Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

Tradiție și schimbare în educația românească

Colocviile Pedagogice de la Universitatea din Oradea

Tradiție și schimbare în educația românească

Educația reprezintă piatra de temelie a oricărei societăți prospere. Prima ediție a Colocviilor Pedagogice, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universității din Oradea, a avut ca temă „Identitatea școlii românești: dinamica raporturilor dintre continuitate și schimbare". Evenimentul a oferit o platformă de analiză și dialog, în contextul unor provocări sociale și tehnologice tot mai complexe.

Un forum pentru reflecție și inovație
Colocviile au fost concepute ca un spațiu deschis de dezbatere, dedicat unor teme esențiale: curriculumul, evaluarea, pedagogia digitală și integrarea competențelor transversale. Discuțiile au evidențiat necesitatea îmbinării valorilor tradiționale ale sistemului educațional românesc cu cerințele unei lumi aflate în continuă schimbare.
Participanții, cadre universitare și experți în educație din instituții prestigioase, precum: Universitatea din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iași și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, au propus soluții concrete pentru revigorarea învățământului. Totodată, aceștia au subliniat importanța colaborării interinstituționale și a inovației pedagogice.
Tradiții și schimbări
Profesorul universitar doctor emerit Ioan Neacșu a pledat pentru o abordare critic-constructivă a educației, care să permită adaptarea la cerințele contemporane fără a pierde din vedere valorile fundamentale. Domnia sa a evidențiat importanța practicilor educaționale esențiale, precum caligrafia și povestirea, și a sugerat reintroducerea lor în procesul de învățare pentru a sprijini dezvoltarea holistică a elevilor. Profesorul a subliniat că o pedagogie rezilientă presupune un echilibru între tradiție și schimbare.
Profesorul Neacșu a adus în discuție modelul taxonomic al lui Mircea Malița, care propune organizarea disciplinelor pe teme majore, precum materia, viața, tehnologia și artele. Domnia sa a criticat omisiunile din curriculumul actual și a pledat pentru o educație care să cultive conștiința istorică și spiritul critic.
Profesorul universitar doctor Constantin Cucoș a explorat impactul tehnologiei asupra educației, subliniind că pedagogia digitală trebuie să fie o extensie a celei tradiționale, nu un substitut. Domnul profesor a remarcat că tehnologia poate diversifica metodele de predare, dar trebuie utilizată responsabil, pentru a evita riscuri precum de-socializarea sau accesul inegal la resurse.
Domnul profesor Cucoș a subliniat că pedagogia digitală oferă noi oportunități, cum ar fi învățarea colaborativă și utilizarea inteligenței artificiale, dar a avertizat asupra pericolului de omogenizare culturală. Domnia sa a pledat pentru integrarea diversității culturale și lingvistice în procesul educațional, accentuând importanța pregătirii adecvate a profesorilor în acest context.
Profesorul universitar doctor emerit Marin Manolescu a evidențiat rolul istoriei educației în fundamentarea reformelor viitoare. Acesta a realizat o analiză comparativă a modelelor de evaluare, subliniind nevoia unui echilibru între dimensiunile cognitive și non-cognitive ale elevilor. Profesorul a pledat pentru reintroducerea unor practici pedagogice valoroase, precum istoria științei, ca parte integrantă a unui curriculum care să răspundă atât nevoilor locale, cât și celor globale.
În discursul său, profesorul Manolescu a punctat momente istorice esențiale pentru educația românească, precum adoptarea Legii instrucțiunii publice din 1864. Acesta a subliniat că tradițiile educaționale trebuie adaptate la cerințele contemporane, fără a pierde specificul identitar.
Doamna profesor universitar doctor Florica Orțan a abordat tema transpoziției didactice, un proces complex prin care cunoștințele științifice sunt transformate în conținuturi accesibile elevilor. Aceasta a evidențiat două componente esențiale: transpoziția externă, care restructurează cunoștințele pentru curriculum, și transpoziția internă, ce personalizează predarea în funcție de nevoile elevilor. Doamna profesor a subliniat utilitatea organizatorilor cognitivi și a hărților conceptuale în facilitarea învățării și reducerea anxietății.
Domnia sa a punctat importanța unei convergențe între structura logică a informației și structura psihologică a învățării, evidențiind că educația trebuie să sprijine dezvoltarea atât cognitivă, cât și socio-afectivă a elevilor. Transpoziția didactică rămâne, astfel, un element central pentru o educație incluzivă și adaptată provocărilor contemporane.
Tehnologie, competențe și provocări actuale
Profesorul universitar doctor emerit Dan Potolea a discutat relația dintre curriculum și evaluare, propunând o metaevaluare riguroasă și o aliniere mai clară între competențele predate și metodele de evaluare. Domnul profesor a evidențiat necesitatea unui curriculum flexibil și multidimensional, adaptat realităților societății contemporane.
În viziunea sa, trecerea de la o educație bazată pe conținut la una centrată pe competențe reflectă o schimbare esențială, iar valorile universale și naționale trebuie integrate pentru a crea un sistem educațional relevant și echilibrat.
Profesorul universitar doctor Ion Albulescu a subliniat transformările aduse de tehnologiile digitale în educație, atrăgând atenția asupra influenței acestora asupra gândirii elevilor. Domnia sa a pledat pentru formarea profesorilor în utilizarea tehnologiei și pentru păstrarea specificului identitar al învățământului românesc în fața globalizării.
Domnul profesor Albulescu a evidențiat necesitatea clarificării competențelor cadrelor didactice, subliniind că acestea trebuie să reflecte nevoile actuale ale elevilor și societății. Dumnealui a subliniat că succesul educației depinde de dialogul deschis și de adaptarea constantă la schimbare.
Profesorul Cristian Stan a adus în discuție discrepanțele dintre competențele predate și metodele de evaluare, pledând pentru o abordare mai flexibilă, orientată spre progresul elevilor. Domnia sa a propus reducerea anxietății asociate evaluării prin metode formative și adaptative.
Domnul profesor Stan a evidențiat importanța unei corelări mai strânse între curriculum și evaluare, atrăgând atenția asupra nevoii de a alinia predarea la cerințele testelor internaționale, fără a pierde specificul educației naționale.
Profesorul Horațiu Catalano a descris relația dintre curriculum, evaluare și instruire ca fiind o „curea de transmisie" care trebuie sincronizată pentru eficiență. Acesta a pledat pentru un curriculum local adaptat, capabil să îmbine identitatea națională cu cerințele globale.
Domnul profesor Catalano a atras atenția asupra nevoii de a evalua competențele non-cognitive, propunând o mai bună integrare a componentelor afective și psihomotorii în procesul educațional. Domnul profesor a subliniat importanța unui echilibru între abordările disciplinare și cele integrate, pentru a răspunde diversității elevilor.
Concluzii și perspective viitoare
Colocviile Pedagogice de la Universitatea din Oradea au fost un succes remarcabil, oferind un cadru de reflecție și inovație pentru toți cei implicați în educație. Evenimentul a reafirmat necesitatea unui sistem educațional care să îmbine tradiția cu modernitatea, promovând colaborarea interinstituțională și inovația pedagogică.
Universitatea din Oradea și-a demonstrat angajamentul față de transformarea educației, oferind o platformă pentru schimbare. Colocviile rămân un exemplu de excelență academică și un model pentru inițiativele viitoare din domeniul educației. (B.C.)

Trimite email
miercuri, 5 februarie 2025, 06:39:48 Ora standard a Europei de Est