Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Despre ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni, protestul (și petiția) maghiarilor, reacția premierului la schimbarea, pe criterii politice, a unor directori...

Vineri, interviu cu dl prof. Dorel Luca, generalul Inspectoratului Școlar al județului Bihor

Despre ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni, protestul (și petiția) maghiarilor, reacția premierului la schimbarea, pe criterii politice, a unor directori...

La sfârșitul săptămânii trecute și la mijlocul primei săptămâni de școală, în peisajul învățământului bihorean, au avut loc două evenimente mai puțin obișnuite: „răzmerița” maghiarilor și ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni.

-Stimate domnule general, Dorel Luca, întâi de toate, succes în noul an școlar, ca profesor și ca general al Inspectoratului Școlar!
-Mulțumim. Dacă vor fi bani, vom avea și succes.
-Luni (14 septembrie 2009), au început cursurile noului an școlar, miercuri (16 septembrie), dascălii bihoreni au ieșit în stradă, iar astăzi (vineri, 18 septembrie), premierul, Emil Boc, a ieșit pe „sticlă”, amenințând cu demiterea ministrului de resort, dna prof. Ecaterina Andronescu, pentru că, în virtutea descentralizării, generalii inspectoratelor școlare județene „și-au făcut de cap”, schimbând, pe criterii politice, unii directori de unități de învățământ. În plus, la sfârșitul săptămânii trecută, dumneavoastră ați mai avut parte de o ieșire (în stradă), cea a maghiarilor...
Să le luăm în ordine cronologică. Vineri (11 septembrie), protestul (și petiția) maghiarilor...
-Fără nicio somație, vineri (11 septembrie), m-am trezit cu o mulțime de oameni, de naționalitate maghiară, în stradă, în fața Inspectoratului Școlar, în frunte cu onor conducerea U.D.M.R., conducere revoltată de faptul că au fost schimbați unii directori de școli, iar în numirea noii conduceri nu a fost consultată și conducerea U.D.M.R., ajungându-se astfel ca pe scaunele de  director sau director adjunct să ajungă persoane care nu sunt membri U.D.M.R. Cu acest prilej, mi-au și înmânat o petiție în care se spune, printre altele: „În numele elevilor și cadrelor didactice maghiare ne exprimăm nemulțumirea și îngrijorarea pentru măsurile luate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor cu privire la schimbarea din funcții de conducere – pe criterii politice – a directorilor maghiari. Atragem atenția că astfel a fost sfidată Legea educației (84/1995) și nu ați ținut cont de procesul de descentralizare, în acestea fiind consfințite reprezentarea minorităților în conducerea unităților școlare, respectiv atribuirea deciziilor comunităților locale...
Considerăm că imixtiunile nepermise și nefericite în cadrul sistemului de învățământ maghiar trebuie să se oprească imediat înainte ca acest climat tolerant să fie stricat datorită unor orgolii personale sau eventual de partid”, se spune în încheierea petiției.
Nu comentăm textul petiției, dar nu putem fi de acord cu exprimarea (nefericită) de genul „sistemul de învățământ maghiar”, ca și cum ar exista două sisteme de învățământ, unul românesc și altul maghiar. Lucrurile s-au lămurit și s-au rezolvat favorabil.
-Miercuri, au ieșit în stradă dascălii bihoreni. Vă propun să lecturați motivele protestatarilor, așa cum au fost ele formulate de către conducerea S.L.I. Bihor, precum și Hotărârea Consiliului Național al Federației Educației Naționale, și să le comentați, ca profesor, dar și ca general al Inspectoratului Școlar.
-E clar că învățământul este subfinanțat, față de complexitatea muncii didactice, dar trebuie să fim conștienți și realiști că în condiții de criză, trebuie să acceptăm și măsuri excepționale.
Din păcate, reducerile de posturi, la nivelul județelor, nu s-au făcut în funcție de numărul de elevi. Noi, Bihorul, avem, în 2009, o populație școlară de 99.504 elevi și preșcolari, iar în anii următori, datele recensământului ne dau motive de bucurie întrucât populația școlară din Bihor e în creștere ușoară. Ni s-a cerut să reducem 581 de norme. Mai sunt de rezolvat 72 de norme, până la 1 octombrie. Lucrurile au fost bine gestionate la nivelul unităților de învățământ, așa încât, aceste reduceri nu au afectat buna desfășurare a activității didactice.
„Reforma în învățământ – cacealma, Legea 221/2008 – țeapă”. E distractiv ceea ce citesc. Au imaginație bogată și putere de sugestie sindicaliștii noștri, dar nu e chiar așa. Finanțarea pe elev va elimina clasele simultane. Elevii se vor concentra spre o școală de centru. În învățământ s-a ajuns la saturație, iar lumea vrea să facă reformă. Lasă școala să-și angajeze omul potrivit și lucrurile vor merge într-o direcție bună. Părinții au devenit tot mai exigenți și acest lucru ne bucură. Ei își vor alege școlile și dascălii în funcție de performanță. A început să se dea drumul la parteneriatele publice private. În acest sens, am obținut un spațiu (gratuit, pe trei ani) de la Selina, în calea Aradului, pentru Grădinița nr. 36. E, totuși, ceva să nu mai plătești chirie timp de trei ani, care nu este deloc puțină. Desigur, este peste mână pentru cei ce locuiesc în centru să naveteze zilnic până acolo, dar aceasta este situația în această toamnă. De la anul, lucrurile se pot regla.
