Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Prof. Ion Eremia, „Basarabia – dăinuire românească prin istorie și limbă”

Lansare de carte

Prof. Ion Eremia, „Basarabia – dăinuire românească prin istorie și limbă”

Biblioteca Universității din Oradea a găzduit luni, 9 decembrie 2024, lansarea volumului „Basarabia - dăinuire românească prin istorie și limbă", semnat de istoricul Ion Eremia, directorul Centrului de Studii Interdisciplinare „Silviu Dragomir" de la Chișinău.

Volumul este considerat de prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa, decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării (FIRISPSC) ca „una din cele mai reprezentative lucrări ale profesorului Ion Eremia".
La eveniment a participat, prin intermediul unei conexiuni online, și rectorul Universității de Stat a Republicii Moldova, prof. univ. dr Igor Șarov. Rectorul universității de la Chișinău l-a caracterizat pe colegul său drept „un patriarh al istoriei relațiilor Moldovei cu Rusia". El însuși istoric, prof. Igor Șarov a afirmat că lectura volumului „Basarabia - dăinuire românească prin istorie și limbă" i-a oferit o „deosebită satisfacție", felicitându-l pe autor.
Vorbind despre cercetătorul basarabean Ion Eremia, prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa l-a caracterizat ca fiind „un istoric militant" pentru suflet, limbă și identitate națională. „Ion Eremia face ceea ce ar trebui să facem toți pentru identitatea, istoria și cultura națională. Iată cu ce se poate veni nou, atunci când vrei într-adevăr să probezi dăinuirea culturală, istorică și identitatea națională", a adăugat decanul FIRISPSC.
Prorectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a subliniat că lucrarea  semnată de profesorul Ion Eremia este „o colecție de studii publicate într-un singur volum legat de istoria românilor din Basarabia". El însuși istoric de profesie, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a afirmat că subtitlul lucrării: „dăinuire românească prin istorie și limbă, este unul foarte actual". Mai mult, prorectorul Universității din Oradea a precizat că volumul profesorului Ion Eremia marchează o premieră în relația dintre editurile celor două universități, de la Oradea și Chișinău, fiind pentru prima dată când acestea tipăresc o carte împreună. Prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a descris această colaborare ca fiind „începutul unui parteneriat strategic de importanță capitală". Referindu-se la autor, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș l-a descris ca pe un istoric „sensibil la suferințele românilor aflați sub dominație străină și atent la politicile de deznaționalizare ale marilor imperii". „De la începutul secolului XVIII, Rusia a avut un proiect de expansiune în Balcani, pus sub stindardul panslavismului și panortodoxismului. Deviza, abilă, fiind civilizarea și modernizarea spațiilor cucerite", a declarat prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș.
Prezent și el la eveniment, decanul Facultății de Istorie și Filosofie a Universității de Stat a Republicii Moldova, conf. univ. dr. Igor Bercu, a afirmat că prezența sa la Oradea, cu prilejul lansării cărții semnate de colegul său profesorul Ion Eremia, este „un privilegiu". Universitarul de la Chișinău a scos în evidență calitatea surselor citate de istoricul basarabean în cartea sa, alături de „complexitatea și importanța temelor abordate, probleme serioase, de interes major pentru poporul român". Conf. univ. dr. Igor Bercu consideră că: „Istoricii ruși au depus eforturi substanțiale pentru a susține procesul de rusificare și pentru a demonstra că «Lumina vine de răsărit»"!
Directorul Departamentului de Istorie al FIRISPSC, lect. univ. dr. Radu Romînașu a caracterizat, la rândul său, lucrarea ca fiind „o contribuție semnificativă la studiile istorice despre provincia dintre Prut și Nistru". Istoricul orădean l-a felicitat pe profesorul Ion Eremia pentru inspirația de care a dat dovadă alegând sintagma „dăinuire românească", referindu-se la „capacitatea poporului român de a supraviețui, de a-și păstra identitatea culturală, istorică și lingvistică". „Autorul - a mai afirmat conf. univ. dr. Radu Romînașu - reușește să dezamorseze mitul autonomiei Basarabiei țariste, demonstrând că, în realitate, politica Moscovei era una de deznaționalizare".
Vorbind el însuși despre lucrarea sa, Ion Eremia a mărturisit că ea este rodul unor preocupări care au început în anul 1982. „Nu am văzut mult trâmbițata prietenie a rușilor, nici dorința noastră de a intra în Imperiul Rus", a spus autorul, ca un corolar al cercetărilor sale și o replică dată, peste timp, istoricilor ruși. (B.C.)

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 21:59:14 Ora standard a Europei de Est