Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

Prof. Vad Marta, directorul Școlii din Biharia, în vizită de studiu în Suedia

La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

În cadrul programului „Învățare pe tot parcursul vieții”, dna prof. Vad Marta, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, a făcut o vizită de studiu în Suedia. La 100 de kilometri de Cercul Arctic, jumătate de an este întuneric și jumătate, lumină (cu nopți fără întuneric).

 În 25-29 mai 2009, în Boden (o localitate din nordul Suediei, la 100 de kilometri distanță de Cercul Arctic), era vară (cu o temperatură maximă care nu depășește 14, 15 grade). Iarna e cumplit (-20, -30, ba chiar și -40 de grade)! În această perioadă a anului e numai zi ... pentru că noaptea e la fel luminos ca și ziua. Prin urmarea, noaptea nu e întuneric! Curios lucru, să nu știi că e noapte, doar uitându-te la ceas...
 Surprize-surprize...  și în învățământ!
 „Copiii sunt mult mai relaxați, deloc stresați, nu fug, nu strigă, nu aleargă, au mult respect față de profesori, dar și ei între ei. Clasele sunt spațioase și simple, în sensul că nu sunt atât de împodobite ca ale noastre, dar sunt dotate și funcționale. De la grădiniță la liceu, copiii sunt puși să facă, să învețe lucrând, individual și în perechi, iar fiecare pereche lucrează altceva. Fac foarte multe experimente. Lecțiile sunt interactive. Se folosește foarte mult tabla interactivă. Altfel spus, lecțiile sunt centrate pe elev, el acționează, el folosește cel mai mult tabla, nu profesorul. Lecțiile nu au întotdeauna o delimitare standard, iar clasele nu au pauzele la aceeași oră. Fiecare clasă are pauza într-o anumită perioadă. În clase, elevii stau desculți la ore, doar în șosete, îmbrăcați simplu, deloc la modă sau extravagant. Pe la ora 11.00, toți copiii primesc gratuit felul II și felul III. La ei nu se mănâncă supă, dar au zece feluri de salate, două-trei sortimente de felul doi, beau lapte cât doresc, de la automat, totul gratuit. Nu au fructe la masă pentru că sunt foarte scumpe. Doar preșcolarii primesc fructe, în cadrul unui program special, dar, în schimb, ei nu primesc ciocolată. La suedezi, ciclurile de învățământ sunt: I - V, VI - IX, X - XII. Ei pun accent pe arte. Au sală de desen, sală de pictură, sală de sculptură. Fiecare copil are un program individual de dezvoltare. Fac engleză de la grădiniță, câte două-trei ore săptămânal. În Suedia se vorbește foarte bine engleza, suedezii sunt cei mai mari fani ai Americii. Deja, în clasa I, copiii sunt în măsură să-ți răspundă la întrebări, în a IV-a, îți pun ei întrebări în engleză. La toate nivelurile, elevii sunt educați să aibă grijă deosebită față de mediul înconjurător și să trăiască o viață rațională, sănătoasă. De mici, copiii folosesc furculița și cuțitul, ba chiar și flacăra, la experiențe, fără ca cineva să-și facă probleme că s-ar putea accidenta. În clasele a VII-a și a VIII-a, elevii învață să gătească. Orele se desfășoară în laborator. Învață cum să se hrănească sănătos, să adune hârtia, să selecteze și să utilizeze materialele refolosibile (ei adună până și dopurile de plută și cutiile de lapte)...”
  În cadrul vizitei de studiu, grupul a vizitat 15 școli și grădinițe din orașul Boden și din împrejurimi, pe o rază de zeci de kilometri. Oaspeții au asistat la activități practice, iar seara purtau discuții legate de sistemul de învățământ din Suedia, dar și din țările de proveniență. Dintre excursiile făcute, cea mai interesantă a fost, după cum a ținut să sublinieze, dna director, excursia la polul Arctic, soldată cu obținerea certificatului de trecere a Cercului Polar.
 15 participanți din 12 țări europene
 Doamna director se arată foarte încântată de vizita de studiu pe care a făcut-o în Boden (cu tema „Calitate – educația mediului), alături de directori de școli și factori decizionali din învățământul preuniversitar din 11 țări (Anglia, Olanda, Spania, Austria, Turcia, Italia, Germania, Norvegia, Franța, Slovenia și Suedia), în total 15 participanți, dna Vad Marta, reprezentând România. A rămas profund impresionată de tot de a văzut și aflat în Boden, și îi sfătuiește pe toți dascălii să se implice în derularea de proiecte și programe, să profite de orice vizită și schimb de experiență pentru a-și lărgi orizontul de cunoaștere, pentru a dobândi noi cunoștințe, pentru a-și îmbogăți experiența în domeniul didactic. La câteva zile de la sosirea din Suedia, a avut chiar o întâlnire cu colegi directori de școli la Casa Corpului Didactic, cărora le-a povestit toate lucrurile interesante pe care le-a aflat în cadrul vizitei de studiu.
 „De anul viitor, la acest program (finanțat în totalitate de A.N.P.C.D.E.F.P.) pot participa și profesori, nu numai directori de unități școlare”, conchide dna director, Vad Marta. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:08:34 Ora standard a Europei de Est