Legea unică a salarizării nu e rea, dar sunt de acord că trebuie să fim puși acolo unde ne este locul. Din nou... reduceri, peste reduceri. Sunt efectele crizei și nu avem ce face. Nu sunt de acord că în 2008, investițiile au fost inexistente. Cred că au greșit anul. Poate voiau să spună în 2009. În 2008, noi am primit circa 400 de milioane. În 2009, au venit bani puțini. La nivelul întregului județ, avem nevoie de circa o mie de miliarde ca să terminăm toate lucrările începute. Despre mărirea normei didactice nu am aflat nimic...
„Avem o inflație de profesori”
-Domnule inspector general, la ora începerii cursurilor, avem școli fără profesori sau dascăli fără loc de muncă?
-Avem o inflație de profesori. Închipuiți-vă că am avut înscriși 2.911 dascăli, care au dorit să ia în această toamnă un post în învățământ, ori noi am dispus doar de 424 sau 427 de posturi. Au fost colegi care au luat post în iulie, iar în urma reducerilor, în toamnă, s-au trezit că trebuie să opteze pentru altceva. Ne doare sufletul să punem oamenii pe drumuri, dar uneori nu avem ce face. Noi avem noroc, totuși, că am început mai devreme cu restructurările și comasările, care ne-au salvat în multe situații. Pentru transportul elevilor la școlile din mediul rural, dispunem de 87 de microbuze școlare. Am mai avea nevoie de circa 42. Dar sunt și situații în care transportul nu este posibil, chiar dacă am avea mijloacele necesare...
-Cunosc și eu un asemenea caz. E vorba despre elevii din Șușturogiu (comuna Cetariu), care nu au școală corespunzătoare în sat și cărora li s-a propus naveta (cu microbuzul școlar) la Școala cu clasele I-VIII „Ion Bogdan” din Oradea.
-Este adevărat, dar acea soluție nu este realistă. Nu avem cum să le asigurăm transportul la Școala „Ion Bogdan” nici în condiții prielnice, darmite în timpul iernii.
-La Grădinița nr. 46 din Oradea, am descoperit, în această toamnă, o situație de „criză” (criză de personal sau mai bine zis personal nedidactic insuficient). Potrivit numărului de grupe (și de copii înscriși), grădinița ar avea dreptul (legal) la 22 de angajați din rândul personalului nedidactic, dar nu are decât 15. Directorul unității nu are pretenția să primească încă șapte angajați, dar măcar doi (o îngrijitoare și o spălătoreasă).
-Cunosc situația și le va avea. În aceeași situație este și Grădinița nr. 51. Și ei vor primi încă doi angajați din rândul personalului nedidactic. Să știți însă că la grădinițe, ne confruntăm cu o situație neplăcută. Nu toți copiii înscriși frecventează zilnic grădinița. Una este situația pe hârtie și alta, pe teren. Dacă am da o îngrijitoare la 15 copii, cum spune normativul, ne-am trezi cu mai multe îngrijitoare decât educatoare. Vom face o regularizare între unitățile de învățământ.
-După cum știm, nici Inspectoratul Școlar Bihor nu a scăpat de restructurări. Și aici a fost nevoie să reduceți vreo șapte norme...
-Exact. De la 49, a trebuit să ajungem la 42. Unora le-a încetat contractul de management, iar în cele mai multe cazuri a trebuit să ne reorganizăm, reducând câte o jumătate de normă. Așa am ajuns la o sumedenie de jumătăți de normă (la educație fizică, arte, slovacă și maghiară, religie, educativ, proiecte și programe, informatică...). Unii, din inspectori, au ajuns directori, iar alții ne-au dat în judecată. Am redus două posturi de la personalul nedidactic și cinci de la cel didactic.
-Problema cea mai spinoasă, aflată pe agenda de lucru și în atenția dlui prim-ministru, Emil Boc (care a și ieșit, astăzi, vineri, cu declarații și amenințări la posturile de televiziune), este problema schimbării directorilor și directorilor adjuncți, schimbări care s-au făcut, după cum se spune, pe criterii politice, la nivelul inspectoratelor școlare, fără acordul ministrului. Este adevărat?
-Este adevărat, dar cum puteam să stăm cu mâinile în sân din moment ce multor directori (numiți cu delegație) le-a încetat contractul în 31 august? Din cei 324 de directori și directori adjuncți, la 96 le-a expirat contractul (din care 92 erau cu delegație). Patru și-au dat demisia. Din cei 96, am schimbat 30.
Miercuri, am primit de la cabinetul doamnei ministru, Ecaterina Andronescu, ordinul nr. 5.139 (din 16 septembrie 2009), în care se spune (la articolul 1) „Detașarea în interesul învățământului pentru funcțiile de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar de stat neocupate prin concurs se realizează prin ordin al ministrului Educației, Cercetării și Inovării, la propunerea Consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar.”
Noi ne-am conformat, iar astăzi (vineri-n.n.), în cadrul Consiliului de administrație, am aprobat și am trimis tabelul cu directorii și inspectorii propuși pentru funcțiile actuale, să fie numiți prin ordin de doamna ministru, Ecaterina Andronescu. Am numit cadre competente, titulare. Era și normal să schimbăm acolo unde am găsit în funcția de director cadre suplinitoare. Și am avut șase asemenea cazuri...
-Domnule inspector general, vă mulțumim pentru interviul acordat.
Ovidiu DAN  

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:14:50 Ora standard a Europei de Est