Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La Grădinița nr. 54 și Școala „Oltea Doamna”

Pe șantierele unităților de învățământ, vineri după-masă

La Grădinița nr. 54 și Școala „Oltea Doamna”

Intenționat, ne-am propus să ieșim ieri după-masă (vineri, 24 iulie 2009) pe șantierele unităților de învățământ, acolo unde știam că ar trebui să se lucreze, din informațiile primite, în urmă cu două săptămâni, de la Primăria Oradea (dna consilier Halasz Marcela, de la A.I.O.).

 În curtea Grădiniței nr. 54, grupuri-grupuri, copii, părinți și bunici. Suntem puțin derutați. Primim însă informațiile necesare. „Aceștia nu sunt copii de la grădiniță, ci din cartier, copiii și educatoarele au urcat la masă”, ține să ne informeze o mămică. Urcăm și îi găsim încă la masă. În preajma lor, educatoarea Eleonora Brudașca, îngrijitoarele Eugenia Portelechi și Ecaterina Bălăian și bucătăreasa Adina Rus. Pe dna Pralea Ibolya am găsit-o pe sector, ajutată de fiica sa.
 La așa ceva chiar nu ne-am așteptam: să găsim copii în grădiniță în luna iulie, știind că de obicei, în această lună, grădinițele  sunt declarate închise pentru efectuarea deratizărilor, igenizărilor și a altor lucrări curente, timp în care copiii (dar și educatoarele) sunt trimiși, obligatoriu, în „șomaj tehnic”... adică în vacanță!
 „Vacanța începe la 1 august și ține până în 31 august”...
 Ca să ne lămurim cum stau lucrurile, ne-am adresat administratorului unității, dna Livia Demeter. „Pentru copiii noștri, dar și pentru educatoare, vacanța începe la 1 august și ține până în 31 august, inclusiv, iar în ultima zi din luna iulie, efectuăm deratizarea generală. Din 24 august, tot personalul nedidactic e prezent la curățenia generală, pentru că la 1 septembrie începe un nou an de învățământ”.
 Ne interesăm dacă prin săli sunt muncitori la lucru.
 „Da, mai avem vreo doi, dar practic, lucrarea s-a cam încheiat. Haideți să-i vedeți!”
 Nitrai Zsolt și Maier Kuk Paszlo erau pe baricade. Dorim să vorbim cu șeful de lucrări, dar ni se spune că e pe șantier la Școala „Oltea Doamna”. Primim telefonul șefului firmei (Corbești Prestcom S.R.L.), dl Ioan Popuș. Sună ocupat. Ne retragem să povestim cu doamna administrator despre noutățile anului școlar 2009-2010.
 „În această vară am primit mobilier și alte obiecte de inventar de la Grădinița nr. 26, care s-a desființat, iar din toamnă, primim  și copii pentru învățământul special, de la Grădinița nr. 11 care se desființează tot din cauza retrocedării clădirii. Practic, ni s-a transferat de la Grădinița nr. 26 mobilier și alte obiecte de inventar în valoare de circa 300 de milioane, adică 30.000 de lei.
 În toamnă, vom începe anul școlar cu 10 grupe cu program prelungit (nouă în limba română și una în limba maghiară) și două de învățământ special.”
 Dna Livia ne-a explicat apoi cum vine treaba și cu prezența copiilor din cartier în curtea grădiniței. „Am primit dispoziție de la primărie că la jocurile montate de primărie în curtea grădiniței trebuie să aibă acces și copiii din cartier, supravegheați de părinți sau bunici.”
 Ieșim din nou în curte pentru alte poze, dar  suntem chemați pentru că a sosit dl Ioan Popuș - șeful firmei „Corbești Prestcom” S.R.L.
 „Mi-au spus băieții că m-ați sunat. Eram pe celălalt șantier, la Școala „Oltea Doamna”, aici, practic, am terminat. Lucrarea e finalizată 95 la sută. Mai avem de făcut mici retușuri. La parter, au fost zugrăvite patru săli de grupă, rașchetat parchetul, în două săli, montat podele, parchet laminat în două săli, montat obiecte sanitare, gresie și faianță în două băi, instalație electrică și corpuri de iluminat în două săli, zugrăvit holuri și două cabinete de psihologie, geamuri și uși termopan, plus alte uși interioare, în total 14 uși termopan”.
 Suntem invitați și pe șantietul de la Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna”. Oricum mergeam.
 Parchetul ... ca oglinda!
 Aflăm că înainte de masă au trecut în control pe la „Oltea Doamna” reprezentanții Administrației Imobiliare, dna Benyovszki Tunde – director executiv adjunct și Georgeta Petrică, însoțite de dl director, Mircea Mitran.
Tot pe șantierul de la „Oltea Doamna”, aveam să-l cunoaștem și pe inginerul firmei, dl Teodor Cristea, ieșit pentru moment să aducă dispersit.
 „Aici lucrăm în 12 săli de clasă în două corpuri de clădire, A și B, și grupurile sanitare aferente, la zugrăvit și rașchetat, vopsit tâmplărie la băi, iar în clădirea de 200 de ani, avem trei săli unde dăm jos tencuiala până la cărămidă. Într-o sală din corpul A montăm 55 de metri pătrați de parchet clasic. Între 10 și 15 august, trebuie să finalizăm lucrările. Așa că la noi nu contează că este vineri, lucrăm până la ora 16.00. Dorim să ne încadrăm în grafic, dar și să facem lucrări de calitate”, ne-a declarat șeful firmei, dl Ioan Popuș. Am trecut prin săli, să vedem cum se lucrează. În corpul A, Florian Mateaș și Florin Popuș răzuiau și gletuiau. S-a dat cu dispersit, iar acum urmează lambrisatul și rașchetatul parchetului. Într-o altă sală, i-am găsit la zugrăvit pe Ioan Monenci și Szanto Janos. Pe Mircea Bonta, Ioan Olar, Nicolae Malița, Cristian Șimen... i-am întâlnit prin băi, pe coridor și în săli... Se vopsește, se montează lambriuri și se lăcuiește pardoseala. Am văzut și săli gata lăcuite, unde parchetul era ca oglinda!
 În corpul B, se muncește la greu. Pe zidarul Florin Pop Cotuna abia l-am zărit din cauza prafului. Ne-am retras și am revenit după ce s-a așternut praful. Maistrul Bogdan Bonta ne-a explicat cum se poate ajunge ca tencuiala să cadă... în capul copiilor, Doamne ferește!
 „Vedeți, aici s-a tencuit peste tencuiala veche, chiar peste humă, iar acum cade la prima atingere. Uitați ce au făcut dincolo: au placat cu țiglă în tencuială. Aici e o altă „tehnică” (de superficialitate): au buceardat pereții cu ciocanul zidarului și au retencuit fără să dea jos vechea tencuială. Au dat cu un strat de glet și au zugrăvit. Numai de la răzuit, am scos 28 de saci de moloz, dar în final, cred că se va ajunge la o rabă de moloz...”
 Ne-am retras de pe șantier, mai bogați și mulțumiți, văzând că în școli și grădinițe se muncește chiar și vinerea după-amiază (după ora 14.00).
  Am sunat-o și pe dna Benyovszki Tunde. Era încă la birou. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Grădinița nr. 54 și Școala „Oltea Doamna”.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:52:17 Ora standard a Europei de Est