Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Un raid pe la școlile și grădinițele din comuna Þețchea

„La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Marți (25 august 2009) după orele amiezii, am pornit spre Þețchea, cu gândul de a vedea cum decurg pregătirile pentru începerea noului an școlar în comună.

 Ajunși la Primăria Þețchea, noul consilier al primarului, Janett Covrig, ține să ne „dezarmeze” din start: „Domnul primar, Florin Bujor Chirilă, e în concediu, iar domnul viceprimar a plecat la Oradea, la o ședință. Să-l sun să vedem cum o rezolvăm”...
 În timp ce Janett, o tânără de 21 de ani, aflată pe scaunul de consilier doar de trei săptămâni, căuta soluții sunâdu-l pe vice și mai apoi pe directorul școlii coordonatoare din Hotar, aflat și dumnealui la muncile câmpului, angajații primăriei veneau la xerox ca la moară, semn că în birouri se lucra intens, chiar dacă onor conducerea lipsea, cetățenii fiind serviți ca la carte, inclusiv cu câte un xerox după actele originale eliberate.
Tot stând degeaba în așteptarea domnului director, Dumitru Simuț, lecturăm „Obiectivele generale și specifice” (în domeniul calității)... să aflăm cum bate ceasul „pe moșia” dlui primar, Florin Bujor Chirilă. „Obiectivele specifice sunt: construirea complexului administrativ-cultural din localitatea Þețchea, până în 2009 (în traducere liberă, aceasta înseamnă construirea unei clădiri care va adăposti la parter un cămin cultural, iar la etaj, birourile primăriei); betonarea străzilor „Gozului” în Hotar, a „Cimitirului” în Þețchea, și a „Americanului” în Telechiu, până în octombrie 2007; asfaltarea drumului DC-180: Þețchea – Subpiatră, pe o distanță de 1,5 km, până în iulie 2008; modernizarea iluminatului public prin montarea unui număr de 60 de lămpi economice în localitatea Telechiu, până în decembrie 2007; alimentarea cu apă a localității Þețchea – proiectare, avizare 2007, execuție 2008.”
Lateral, deasupra xeroxului, scrie, destul de mare pentru a-ți sări în ochi, „Suntem aici în slujba cetățeanului!”
Directorul Simuț ajunge primar, dar demisionează urgent!
Însoțiți de directorul coordonator, Dumitru Simuț, pornim să vizităm școlile și grădinițele comunei. Pe drum, aveam să aflăm cum a ajuns directorul primar (dar nu din dorința de a se lăfăi în fotoliul întâiului gospodar, ci de dragul concurenței, pentru a le oferi cetățenilor o alternativă). Dar, norodul îl alege (mai puțin dascălii care nu doreau să-l piardă) și astfel ajunge în fruntea obștii, însă, după o săptămână, la rugămințile dascălilor și părinților elevilor, își dă demisia din funcția de primar...
Așa se face că prof. Dumitru Simuț este director coordonator de la Revoluție.
La Þețchea, școala gimnazială și grădinița funcționează în aceeași clădire veche, dar alături, se ridică una nouă, aflată în roșu, din 2008, construită din fonduri guvernamentale. Vechea clădire va fi demolată, iar pe spațiul dezafectat și pe cel existent alături, va fi amenajat un teren de sport multifuncțional. La Școala cu clasele I-VIII din Þețchea au învățat anul școlar trecut 111 elevi, iar în grupa mixtă de la grădiniță, 23 de copii. În Þețchea se introduce apa potabilă, iar în apropierea stadionului de fotbal, se construiește o sală modernă de sport cu 150 de locuri în tribune. Noua clădire a primăriei, cu cămin cultural la parter, e în roșu...
Următoarea „escală” am făcut-o la Telechiu. În curtea școlii (cu clasele I-IV) și a grădiniței, am găsit muncitori la lopată și roabă. Unitățile de învățământ au introdusă apa potabilă, iar acum se construiesc grupuri sanitare interioare și se lucrează la introducerea încălzirii centrale (pe bază de combustibil solid). Unitățile sunt renovate din fonduri guvernamentale. „Dacă veneam la grădiniță înainte de masă, o găseam la lucru pe învățătoarea Elisabeta Mateiaș, care, în perioada 3-28 august, are o grupă de 25 de copii, proveniți din familii nevoiașe, la grădinița de vară. La ciclul primar, învață 52 de elevi, la secția română și 10 elevi la secția maghiară, iar la grădinița cu program normal, avem  o grupă mixtă cu 20 de copii. Tot la Telechiu, funcționează, din 2008, o grădiniță cu program prelungit pe lângă Biserica Reformată (păstorită de preot Fazakas Ferencz), cu o grupă mixtă de 21 de copii.”
