Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Istoria învățământului superior din Oradea – din Evul Mediu până în anul 1989”

Final de proiect și lansare de volum digital

„Istoria învățământului superior din Oradea – din Evul Mediu până în anul 1989”

Profesorul și istoricul Mihai Drecin a fost omagiat, luni, la Universitatea din Oradea, cu ocazia împlinirii a 80 de ani. Aula Magna a Universității din Oradea a fost din nou plină. Reprezentanți ai conducerii instituției academice, decani, directori de departamente, cadre didactice și studenți au ținut să ia parte la lansarea, de această dată doar în format digital, a volumului „Istoria învățământului superior din Oradea - din Evul Mediu până în anul 1989". Avizați, mulți dintre cei prezenți, s-au făcut părtași la momentul inedit al evenimentului, aniversarea prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin. Istoricul și publicistul orădean a împlinit, luni, 11 noiembrie 2024, 80 de ani.

În deschidere, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, a spus despre lucrarea care are peste 400 de pagini și care este rezultatul a peste doi ani de muncă laborioasă, că se constituie într-o monografie „completă, complexă și comprehensivă" a învățământului superior orădean.
Prezent la eveniment, în calitate de prorector al Universității din Oradea, dar și ca titular al proiectului științific ce a avut ca rezultat această carte de istorie, prof. univ. dr. Sanda Filip a declarat că „Istoria învățământului superior din Oradea - din Evul Mediu până în anul 1989 este o lucrare științifică importantă care adâncește înțelegerea noastră asupra învățământului superior din Oradea". 
El însuși membru al echipei care a coordonat apariția lucrării, alături de prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa și prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a anunțat că, în parteneriat cu Muzeul Țării Crișurilor, „Istoria învățământului superior din Oradea - din Evul Mediu până în anul 1989", va vedea lumina tiparului, cel mai târziu, la începutul anului 2025. Trecând în revistă primele capitole ale lucrării, cele legate de Școala Capitulară, de Academia de Drept, Academiile Teologice Ortodoxă și Greco-Catolică de la Oradea, prorectorul universității a mărturisit că lucrarea și-a propus să pună în evidență, nu doar instituții, nume de dascăli, studenți iluștri, ci și „viața de zi cu zi a acestora". La fel de important, a mai afirmat prorectorul, istoria învățământului academic orădean ține cont și de „contextul politic și geopolitic al epocii". 
La rândul său, prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin a vorbit, pe scurt, despre Institutul Pedagogic de la Oradea. „Am încercat să mergem pe aceeași linie, să scoatem în evidență contextul istoric și politic în care s-a înființat Institutul", a spus coordonatorul acestui capitol din „Istoria învățământului superior din Oradea - din Evul Mediu până în anul 1989". Prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin a amintit rolul esențial avut de doi bihoreni, academicianul Mircea Malița și fruntașul comunist Petre Blajovici, în reînnodarea tradiției universitare orădene. „Am trăit istoria Institutului Pedagogic din interior", a mărturisit prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin, adăugând că, la cei 80 de ani împliniți chiar în ziua evenimentului, își dorește să aibă zile până la lansarea volumului următor, cel despre istoria Universității din Oradea de după anul 1989. 
„Aceasta este povestea Universității din Oradea, o poveste cu traume, dar, până la urmă, cu final fericit. Universitatea din Oradea este asemeni păsării Phoenix, a renăscut, s-a adaptat, s-a reorganizat și a știut mereu să o ia de la început, în funcție de realitățile sociale cărora a trebuit să le facă față", a mai spus prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș. 
Alături de cei care au coordonat realizarea acestei istorii a învățământului academic orădean sunt: prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș - prorector al Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa - decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin, din colectivul de autori mai fac parte: Laura Ardelean, Bodo Edith, Florentina Chirodea, Delia Cora, Cristian Culiciu, Constantin Demeter, Livia Chiurcuța, Traian Ostahie, Radu Romînașu și Mihaela Teacă. 
Spre surprinderea celui sărbătorit, la final, întreaga audiență i-a urat, în cor și-n cântec, prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin „La mulți ani!" Fost prorector al Universității din Oradea, fost deputat și membru al Academiei Oamenilor de Știință din România, prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin a primit flori și daruri din partea instituției și a colegilor de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării. Evenimentul a fost întregit de un scurt recital de nai, aparținând artistei de renume internațional conf. univ. dr. Oana Lianu.
 
 
Felicitări, distinse domnule profesor univ. dr. emerit Mihai Drecin!
La mulți ani binecuvântați!
Și să ne ajute bunul Dumnezeu să vă sărbătorim, în Aula Magna, și la 100 de ani, și, de ce nu, și la 150 de ani... și să aduceți mereu în actualitate istoria învățământului superior orădean!
Cu aleasă prețuire,
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:55:21 Ora standard a Europei de Est