Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Fizica - un alt fel de manual

Lansare de carte

Fizica - un alt fel de manual

Joshua Patrick Biro, absolvent al specializărilor Fizică Medicală și Istorie ale Universității din Oradea, a pornit în urmă cu un an într-un demers educațional unic. O lucrare de disertație care să investigheze cum este predată fizica atomică, nucleară și medicală în clasa a XII-a.

Însă, în loc să rămână doar la nivelul teoretic, Joshua a mers direct în clase, printre elevi. Orădeanul a desfășurat activități didactice într-o clasă de matematică-informatică și a urmărit reacțiile elevilor - de la temerile legate de radiațiile ionizante până la înțelegerea proceselor de imagistică sau radioterapie.
Prima întrebare adresată elevilor a fost, de fapt, un test:
„Câți dintre voi vă aduceți aminte de ultima problemă de fizică pe care ați rezolvat-o și din care ați simțit că ați rămas cu ceva util și bun?"
A urmat o liniște semnificativă. Acea reacție a devenit impulsul pentru ceea ce avea să urmeze - nu doar o lucrare de cercetare, ci o carte.
„Dincolo de manual: explorări didactice în fizica atomică, nucleară și medicală" a fost lansat marți, 19 martie 2025, la Biblioteca Universității din Oradea, în prezența unui public numeros și divers: profesori universitari, liceeni, membri ai comunității locale și invitați din mediul academic și privat. Evenimentul a fost organizat cu sprijinul asociației de voluntariat FRENDS, unde Patrick este voluntar.
Evenimentul a fost moderat de Ovidiu Milian, președinte al Asociației Deficienților Locomotorii Bihor, iar printre invitați s-au numărat fizicianul Cristian Presură (prin videoconferință), prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatoarea științifică a lucrării, Ruxandra Sime, HR specialist la compania PLEXUS - sponsorul principal al cărții, Robert Rezmuves, din partea Comunității Evreilor din Oradea, și David Hoduț, student și fost elev implicat în activitățile didactice ale autorului.
În deschiderea lansării, Joshua Biro a pledat pentru a da sens modului în care este predată Fizica, dar și rigoare: „Dacă Isaac Newton n-ar fi pus întrebările potrivite, dacă el ar fi considerat, într-un mod imprudent, că este expert al unui subiect pe care nu-l stăpânea, atunci astăzi, de exemplu, n-am putea înțelege de ce se mișcă corpurile pe pământ. Sau de ce este necesar să explorăm cosmosul."
În cadrul intervenției sale on-line, fizicianul Cristian Presură a vorbit despre relevanța cărții într-un domeniu adesea evitat de elevi și profesori: fizica nucleară și medicală. El a susținut importanța metodei investigației în procesul de predare: „Și după ce inteligența artificială va scrie pentru noi manuale, întrebarea rămâne la fel: cum reușești să faci relevantă fizica și s-o faci atractivă?" „Esența metodei investigației este să începi mai întâi cu o experiență directă și apoi cu reflecția. Să începi cu experiența și să te întrebi ce poate să fie și în același timp, să adaugi un strat de curiozitate, un strat de mister, un strat de căutare. Atunci când folosești această metodă, ai dreptul să vii cu teorii fără ca profesorul să te certe sau să-ți dea o notă mică dacă teoria respectivă nu e bună. Pentru că tu ai descoperit, tu ți-ai pus problema, și tu ai venit cu prima explicație. Profesorul trebuie să te ajute cu înțelegerea, deci să te ducă mai departe către acel răspuns", a explicat fizicianul, coordonatorul a două manuale de clasa a VI-a și a VII-a, ambele bazate pe metoda investigației.
Prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatorul științific al cărții și cadru didactic la specializarea Fizică Medicală a Universității din Oradea, a vorbit despre evoluția sa și despre potențialul didactic al lucrării: „Citindu-i lucrarea, am spus că într-adevăr merită să ducă această lucrare la un alt nivel și să facă, de fapt, ceea ce a realizat astăzi. În acest context, cred că este oportun să spun că pentru un profesor (nu numai universitar) unul dintre cele mai mari succese este să-și vadă studentul realizat", a menționat cadrul didactic.
Ruxandra Sime, din partea companiei PLEXUS, a oferit audienței o perspectivă din sfera resurselor umane. Ea a vorbit despre importanța formării continue și despre modul în care tinerii pot deveni angajați valoroși nu doar prin competențe tehnice, ci și prin pasiunea de a înțelege lumea în care trăiesc. „Nu se caută genii sau oameni gata învățați sau formați. Se caută tineri care își doresc să învețe, care pun întrebări, care nu renunță la prima dificultate. Nu doar meseria și abilitățile la locul de muncă au importanță, ci și cum te înțelegi cu echipa. Trebuie să știe să și ia cunoștințele de unde vor, de peste tot, dar să fie cele corecte. Indiferent că vin din domeniul tehnic, că vin de la Matematică, de la informatică sau de la Litere".
La rândul său, Robert Rezmüves, oficiant de cult și cantorul Comunității Evreilor din Oradea, a vorbit emoționat despre Joshua dintr-o inedită perspectivă spirituală și culturală. A amintit de tradiția evreiască a întrebărilor ca formă de înțelepciune și i-a reamintit autorului: „Cea mai mare realizare în viața asta, vor rămâne acești oameni care vor rămâne întotdeauna lângă tine și nu vor uita de tine".
Într-un discurs scurt, dar plin de sinceritate, David Hoduț, participant în activitățile didactice din cadrul studiului de caz, a adus în discuție ideea inspirației. A recunoscut că, deși nu a ales fizica pentru examenul de Bacalaureat, activitățile de la clasă i-au schimbat percepția: „Prima dată când a venit Joshua la noi, în timp ce noi ne pregăteam pentru Bacalaureat, l-am ascultat din respect. Apoi am înțeles că, mult decât un profesor, Joshua ne-a fost mentor. A fost primul care nu s-a temut să ne provoace, să ne ajute să gândim. Dacă venea puțin mai devreme, poate că aș fi ales alt drum, mai apropiat de fizică".
Un moment inedit a fost și workshopul de la final, în care fizica a fost pusă în dialog cu arta. Pornind de la fenomenul arcului electric - folosit atât în tehnologii moderne, cât și în cinematografie sau instalații artistice - participanții au fost invitați să caute informații despre revista catalană Arc Voltaic și despre vibraționism, un curent artistic inspirat de vibrațiile mecanice. „Am vrut să le arăt că fizica nu este doar în laboratoare sau în manuale. E și în culoare, în poezie, în ritm. E în modul în care lumina se reflectă în tabloul potrivit sau în felul în care o idee științifică poate deveni metaforă", a explicat autorul.
Cartea, apărută la editura Casa Cărții de Știință, nu este un manual în sens clasic, ci o invitație la reflecție. Este text care îmbină cercetarea riguroasă cu o viziune umanistă asupra educației, prin diverse teme de reflecție situate la sfârșitul fiecărui subcapitol. Acestea sunt menite să apropie cititorii de aplicațiile subdomeniilor amintite, în contexte didactice, dar și în cele referitoare la viața de zi cu zi.
„Dacă această carte ajută măcar un profesor, un elev, un părinte sau un om care simte că fizica l-a părăsit... atunci nu am scris-o în zadar", a spus autorul, în încheiere. (E.C.)

Trimite email
marți, 1 aprilie 2025, 03:04:09 Ora de vară a Europei de Est