Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

La Marghita, pe urmele celor șapte unități de învățământ

Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

Vineri (10 iulie 2009), bihoreanul nostru Vasile Blaga, ministrul Dezvoltării Regionale și Locuinței, a fost prezent în municipiul Marghita, la inaugurarea primelor 32 de apartamente A.N.L. din cele 96 planificate pentru 2009. La întâlnirea din sala de consiliu a Primăriei Marghita, primarul Dorel Talpoș a prezentat dlui ministru și celorlalți invitați (prefectul județului Bihor, Gavrilă Ghilea, deputații Ștefan Seremi și Lakatos Petru, europarlamentarul Petru Filip, Gheorghe Carp, viceprimarul municipiului Oradea, consilieri județeni și locali...) proiectele aflate în derulare, printre care și șapte unități de învățământ.

 Vineri (10 iulie 2009), bihoreanul nostru Vasile Blaga, ministrul Dezvoltării Regionale și Locuinței, a fost prezent în municipiul Marghita, la inaugurarea primelor 32 de apartamente A.N.L. din cele 96 planificate pentru 2009. La întâlnirea din sala de consiliu a Primăriei Marghita, primarul Dorel Talpoș  a prezentat dlui ministru și celorlalți invitați (prefectul județului Bihor, Gavrilă Ghilea, deputații Ștefan Seremi și Lakatos Petru, europarlamentarul Petru Filip, Gheorghe Carp, viceprimarul municipiului Oradea, consilieri județeni și locali...) proiectele aflate în derulare, printre care și șapte unități de învățământ.
 Directorul adjunct al C.N. „Octavian Goga” (Simona Sarca) ar fi dorit să obțină de la dl ministru bani sau măcar promisiuni pentru un nou corp de clădire, deși colegiul a fost renovat din temelii, cum se spune. Din păcate, răspunsul ministrului nu a fost unul favorabil. Foarte realist și tranșant, dl ministru i-a răspuns că e nevoie să se finalizeze mai întâi lucrările la cele șapte unități de învățământ. Într-un an electoral, s-au făcut promisiuni la greu, iar acum e nevoie să se treacă de la vorbe la fapte. E ușor de promis, dar mai greu de înfăptuit.
 Miercuri (15 iulie 2009, la ora 12.03), ne-am înființat și noi la Primăria municipiului Marghita cu gând bun: să pornim pe urmele celor șapte unități de învățământ. Cum întâiul gospodar, dl primar Dorel Talpoș, era plecat la Oradea, n-am avut cu cine vorbi despre cele șapte unități de învățământ (aveam să constatăm că... Marghita nu e Oradea, ajungând la vorbele dlui președinte Traian Băsescu – „iarna nu-i ca vara!”). Navetând de la un birou la altul, am fost sfătuiți că cel mai bine e să vorbim cu conducătorii unităților în cauză. Ieșind pe teren, am fost însoțiți de dl ing. Silvian Stoianovici – inspector la urbanism. Nu departe de primărie, chiar în spatele primăriei, „am poposit” (vorba vine) la Grădinița nr.1 care arată ca o casă părăsită („sedusă și abandonată”), în sensul că cineva a venit, a descoperit-o, i-a scos („ochii”) geamurile și a plecat, adică nu a mai venit să vadă ce și cum. A lăsat-o cu „ochii în soare” – cum se spune. Domnul inginer cu ne-a putut da detalii despre soarta clădirii. Mergând mai departe „în căutarea timpului pierdut” (vorba lui Marcel Proust), am ajuns la C.N. „Octavian Goga” care, după renovare, arată ca o bijuterie! De aici, făcând cale întoarsă, ajungem peste drum de Grădinița nr. 1, în celălalt local al unității, care arată bine după renovare, dar unde nu am putut pătrunde. Ghinion, ce să-i faci! „Cu coada între picioare”, pornim spre școală. Poate avem mai mult noroc.
 Prima sau ultima „școală generală”... din România!
 Ajungem la localul nr. 2 al Școlii cu clasele I-VIII. Dăm să intrăm, dar pauză. Căutând în sus, nu spre cer... ci spre firma unității. Citim și ne minunăm foarte: în anul 2009, citim în premieră absolută în România: „Școala generală cu clasele I-VIII...”, deși în România, de la Revoluție încoace, fostele „școli generale” au fost înlocuite cu... școli gimnaziale, intitulate: „școli cu clasele I-VIII”. Cineva, îndrăgostit probabil de cuvântul „generală” - crezând că este femininul de la „general” ), l-a păstrat în continuare. Așadar, în Marghita mai există totuși o „școală generală”, singura din România, care să ne amintească, probabil, de epoca de aur, cu un general și o generală în fruntea țării.
 Nu mai mergem mult și tragem pe dreapta, în fața sediului Școlii cu clasele I-VIII din Marghita. La intrare ne întâmpină Olimpicii și premianții școlii, care nu sunt puțini, după cum putem constata de pe panoul de onoare. Pentru informații, de la secretariat suntem îndrumați spre contabilitate. Căutând-o pe doamna contabil, dăm de directorul adjunct, dl prof. Cristian Dragomir. Suntem salvați! În sfârșit, în raidul nostru, aveam să dăm de primul conducător de unitate. 
