Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Arhitectul Anton Szallerbeck și stilul național românesc, autor Mircea Pașca

Lansare de carte

Arhitectul Anton Szallerbeck și stilul național românesc, autor Mircea Pașca

Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea și Editura Argonaut, organizează un nou eveniment din seria Cartea lunii, care va avea loc joi, 8 februarie a.c., de la ora 17.00, la Muzeul Memorial „Aurel Lazăr" (Str. Aurel Lazăr nr.16). Cu această ocazie va fi lansat volumul Arhitectul Anton Szallerbeck și stilul național românesc, autor Mircea Pașca, apărut la Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2023.

Actuala carte dedicată arhitectului Anton Szallerbeck este o ediție revăzută și completată cu noi informații și documente inedite a volumului publicat în 2011 (Arhitectul Anton Szallerbeck, stil național românesc, școli greco-catolice în Oradea şi Beiuş), fiind un volum bogat ilustrat, cu imagini, fotografii de epocă, documente și proiecte originale.
Cartea prezintă raportul dintre stil - comanditar - arhitect; biografia și lista cu lucrările arhitectului Anton Szallerbeck; clădirea Şcolii Normale Române Unite din Oradea (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu"); Seminarul Tinerimei Române Unite din Oradea (în prezent spații ale Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu"), Seminarul Teologic Greco-Catolic „Sfinții Trei Ierarhi Vasile, Grigore și Ioan" și Facultatea de Teologie Greco-Catolică, UBB Cluj-Napoca, departamentul Oradea); Liceul Greco-Catolic de Fete din Beiuş; aripa nouă a Liceului Greco-Catolic de băieţi „Samuil Vulcan" din Beiuş; fosta stațiune montană Stâna de Vale; clădiri civile ale Bisericii Greco-Catolice; un album cu Biserici; vechiul Ștrand Municipal Oradea (dispărut); numeroase case și vile; clădiri care pot fi atribuite arhitectului.
Trei elemente s-au întâlnit în această carte: Episcopul Valeriu Traian Frenţiu şi Episcopia Română Unită de Oradea, care sunt comanditarul şi angajatorul arhitectului Anton Szallerbeck, şi maniera stilistică național-românească. Stilul naţional românesc, deşi era bine cristalizat în Regatul României, în Bihor nu a fost prezent până în 1926, iar în Oradea şi în judeţul Bihor nu a avut o pondere însemnată, comparativ cu alte modalităţi de expresie arhitecturală.
Anton Szallerbeck este cel mai important şi prolific arhitect care a proiectat în stil național românesc în Bihor, iar Episcopia Română Unită din Oradea, deși nu a fost singurul comanditar care a preferat acest stil, a fost cel mai important.
Anton Iuliu Szallerbeck s-a născut la Bratislava (Slovacia) în 8 martie 1887, a făcut şcoala medie la Budapesta, iar apoi, Şcoala Superioară Regală de Stat pentru Industria Construcţiilor din Budapesta, la secţia de construcţii / arhitectură, pe care a absolvit-o în 1908. În 21 iunie 1912, a susținut examenul de capacitate al arhitecților constructori. Începând cu 1 iunie 1926, a fost angajat ca arhitect al Eparhiei Române Unite de Oradea. A murit la Oradea, în 27 decembrie 1960.
În deschiderea evenimentului vor lua cuvântul: autorul volumului, dr. Mircea Pașca, prof. univ. dr. Gabriel Moisa, managerul Muzeului Țării Crișurilor Oradea-Complex Muzeal și prof. univ. dr. habil Sorin Șipoș, prorector al Universității Oradea.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:02:40 Ora standard a Europei de Est