Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Premieră județeană în ortopedia pediatrică

Această tehnică operatorie a fost introdusă de către Dr. Alexandru Pîrvan

Premieră județeană în ortopedia pediatrică

Pacient de 16 ani, cu fractură de humerus a fost operat cu ajutorul unei tehnici chirurgicale care presupune fixarea osului cu o tijă de titan.

            Un pacient în vârstă de 16 ani s-a prezentat la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor cu o fractură diafiză humerală cu deplasare, în urma unui accident rutier. Osul lung al brațului (humerusul) era fracturat, iar cele două segmente erau deplasate de la locul lor. Adolescentul trebuia operat pentru repunerea la loc a fragmentelor osoase fracturate, soluțiile clasice pentru tratamentul ortopedic al fracturilor pediatrice implicând fie montarea unei plăci cu șuruburi, sau utilizarea tijelor elastice. În acest caz însă, din cauza vârstei de peste 15 ani, pacientul avea cartilajul de creștere închis, ceea ce reprezintă un factor de incompatibilitate cu variantele chirurgicale menționate.
            Așadar, echipa operatorie a decis să efectueze, în premieră județeană, reducerea ortopedică închisă cu osteosinteză prin tijă zăvorâtă din titan pentru un pacient pediatric. Sub control radiologic, s-a efectuat reducerea ortopedică închisă a osului fracturat, iar apoi s-a introdus o tijă de titan pentru fixarea fragmentelor osoase.
            Primul pas a presupus repunerea la loc a celor două fragmente ale osului fracturat. Cu ajutorul unor truse speciale și a ghidajului radiologic, chirurgii au introdus tija pentru a asigura poziția osului fracturat. Acest abord a presupus efectuarea de radiografii repetate în timpul intervenției pentru a se vedea unde este tija și cât de aproape este de focarul de fractură. După poziționarea acesteia pe os, următorul pas a fost montarea a 3 șuruburi pentru ancorarea tijei în humerus. Tija de titan este de calibrul canalului medular, având dimensiuni de 28 cm lungime 8 phi în diametru. Intervenția a fost una de complexitate ridicată, humerusul fiind un os foarte greu de redus. Operația a avut loc în data de 20.04.2024, a durat o oră și jumătate și a decurs bine.
            În momentul de față, starea adolescentului este foarte bună, acesta fiind deja externat. Datorită tehnicii operatorii, nu a mai fost necesar ca brațul să fie imobilizat cu gips, iar evoluția pacientului este favorabilă. Acesta a putut deja să își reia activitatea obișnuită de de zi cu zi, inclusiv să meargă la școală. Peste șase luni, pacientul va trebui să revină pentru scoaterea tijei.
            Comparativ cu alte variante de tratament chirurgical, această tehnică operatorie presupune o serie de avantaje pentru pacient, precum: timp operator redus, minimizarea complicațiilor intraoperatorii, respectiv postoperatorii și recuperarea mai rapidă a pacientului, nefiind nevoie de gipsarea brațului. Abordul este minim invaziv, toate cele trei incizii având dimensiunea de maxim 3 centimetri.
            Pe lângă faptul că este o intervenție în premieră la nivelul județului Bihor, datorită nivelului de complexitate ridicat, aceasta se mai face doar în marile centre medicale din țară (Cluj-Napoca, București, Timișoara, Iași, Pitești). La nivelul Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor, această tehnică operatorie a fost introdusă de către Dr. Alexandru Pîrvan, medic specialist ortopedie pediatrică. Domnul Dr. Pîrvan a învățat această tehnică la Centre Hospitalier de Luxembourg (CHL), unde și-a desfășurat o parte din pregătirea de rezidențiat.
            Echipa operatorie a fost compusă din Dr. Alexandru Pîrvan, medic specialist ortopedie pediatrică și doi medici rezidenți de ortopedie-traumatologie: Dr. Barna Markus și Dr. Țapoș Cătălin. Intervenția s-a desfășurat cu pacientul intubat oro-traheal, anestezia generală fiind realizată de către Dr. Nedelcu Adina, Dr. Șuiugan Lăcrimioara, medici specialiști ATI.
            În cadrul Secției Clinice Chirurgie și Ortopedie Pediatrică, condusă de către Dr. Daniel Băloiu, medic primar chirurgie și ortopedie pediatrică, se efectuează intervenții chirurgicale din ce în ce mai diversificate și complexe, care acoperă patologii vaste ale pacientului pediatric (0-18 ani). Grație susținerii din partea Managerului spitalului, Dr. Gheorghe Carp, secția dispune de dotările și materialele care permit efectuarea tratamentului chirurgical conform celor mai avansate tehnici, punându-se accentul pe un abord minim-invaziv, care să permită recuperarea cât mai bună și rapidă a pacienților.
Lisa Crăiuţ

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:00:32 Ora standard a Europei de Est