Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ziua Educației - Reflecții asupra rolului educației și provocările pregătirii viitorilor profesori

5 octombrie 2024

Ziua Educației - Reflecții asupra rolului educației și provocările pregătirii viitorilor profesori

Pe 5 octombrie, celebrăm Ziua Internațională a Educației, un prilej de a reflecta asupra semnificației profunde pe care educația o are în viața noastră, nu doar ca individ, ci și ca societate. Educația este un fenomen complex, care transcende simpla acumulare de informații și care își găsește rațiunea în formarea unui spirit capabil să înțeleagă, să critice și să contribuie la evoluția lumii.

La o analiză profundă, educația reprezintă mai mult decât o instituție sau un proces organizat; este un demers existențial care modelează relația dintre individ și cunoaștere, dar și dintre individ și ceilalți. De-a lungul istoriei, educația a fost văzută ca un instrument al progresului social, dar și al conformării la norme. Însă adevărata ei valoare constă în capacitatea de a elibera mintea, de a stimula reflecția critică și de a deschide noi perspective asupra existenței umane.
 
Educația ca proces de formare continuă
În contextul unei societăți contemporane, societate marcată de schimbări rapide și incertitudini, educația nu poate fi privită ca un scop în sine, ci ca un proces de formare continuă. Astăzi, accentul nu mai cade doar pe dobândirea de cunoștințe într-o anumită perioadă a vieții, ci pe capacitatea de a învăța pe tot parcursul vieții. În acest sens, educația nu mai poate fi separată de viață; este viața însăși, condiția ei fundamentală.
Dar această viziune asupra educației implică, inevitabil, un rol transformator pentru cei care o transmit: profesorii. Nu mai este suficient ca aceștia să fie simpli intermediari ai cunoașterii, ci trebuie să devină facilitatori ai învățării continue, mentori care să inspire și să ghideze elevii în procesul lor individual de formare. În acest sens, educația profesorilor devine nu doar o necesitate tehnică, ci o problemă esențială de filosofie a educației.
 
Misiunea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) din cadrul Universității din Oradea
Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), își asumă această provocare, având în vedere faptul că pregătirea viitorilor profesori este, într-un sens profund, pregătirea societății de mâine. A învăța pe cineva să învețe este un proces care nu se termină niciodată și care necesită nu doar cunoștințe specializate, ci și o înțelegere profundă a complexității naturii umane.
DPPD are o misiune clară: să ofere viitorilor profesori nu doar competențele tehnice necesare predării, ci și o bază solidă în psihopedagogie, astfel încât aceștia să fie capabili să își înțeleagă elevii în toată complexitatea lor. Pregătirea nu se limitează la transmiterea unor metode și tehnici de instruire, ci implică o reflecție continuă asupra actului educațional însuși. Întrebările pe care un profesor trebuie să și le pună nu sunt doar de ordin metodologic - Cum să predau? - ci și de ordin moral și existențial: De ce predau? Cum contribui la formarea unei ființe umane complete?
Calitatea pregătirii inițiale și continue a viitorilor profesori nu este doar o obligație pedagogică, ci un angajament existențial, o formă de a recunoaște că educația este un proces dinamic, în continuă transformare, adaptat la nevoile tot mai diverse ale elevilor și la complexitatea lumii în care trăim. În acest sens, pregătirea psihopedagogică devine mai mult decât o acumulare de tehnici și teorii; ea reflectă o înțelegere profundă a relației dintre profesor și elev, dintre cunoaștere și realitate. Adaptarea metodelor de predare este, de asemenea, o necesitate filosofică, o reafirmare a faptului că educația nu poate rămâne statică în fața digitalizării, diversității culturale și schimbărilor accelerate ale pieței muncii. Astfel, predarea devine un act de reinventare continuă, în care profesorul își redefinește constant rolul de ghid în fața unor realități fluide și imprevizibile. Interdisciplinaritatea, în acest context, nu mai este un lux, ci o obligație intelectuală; izolarea cunoașterii în domenii rigide nu mai poate răspunde complexității lumii moderne. DPPD încurajează colaborarea între discipline și parteneriate internaționale, promovând o educație care transcende granițele academice și deschide calea spre gândirea critică și inovatoare. În fine, perfecționarea continuă a cadrelor didactice este un proces care nu cunoaște o finalitate; a fi profesor nu înseamnă doar a preda, ci a evolua constant, nu doar în virtutea cerințelor administrative, ci dintr-o nevoie interioară de a deveni un mentor autentic, capabil să inspire generațiile viitoare prin propria sa creștere intelectuală și morală.
 
