mondială au dotat 255 de localități (200 de comune și 55 de orașe mici, cu o populație de până la 30.000 de locuitori) din toată țara cu calculatoare și acces la Internet.

Primăria din respectivele localități a înființat un Punct de acces public de informare (PAPI), unde orice locuitor poate utiliza, în mod gratuit, calculatorul și poate avea acces la Internet. În acest sens, un manager de rețea și un administrator IT (plătiți de către primărie) stau la dispoziția celor interesați pentru a le oferi sprijin în rezolvarea problemelor, cu ajutorul calculatorului și al Internetului. PAPI face parte din Rețeaua electronică a comunității locale (RECL), care mai include puncte de acces și în alte instituții de utilitate publică: în una sau mai multe școli din comunitate, în fiecare bibliotecă publică și în fiecare primărie.
Proiectul acordă o atenție specială utilizărilor tehnologiei în domeniul educației și al administrației, cu accent pe aplicațiile de e-guvernare și dezvoltare a afacerilor.
Ieri, la PAPI de la Șimian
În cadrul proiectului „Economia bazată pe cunoaștere” (gestionat de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale), a fost lansat un concurs adresat celor 255 de comunități cuprinse în program, concurs prin care comunitățile au fost invitate să identifice câte trei idei de dezvoltare locală.
Printre cele zece comunități care au câștigat concursul, se numără și localitatea Șimian, din județul Bihor.
Cei din Șimian și-au propus dezvoltarea turismul rural și rezolvarea unor probleme specifice de mediu. Ideile pe care ei doresc să le dezvolte sunt: amenajarea în aer liber a unui Muzeu al pescarului Văii Ierului, identificarea unor izvoare cu apă termală și plantarea de salcâmi pentru fixarea dunelor de nisip din localitate.
Ieri (marți, 22 septembrie 2009), aveam să ieșim în peisaj, pentru a-i cunoaște pe câștigătorii concursului și a afla punctele lor tari cu care au câștigat concursul.
La Centrul PAPI, am dat de Alexandru Ciorba - managerul de rețea (RECL) și Bayer Gheorghe - administrator IT, ei fiind întreprinzătorii principali, creierul și sufletul acțiunilor, cei care vor încerca să traducă în fapte cele trei idei de dezvoltare locală. „Pentru materializarea ideilor propuse, avem nevoie de bani, pe care nu-i deținem, deocamdată, dar sperăm să-i obținem în timp, ne-a declarat Alex, managerul. Cel mai simplu de înfăptuit va fi plantarea unor puieți de salcâm pentru fixarea dunelor de nisip din comună, având în vedere că mai bine de jumătate din terenul arabil al localității este acoperit cu dune de nisip.”
Ieșind pe tren, mai întâi, am admirat, în centrul localității, cele trei părculețe, dispuse ca niște raze de soare, în fața primăriei și căminului cultural și în vecinătatea centrului PAPI, locuri de agrement pentru tineri și părinți și de joacă pentru cei mici. La școală, în cabinetul de informatică, am luat cunoștință de cel de-al doilea punct de acces, dotat cu calculatoare performante, precum cele de la centrul PAPI.
Ajunși la marginea localității, Alex ne-a prezentat terenul unde se vor face plantările cu puieți de salcâm. Pentru nisipul lor de calitate, cei din Șimian ar putea fi invidiați la orice oră de către administratorii litoralului Mării Negre..., atât este de fin și de curat nisipul din Șimian.
„Curios este faptul că în dunele noastre de nisip își găsesc adăpost, toată vara, un soi de rândunele, care acum au plecat, abandonându-și cuiburile (galeriile)”, ne-a mai spus Alex. Până să se amenajeze Muzeul pescarului de pe Valea Ierului, ieri (marți), am vizitat, împreună cu un grup de 50 de turiști din Pocsmegyer (Ungaria), Muzeul memorial „Kazinczy, Frater și Csiha” (a trei dintre personalitățile de seamă născute în Șimian: Kazinczy Ferenc - poetul și reformatorul limbii maghiare, Frater Lorand – muzician, și Csiha Kalman – episcop reformat).
Acces gratuit la internet și la alte servicii
 Centrul PAPI din Șimian a fost inaugurat în 18 ianuarie 2008, într-un local asigurat de Primăria Șimian, fiind dotat cu mobilier corespunzător pentru șase calculatoare legate în rețea, deservite de un server, cu acces la Internet, cu două imprimante, una laser, iar cealaltă multifuncțională (pe cerneală), precum și un aparat foto.
Beneficiarii acestui centru sunt cetățenii comunei, indiferent de naționalitate, vârstă, sex, convingeri politice și religioase, care au acces zilnic la Internet, de luni până vineri (inclusiv), între orele 8.00 și 16.00.
„Tot gratuit, le facem și poze pentru anumite documente, scanări și listări de lucrări și documente (în limite rezonabile, 5-10 pagini)...
Încă din 2008, am demarat un program de scriere de proiecte și managementul proiectului pentru angajații din Primăria Șimian, dar și pentru cei din primăriile din jur: Mihai Bravu, Cherechiu, Sălacea, Sâniob, pentru care am angajat un trainer care le-a ținut un curs de două zile pentru a-i învăța cum să scrie un proiect (etapele, desfășurarea și implementarea).
Am digitalizat pe 1400 de CD-uri discuri de patefon, cuprinzând 10 cântece din anii 1920, scrise de Frater Lorand, pe care le-am distribuit la inaugurarea statuii muzicianului, amplasată în parcul central. Tot atunci, am împărțit 500 de exemplare din cartea autobiografică a muzicianului, retipărită (după prima carte, apărută în 1927). Tot anul acesta, și tot pentru muzeul memorial, am făcut un ghid.”
Din discuțiile avute cu managerul centrului și directorul școlii coordonatoare, prof. Gazsi Sandor, aveam să aflăm apoi și despre alte proiecte și inițiative.
PAPI și conducerea școlii au organizat cursuri de inițiere a elevilor (din clasa a IV-a) și cadrelor didactice în utilizarea calculatorului. Tot în acest sens, s-a gândit organizarea în viitor a unor cursuri pentru obținerea permisului E.C.D.L. Pentru luna octombrie, au programat organizarea unui concurs de recitări la Căminul Cultural din Șimian, cu participarea unor elevi din comunele limitrofe, dar și din Ungaria.
Din câte l-am putut citi, Alexandru Ciorba este un tânăr cu idei, bine intenționat și dornic de a înfăptui multe lucruri pentru binele comunității. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Puncte de acces public de informare (PAPI).

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:08:00 Ora standard a Europei de Est