În Subpiatră, există o grădiniță cu program normal cu 18 copii, renovată în 2008, din fondurile primăriei, cu apă potabilă și grupuri sanitare interioare, cu mobilier nou. De fapt, mobilier nou există peste tot, în toate unitățile de învățământ din comună, după cum a ținut să sublinieze directorul coordonator.
Culmea-culmilor: directorul nu are birou!
Ajungem și la Hotar, la „reședința” domnului director, unde aveam să descoperim un lucru ciudat și neobișnuit: directorul nu are birou, iar secretara și contabila împart același birou, dotat cu calculatoare și cu un xerox performant (în valoare de circa 35 de milioane),  dăruit de un fost elev al școlii, Copil Crăciun (Coandi) din Arad.
Din’90, de când este director coordonator, la toate s-a gândit prof. Dumitru Simuț, și de toate s-a îngrijit, dar nu l-a bătut gândul să-și „făurească” un birou. „Nu țin la funcție și nici la scaun, și nu am considerat nicicând că trebuie să stau separat de colegii mei. Tot timpul sunt între ei. Sunt profesor și sunt mândru de profesia aleasă. Ca director, astăzi ești, mâine, nu ești. Nu am birou și nu țin audiențe...”
Prof. Dumitru Simuț e un dascăl-apostol, foarte popular și îndrăgit, iar „testul” de primar l-a întărit și l-a îndârjit și mai tare într-ale sale. Nu s-a născut director, dar este un manager de succes pe care l-au apreciat și l-au râvnit în timp toate conducerile Inspectoratului Școlar și toate partidele. Este independent și cu capul pe umeri, competent și nu are nevoie să se înroleze într-un partid. Politica sa e școala, profesia și copiii, munca, respectul, demnitatea, disciplina și omenia. Dragostea de copii și de profesie sunt mai puternice decât pasiunea pentru putere. Și-a câștigat stima colegilor, elevilor și sătenilor nu prin funcție, ci prin verticalitate și competență profesională, prin deschidere, sinceritate și modestie. Detestă minciuna și aroganța...
Școala cu clasele I-VIII din Hotar are două clădiri „gemene”, una renovată în 2006 – 2007, din fondurile primăriei, cealaltă, renovată în 2007 – 2008, din fonduri guvernamentale. Una din clădiri e construită în 1882, numai din piatră. Și „e tare ca piatra”, vorba aceea, având grosimea peretelui de 80 de centimetri. Școala are grupuri sanitare interioare și încălzire centrală, două terenuri de sport, cabinet AEL, laborator de fizică-biologie și chimie, cabinete de română, matematică, istorie-geografie și limbi moderne... În săli e ordine și curățenie, încât, directorul e îndreptățit să afirme că „la Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”
Un garaj în construcție, lemne de foc, premii și mențiune
Convorbirea noastră cu domnul director a fost întreruptă în două rânduri. Prima oară, a fost anunțat că a sosit tirul cu bolțari pentru garajul microbuzului școlar, iar a doua oară de domnul viceprimar, Aurel Leho, care s-a arătat în curtea școlii cu ditamai trailerul de lemne pentru centrala termică (circa 15 metri steri). Școala deține un microbuz școlar, cu care sunt transportați elevii ciclului gimnazial din Telechiu la Școala din Þețchea, precum și elevii ciclurilor primar și gimnazial din Subpiatră la Hotar. În timp ce directorul a lipsit câteva momente, ne-am îndreptat privirea și obiectivul aparatului de fotografiat spre diplomele expuse pe coridor. Așa am aflat de cele patru premii județene și o mențiune la etapa națională, obținute de Marius Chirilă (la matematică), Mircea Puie și Radu Popuțe (la cros, la zonală), de echipa feminină de handbal (la Aleșd) și de Gavril Radu Urs (mențiune la națională, la geografie).   
La Hotar, învață 128 de elevi și 17 copii în grupa mixtă de la grădiniță. Pe lângă Biserica Baptistă, funcționează o grădiniță cu 20 de copii, la Centrul Elim. Trebuie să mai spunem că în raidul nostru prin satele comunei, ne-am abătut și pe la troița și Biserica Ortodoxă din Hotar, unde slujește distinsul părinte preot Gheorghe Popa (sfătul Dumitru Ghideu facilitându-ne accesul înăuntru spre a admira o pictură de excepție, parcă fotografiată, nu realizată manual de doi pictori bucureșteni cu mâini aurite, pictură pe care nu am mai descoperit-o în județ, dar nici în Oradea).
  Așadar, nu ne-a scăpat nimic, nici noua clădire a primăriei, nici Căminul Cultural din Hotar, nici săpăturile pentru introducerea apei potabile în Þețchea, dar nici moderna sală de sport de la stadion, realizări pentru care conducerea Primăriei din Þețchea merită toate felicitările! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (161 de poze), accesați Galeria foto: „La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:38:34 Ora standard a Europei de Est