Profesorii - artizani ai formării ființei umane
A fi profesor înseamnă a-ți asuma o responsabilitate care depășește limitele catedrei. Profesorii nu sunt doar transmițători de cunoștințe, ci artizani ai ființei umane, modelatori ai conștiinței și ai caracterului. În această lumină, a fi profesor este, în esență, o activitate filosofică. Educația este, în sine, un act de transformare, o invitație la devenire, iar profesorul devine ghidul acestui proces.
Prin urmare, formarea profesorilor trebuie să aibă în vedere nu doar perfecționarea unor abilități tehnice, ci și cultivarea unei conștiințe morale și intelectuale profunde. DPPD își asumă rolul de a ghida viitorii profesori prin acest proces, oferindu-le instrumentele necesare pentru a face față provocărilor unei lumi aflate într-o continuă schimbare.
 
Viitorul educației și contribuția DPPD
Viitorul educației nu poate fi prevăzut cu certitudine, însă ceea ce este clar este că adaptabilitatea și învățarea pe tot parcursul vieții vor deveni esențiale. În acest context, DPPD își asumă un rol proactiv în pregătirea profesorilor, capabili să navigheze prin incertitudini și să ghideze generațiile viitoare printr-o lume a complexității și schimbărilor continue.
Formarea profesorilor nu mai poate fi limitată la predarea unor discipline academice. Viitorii profesori trebuie să fie pregătiți să creeze medii de învățare care să cultive autonomia, responsabilitatea și capacitatea de gândire critică. Aceasta implică, de asemenea, o reflecție constantă asupra scopului educației și a modului în care poate contribui la crearea unei societăți mai echitabile și mai sustenabile.
Cu prilejul Zilei Educației, se cuvine să exprimăm recunoștință profundă tuturor cadrelor didactice titulare și asociate din cadrul DPPD. Contribuția Dumneavoastră la formarea noilor generații de profesori este inestimabilă, iar dedicarea și eforturile continue stau la baza succesului acestui departament și a pregătirii profesorilor pentru viitor.
Educația este un proces viu, iar profesorii sunt cei care îl mențin vibrant, adaptându-l nevoilor unei lumi în schimbare. Această responsabilitate necesită nu doar cunoștințe și abilități, ci și o profunzime morală și intelectuală care transcende cerințele pragmatice ale profesiei.
 
Concluzie - Educația ca dialog cu viitorul
Ziua Educației nu trebuie privită doar ca o celebrare a unui drept fundamental, ci și ca un moment de introspecție. Educația, în esența ei, este un dialog continuu între generații, între trecut, prezent și viitor. Este modul prin care încercăm să înțelegem lumea, să o interpretăm și să o transformăm. Rolul profesorului, în acest dialog, este acela de a media această conversație, de a ghida elevii în explorarea propriului lor potențial și de a contribui la formarea unei societăți mai bune.
Prin munca lor, profesorii, împreună cu instituțiile de învățământ, cum este DPPD din cadrul Universității din Oradea, sunt implicați în modelarea acestui dialog cu viitorul. Numai printr-o educație de calitate putem spera să navigăm cu succes prin provocările care ne așteaptă.
Prof. univ. dr. Florica Orțan
director DPPD
Universitatea din Oradea

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:40:08 Ora standard a Europei de Est