Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

În programul ,,Sptămâna verde”

Aproape 80 de unități de învățământ din județul Bihor s-au înscris pentru implementarea de proiecte

În programul ,,Sptămâna verde”

În anul școlar 2024-2025, 79 de unități de învățământ din județul Bihor s-au înscris pentru a primi finanțare, în vederea implementării activităților din ,,Săptămâna verde". Județul Bihor are alocat un buget de 3.109.300 lei.

„Săptămâna verde" este un program care se desfășoară la nivel național, în acord cu prevederile raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile", elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administrației Prezidențiale, ale Strategiei naționale privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 59/2023, și ale Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările și completările ulterioare.
 Programul are ca scop dezvoltarea atât a competențelor din curriculumul național, cât și a unor competențe complementare acestora de investigare inter- și transdisciplinară a realității înconjurătoare și formarea unor comportamente responsabile față de mediul înconjurător și este centrat pe obiectivele de învățare la vârsta antepreșcolară, respectiv pe nevoile de învățare ale preșcolarilor și elevilor, identificate la nivelul unității de învățământ.
Programul „Săptămâna verde" are o durată de cinci zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și se desfășoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unități de învățământ, conform prevederilor ordinului ministrului Educației privind structura anului școlar, valabil în anul școlar respectiv.
Programul „Săptămâna verde" nu se derulează simultan cu programul „Școala altfel".
Unitățile de învățământ primar, gimnazial și liceal din cadrul sistemului național de învățământ preuniversitar planifică și organizează obligatoriu programul „Săptămâna verde", conform OME nr. 4448/16 05 2024 pentru aprobarea Metodologiei de implementare a activităților școlare din cadrul programului ,,Săptămâna verde", pentru anii 2024 și 2025.
   Programul „Săptămâna verde" contribuie la atingerea obiectivelor educaționale din domeniile știință, tehnologie, inginerie, arte și matematică (ȘTIAM).
 În perioada alocată programului „Săptămâna verde" se pot desfășura activități educaționale, precum: lecții în natură, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbită, exerciții de construcție participativă a unor scenarii de viitor, vizionări de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii în folosul comunității, ateliere, voluntariat, expediții și excursii în parcuri naturale și arii protejate, fără a se limita la acestea. Cadrele didactice și partenerii au acces la o platformă dedicată educației pentru schimbări climatice și pentru mediu (https://www.saptamanaverde.edu.ro/ro).  Platforma cuprinde o bibliotecă digitală cu resurse educaționale pe teme de mediu și climă, exemple și oferte de activități, o hartă interactivă a disponibilităților de cazare gratuită din ariile naturale protejate, precum și exemple cu privire la orarul și proiectarea activităților, precum și la evaluarea acestora. 
Activitățile cuprinse în programul „Săptămâna verde" sunt implementate/facilitate de cadre didactice în colaborare cu preșcolari/elevi, părinți/reprezentanți legali, reprezentanți ai instituțiilor, autorităților, companiilor, organizațiilor nonguvernamentale locale/regionale/naționale/internaționale, ținând cont și de resursele disponibile în unitatea de învățământ. 
În perioada alocată programului „Săptămâna verde" nu se organizează cursuri conform orarului obișnuit al unității de învățământ. Programul se desfășoară în conformitate cu un orar special, în fiecare dintre cele cinci zile. La clasele din învățământul liceal - filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioada dedicată programului „Săptămâna verde" se pot organiza activități prevăzute în curriculumul de specialitate, la stagiile de pregătire practică, urmărind și scopul programului „Săptămâna verde". Pentru învățământul postliceal în săptămâna dedicată programului „Săptămâna verde" se organizează activități de instruire practică.
 Unitatea de învățământ are obligația de a stabili oferta de activități din cadrul programului „Săptămâna verde" astfel încât să poată asigura, prin oferte alternative, participarea la aceste activități a tuturor elevilor și cadrelor didactice.
Activitățile din cadrul programului „Săptămâna verde" se pot realiza în unitatea de învățământ sau în afara acesteia, respectându-se prevederile legale cu privire la siguranța preșcolarilor/elevilor pe durata activității respective.
Evaluarea programului „Săptămâna verde" se va realiza prin două modalități: preșcolarii/elevii își autoevaluează implicarea în activități și reflectează asupra învățării/activității fie oral, prin discuții libere, reflecții de grup, focus-grup, fie în scris, prin chestionare, mesaje scrise, prin desen, ghidați de educatorul/învățătorul/ dirigintele clasei; cadrele didactice evaluează comportamentele de învățare individuale și de grup, precum și schimbările de atitudini și/sau preocupări ale preșcolarilor/elevilor față de natură, schimbări climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului înconjurător, relaționare cu mediul social și natural, protejarea mediului înconjurător, atât pe parcursul programului „Săptămâna verde", cât și după încheierea acestuia. 
Unitățile de învățământ sunt încurajate să promoveze activitățile și rezultatele programului „Săptămâna verde" în rândul părinților/reprezentanților legali ai preșcolarilor/ elevilor, precum și publicului larg. În baza instrumentelor și criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de învățământ selectează o activitate dintre cele desfășurate, cu care să participe la competiția „Săptămâna verde" desfășurată la nivel județean, în baza unui regulament elaborat de inspectoratul școlar.
În județul Bihor pentru perioada septembrie-decembrie 2024 au depus proiecte nouă unități de învățământ din județul Bihor: Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" Aleșd, Școala Gimnazială Nr. 1 Cefa, Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" Oradea, Școala Gimnazială Nr. 1 Lunca, Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea, Școala Gimnazială ,,Kazinczy Ferenc" Șimian, Școala Gimnazială Nr. 1 Nucet, Școala Gimnazială Nr. 1 Călugări, Școala Gimnazială ,,Iosif Vulcan" Holod, iar pentru perioada ianuarie -mai 2025 alte 70 de unități de învățământ.


Trimite email
vineri, 3 ianuarie 2025, 00:53:34 Ora standard a Europei de Est