 Dl Cristian Dragomir ne-a condus la etajul al doilea unde se zugrăveau sălile de clasă. „În localul nr. 2, de pe strada Tudor Vladimirescu nr. 2, au fost zugrăvite toate cele 17 săli de clasă. Aici la sediu, avem 32 de săli, plus cinci laboratoare, două cabinete, două săli profesorale, două birouri ale directorilor, trei birouri administrative, cabinetul medical, biblioteca și grupurile sanitare (care, din 2008, sunt interioare)”. Pe coridoare erau scoase mesele care urmează să fie recondiționate, iar în curte, se vopseau cadrele metalice de susținere pentru mese. Nu departe de școală, beneficiarii ajutorului social fuseseră scoși la curățenie. Întrucât nu erau obișnuiți să fie filmați la lucru, unii s-au ferit să fie văzuți de consăteni cu mătura în mâini.
 Revenind la primărie, am reușit să luăm legătura telefonic cu directorii grădinițelor nr. 1 și 4. Dna Valeria Costruț, directorul Grădiniței nr. 4, ne-a invitat să vedem unitatea de învățământ. „Vineri s-a încheiat zugrăvitul, iar de luni, am început curățenia generală”. Pe coridoare și prin săli le-am găsit la lucru pe Mioara Mechereș și Rajna Maria – îngrijitoare, Ioana Mihali – bucătăreasa, Simona Holhoș și Anca Tinco – infirmiere; în biroul administrativ, în fața calculatoarelor, le-am găsit pe dna Geta Udrea (administrator și secretar) și  Nicoleta Jolța (administrator de patrimoniu financiar).
 „După cum vedeți pregătim unitatea pentru noul an școlar. Grădinița va funcționa cu trei grupe de învățământ de masă, cu program prelungit și două grupe cu program prelungit pentru copiii cu cerințe educative speciale (CES). Mai avem două corpuri de clădire aflate în renovare (structura nr. 3 și Ghenetea –n.n.), cu patru grupe cu program normal, din care două la secția maghiară și o grupă cu program normal (secția română), la Ghenetea”.
 Am insistat să vedem cum se reabilitează corpul de clădire de la structura nr. 3, unde se schimbă acoperișul, se înlocuiesc geamurile, ușile, țigla, se izolează termic, iar Grădinița din Ghenetea se pregătește pentru obținerea autorizației de funcționare.
 Pentru unii mumă pentru alții ciumă?
 Doamna Eugenia Orban (Jana, cum îi spun prietenii) nu ne-a invitat să vedem unitatea (Grădinița nr. 1) pe motiv că nu deține cheile (o scuză bună, nu-i așa?). Noi am liniștit-o spunându-i că tocmai am trecut pe la cele două corpuri de clădire și nu se întâmplă nimic. Văzute din stradă, una pare o casă părăsită, iar clădirea renovată (cu cele trei grupe cu program normal, de la secția maghiară) arată excelent (ca de la mumă la ciumă, vorba aceea). „La clădirea principală (la casa părăsită – n.n.), se lucrează la reabilitare din 2007. În curte, lucrările s-au finalizat la blocul alimentar, sala de mese, bucătăria și terasa de vară. Valoarea totală a lucrărilor este în jur de 17 miliarde, bani de la guvern pe bază de proiect, din care am primit 8 miliarde pentru extindere. În interior urmează să se schimbe pardoseala, s-a luat jos acoperișul pentru mansardare. Între cele două clădiri se va realiza un culoar interior. La final, vom avea spațiu pentru o sală de sport și o sufragerie și grupuri sanitare interioare. Păcat că nu putem vedea, în curte avem un parc foarte mare cu pomi. În clădirea principală vor funcționa șapte grupe cu program prelungit, iar în clădirea de pe strada Jean Calvin (clădirea renovată), avem trei grupe cu program normal, la secția maghiară. Clădirea este reabilitată și dotată cu mobilier la standarde europene. În anul școlar 2008-2009, Grădinița nr. 1 a funcționat cu 10 grupe cu un total de 226 de copii, în ciuda faptului că suntem în șantier. În clădirea internatului Colegiului Național „Octavian Goga”, am avut cinci grupe cu program prelungit, iar în corpul nostru de clădire de pe strada Jean Calvin, am funcționat tot cu cinci grupe, în trei săli”...
 Fiți pe care, doamnă director, după cum nu se muncește pe șantierul grădiniței, probabil că și din toamnă cei 226 de copii vor avea aceeași soartă. Dar, să sperăm că nu va fi așa. Din câte am înțeles de la dl ministru Vasile Blaga, se vor primi bani pentru finalizarea lucrărilor la cele șapte unități de învățământ din Marghita. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:38:36 Ora standard a Europei de Est