Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Producția „Avram Iancu, împotriva Imperiului” a fost prezentată studenților de la Universitatea din Oradea

Miercuri, 6 martie, în Aula Magna

Producția „Avram Iancu, împotriva Imperiului” a fost prezentată studenților de la Universitatea din Oradea

„Universitatea din Oradea este prima universitate din România care marchează, prin acest eveniment, bicentenarul nașterii lui Avram Iancu", a spus prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, în deschiderea proiecției filmului „Avram Iancu, împotriva Imperiului", care a avut loc miercuri, 6 martie 2024, după-amiaza, în Aula Magna.

La proiecția eveniment au luat parte P.S. Virgil Bercea - episcopul greco-catolic de Oradea, și rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil Constantin Bungău, împreună cu un numeros public.
Naratorul primei docu-drame realizată în România, promite, în preambulul filmului, „O poveste savuroasă". Dar, dincolo de aceasta, pelicula reușește să transmită emoție și, în mod egal, să dea de gândit. Figura eroului național Avram Iancu contrastează categoric atât cu cea a moților săi, care spun bancuri incorecte politic despre unguri, cât mai ales cu profilul maiorului Hatvani, pe cât de tânăr, pe atât de șovin și de arogant. Autorii prezintă publicului un Crăișor care merge în afara și înaintea vremurilor sale. Conducătorul revoluționarilor români din Transilvania este, paradoxal pentru un comandant militar, un pacifist. Iancu repetă, de mai multe ori pe parcursul filmului, că „vărsarea de sânge e un mare păcat" și că „tot ce am făcut am făcut pentru pace". La final, realizatorii filmului citează integral testamentul lui Avram Iancu, document care ilustrează viziunea revoluționarului despre educație: „Voiesc dară și hotărât să dispun ca, după moartea mea, toată averea mișcătoare și nemișcătoare să treacă în folosul națiunii și întru ajutorul înființării unei academii de Drepturi, tare crezând că luptătorii cu arma legii vor putea scoate drepturile națiunii noi".
„Mă bucur că Universitatea din Oradea e gazda unui astfel de eveniment, un eveniment de educație culturală, cu o consistentă substanță științifică, care prilejuiește reale momente de reflecție", a spus prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău. Rectorul nu a uitat să felicite echipa de realizatori și pe consultanții științifici au filmului, istorici ai Universității din Oradea: prof. univ. emerit Mihai Drecin, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș și conf. univ. dr. Radu Romînașu.
Mărturisind că este încercat de emoții, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a subliniat că filmul „Avram Iancu, împotriva Imperiului" este „deocamdată prima realizare cu care România se poate mândri în anul bicentenarului nașterii Crăișorului". „Deocamdată, nicio altă instituție n-a ieșit pe piață cu nimic. Au ieșit, în schimb, acești oameni care au decis că trebuie să facă ceva în cinstea acestui eveniment", a mai spus prorectorul Universității din Oradea, aducând astfel un elogiu întregii echipe care a lucrat la realizarea filmului.
În replică, Alin Panc, unul din realizatori, a declarat: „N-am reușit să facem nimic. Am făcut doar să ducem mai departe o filă de istorie și să aducem un binemeritat tribut Ardealului, pentru că ne-a creat ca oameni, ca intelectuali". „Eu cred că e nevoie să aducem asemenea eroi în fața celor tineri. (...) În lumea de astăzi, oamenii nu mai au niciun Dumnezeu. Prin Avram Iancu, Dumnezeu există!", a mai spus Alin Panc.
La rândul său, Romi Cărmăzan, un al membru al echipei de producție, a vorbit despre presiunea „extraordinar de mare" la care au fost supuși cei ce au realizat prima docu-dramă istorică românească. „Am îmbinat partea artistică cu partea istorică, susținută de domnii profesori", a spus el, pentru a fi completat imediat de Alin Panc. „Universitatea din Oradea a făcut, cu noi împreună, un film. Acesta e cel mai important lucru, în momentul acesta".
Mai rezervat, actorul Horia Fedorca, cel care îl interpretează pe Avram Iancu, a zis că tot ce a făcut el a fost să joace un rol. „Dacă am învățat ceva de la personaj a fost determinarea. Când avem un obiectiv, să mergem înainte pentru a-l atinge".
Evenimentul s-a încheiat cu un viu dialog, purtat de realizatorii filmului cu spectatorii. Studenții și nu numai ei, au pus întrebări despre: situația social-economică a românilor din Transilvania, la momentul revoluției pașoptiste, despre sursele istorice care au stat la baza realizării scenariului și despre locul personajului istoric ca model pentru generațiile de azi.
„S-a făcut o treabă extraordinară. Este fundamental ca, dincolo de toate evenimentele pe care le trăim, care încearcă să niveleze totul, să salvăm aceste modele, acești eroi ai neamului", a apreciat, PS Virgil Bercea, episcopul greco-catolic al Oradiei. (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:34:24 Ora standard a Europei de Est