Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Un an al provocărilor și contrastelor, dar în care s-a investit cu 74% mai mult ca în anul precedent

Anul bugetar 2023

Un an al provocărilor și contrastelor, dar în care s-a investit cu 74% mai mult ca în anul precedent

Un an al contrastelor, cu multe superlative și numeroase provocări, un an excepțional pentru investiții și cel mai bun din punct de vedere al rezultatelor activității fiscale - așa descriu specialiștii Direcției Economice din Primăria Oradea anul bugetar 2023.

Direcția Economică, aflată sub coordonarea viceprimarului Antonia Nica, și-a prezentat ieri (17 ianuarie 2024) raportul de activitate pe anul 2023.
La conferința de presă au participat viceprimarul Antonia Nica, directorul executiv al Direcției, Eduard Florea, împreună cu cei doi adjuncți, Simona Vlad și Sorin Iacob.
Viceprimarul Antonia Nica a făcut o sinteză a anului bugetar, cu provocările și realizările sale: „Anul 2023 s-a încăpățânat să înceapă și să se încheie ca un an preponderent provocator. Acesta a preluat procesul lansat în 2022, cel al ajustării prețurilor, cu impact semnificativ mai ales în domeniul construcțiilor, determinând astfel, în unele cazuri, o creștere a costurilor investițiilor publice chiar și cu 30%. Și când e vorba de bani și mai ales de proiecte mari cu finanțare europeană, contează și 3%, darămite 30%. Totuși, aprobările au venit, iar constructorii au fost puși sub presiune, de data aceasta pentru a respecta termenele stabilite prin programele de finanțare. Am încheiat anul 2023 fără a fi nevoiți să achităm ceva din bugetul propriu, exceptând, desigur, cotele la care ne-am obligat prin specificul programelor de finanțare.
În concret, anul 2023 - 918,3 milioane de lei au fost dedicați investițiilor, o sumă cu 74% mai mare decât sumele cheltuite pentru investiții în 2022. Pentru a menține cadența lucrărilor și pentru a asigura „oxigenul" necesar companiilor ce au construit, Primăria a contractat și în 2023 credite de la BRD, Banca Transilvania și Banca Europeană de Investiții. Cu toate acestea, gradul de îndatorare a municipiului este mult sub limita maximă stabilită de lege (30% din veniturile proprii), ajungând la 9,32%. Nici sfârșitul de an nu a venit fără provocări, Primăria Oradea trebuind să se supună legislației venite pe nepusă masă, având ca obiectiv național reducerea cheltuielilor bugetare în vederea încadrării în ținta de deficit bugetar și în restricțiile și limitările aplicabile lunilor noiembrie și decembrie. Așadar, ne-am adaptat, am respectat legea, am înaintat nu mai puțin de cinci memorandumuri pentru aprobarea depășirii plafoanelor impuse și am obținut cât am putut de mult".
Prioritar în anul 2023 au fost asigurarea cash-flow-ului necesar implementării în bune condiții a proiectelor cu finanțare UE și optimizarea utilizării fondurilor UE.
Directorul executiv al Direcției Economice, Eduard Florea  a făcut o comparație a volumului investițiilor de anul trecut cu anul de referință 2015: „Raportat la cel mai bun an din istorie, anul 2015, când se încheia prima sesiune de finanțare,  suntem cu +46% peste plățile pentru investiții din acel an. Din suma de 918 milioane lei, 240 s-au plătit în ultimele cinci zile ale anului, cu eforturi teribile din partea colegilor, care au prezentat Trezorerie în aceste cinci zile nu mai puțin de 700 de ordine de plată".
Cele mai mari încasări din ultimii ani, preponderent online
Gradul de încasare a debitelor aferente principalelor impozite şi taxe locale a înregistrat cel mai ridicat nivel din ultimii ani (97% din debitele anului, 88% din totalul debite, rămășite și majorări). Acest lucru se datorează măsurilor fiscale locale aprobate de Municipiul Oradea, prin scutirea de majorări pentru achitarea integrală a debitelor, ceea ce a dus la reducerea semnificativă a soldului restanțelor și a numărului de restanțieri la persoane fizice (-26% scădere număr, -6% scădere sold restant).
În ceea ce privește datoria publică, directorul Eduard Florea a explicat: „A fost un an extrem de activ, în sensul în care cele trei credite contractate au asigurat cea mai mare parte din investițiile publice, peste 40%. La finele anului am ajuns cu un sold de asemenea record al datoriei publice, de aproximativ 145 milioane de euro. Dar, este cumva prețul pe care îl plătim pentru dezvoltare, pentru finalizarea cu succes a unor proiecte majore din această sesiune de finanțare".
Menținerea calificativelor de rating în categoria principală a grilei Fitch - „Grad investițional - cea mai ridicată credibilitate" reflectă viziunea Fitch asupra performanțelor financiare robuste ale municipiului și asupra capacității de a contribui la progresul economiei locale.
Totodată, în anul 2023 s-au împlinit 15 ani de la data lansării serviciului de plată online a impozitelor și taxelor locale, perioadă în care Primăria Oradea a făcut eforturi continue pentru creșterea volumelor de încasări online. Prin urmare, 59% din totalul sumele încasate anul trecut, cu excepția plăților prin ordine de plată, au reprezentant sume încasate prin platforme online.
Execuția bugetară a anului 2023 s-a încheiat cu un excedent bugetar cumulat de 77,90 milioane lei, peste nivelul excedentului de la finele anului anterior, care a fost de 27,31 milioane lei.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 12:50:34 Ora standard a Europei de Est