Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Zece proiecte, în valoare de peste 1,5 milioane de lei, finalizate în anul 2023

Universitatea din Oradea,

Zece proiecte, în valoare de peste 1,5 milioane de lei, finalizate în anul 2023

Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău, împreună cu zece colegi, reprezentând mediul academic și administrația, au realizat, luni, 18 decembrie 2023, un bilanț al anului care stă să se încheie, din perspectiva proiectelor finanțate prin Fondurile de Dezvoltare Instituțională (FDI), închise în acest an la nivelul instituției de învățământ superior orădene.

Conferința de presă a fost deschisă de prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bugnău, care a vorbit despre proiectul de digitalizare a instituției pe care o conduce. Doar în anul 2023, din cele zece milioane de euro, bani ce revin Universității din Oradea, în cadrul acestui proiect, au fost achiziționate și 900 de computere - puse la dispoziția laboratoarelor facultăților, 230 de laptopuri - destinate cadrelor didactice și sute de licențe, necesare funcționării acestora. „Oficial, proiectul «SMART CAMPUS» s-a încheiat chiar în aceste zile. Și, cu acest prilej, țin să le mulțumesc tuturor colegilor, cadre didactice și personal administrativ, pentru reușita sa", a declarat rectorul Universității din Oradea.
Prof. univ. dr. ing. Marcela Prada, decanul Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, a prezentat un proiect derulat în scopul creșterii relevanței învățământului universitar orădean, în raport cu piața muncii. În cadrul acestui proiect au fost modernizate și dotate nu mai puțin de șase corpuri de clădire, reprezentând 86 de spații destinate activităților de curs și cercetare, au fost dotate și echipate șapte laboratoare didactice, alte patru facilități, destinate persoanelor dezavantajate și studenților cu nevoi speciale, fiind deja complet utilate și funcționale. Suprafața totală a spațiilor, modernizate prin proiectul coordonat de prof. univ. dr. ing. Marcela Prada, spații ce deservesc acum Universitatea din Oradea, depășește doisprezece mii de metri pătrați. Valoarea proiectului, conform finanțării FDI, a fost de 37 milioane de lei. „Modernizările realizate se înscriu, fără excepție, în criteriile green-campus și de dezvoltare a unor facilități de studiu sustenabile", a ținut să precizeze decanul Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură. „Suntem prima universitate din România care folosește un sistem multienergetic și ne propunem să dezvoltăm și să modernizăm continuu acest sistem sustenabil, la toate clădirile care vor intra de acum înainte în procese de modernizare sau reabilitare", a adăugat rectorul, prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău.
Conf. univ. dr. ec. Delia Pop a vorbit despre proiectul ce vizează dezvoltarea apetenței și abilităților antreprenoriale în rândul studenților orădeni. „Societatea Antreprenorială a Studenților" s-a bucurat de o finanțare FDI în valoare de 125.000 de lei, sumă la care s-au adăugat 55.000 lei, cofinanțarea alocată de Universitatea din Oradea. Din acești bani au fost derulate o sumedenie de activități precum: susținerea studenților în activități de antreprenoriat, cursuri de business și marketing digital, ateliere practice și întâlniri cu oameni de afaceri, vizite la firme din Oradea și chiar un concurs național ce viza realizarea unor planuri de afaceri. Conf. univ. dr. ec. Delia Pop a precizat că hub-ul antreprenorial al Universității din Oradea este, de aici înainte, deplin funcțional și va asigura tot sprijinul necesar studenților care doresc să se implice în activități economice.
Șef de lucrări ing. Daniela Marele a coordonat un proiect dedicat sustenabilității și dezvoltării Stațiunii de Cercetare și Dezvoltare Pomicolă a Universității din Oradea. În cadrul proiectului, finanțat cu 260.000 lei, au fost diversificate activitățile de cercetare ale stațiunii pomicole și infrastructura necesară acestora, au fost identificați factori de risc în domeniile specifice cercetărilor pomicole și propuse soluții pentru contracararea efectelor schimbărilor climatice în pomicultură. De asemenea, a fost amenajat un spațiu pentru valorificarea produselor provenite de la Stațiunea de Cercetare și Dezvoltare a Universității, fiind totodată modernizată și hala în care aceste produse sunt procesate. Rezultatele cercetărilor derulate în cadrul proiectului coordonat de ș. l. ing. Daniela Marele au fost publicate într-o revistă științifică de relevanță internațională.
La rândul ei, conf. univ. dr. Cristina Matiuța a vorbit despre modul în care 260.000 de lei au fost întrebuințați pentru activități de internaționalizare. „Pentru a îmbunătăți vizibilitatea internațională a universității noastre am participat la târgul educațional dedicat învățământului universitar de la Rotterdam, am realizat un film de prezentare - în limba engleză - a Universității din Oradea, au fost achiziționate abonamente la două platforme internaționale de promovare a ofertelor universităților, a fost organizată și derulată o școală de vară dedicată studenților de la Universitatea „Ion Creangă" din Republica Moldova, au avut loc conferințe ale unor profesori de la Universitatea din Atena și au fost publicate mai multe articole în reviste științifice indexate internațional. „Nu în ultimul rând, a fost editat un volum despre războiul din Ucraina, volum ce are ca autori 11 profesori de la Universitatea din Oradea și de la Universitatea Georgia de Nord din SUA", a precizat politologul orădean. Filmul de prezentare a Universității din Oradea, realizat în cadrul acestui proiect, a și fost vizionat, pentru prima dată, cu public, în cadrul conferinței de presă.
Șef de lucrări dr. ing. Codruța Bendea a prezentat proiectele dedicate cercetării în cadrul Universității din Oradea, domeniu în care au fost investiți, exclusiv din FDI, 284.000 de lei. „Cercetarea este un domeniu extrem de important pentru orice universitate. Universitatea din Oradea mizează pe cercetarea inovativă și pentru sustenabilitate", a precizat ș. l. dr. ing. Codruța Bendea. În acest sens, s-a investit în susținerea ecosistemelor de cercetare în specializări inteligente, au fost făcute achiziții necesare procesului de cercetare, pentru laboratoarele de Energii Sustenabile și Utilizarea Eficientă a Energiei și la instalațiile hibrid de producere distribuită a energie electrice. Au fost, totodată, amenajate noi spații destinate cercetării. Probabil cel mai important rezultat al proiectului coordonat de ș. l. dr. ing. Codruța Bendea este reprezentat de cele trei brevete de invenții, susținute din fondurile FDI și publicarea a două lucrări științifice, în reviste de specialitate cu factor mare de impact.
Lect. univ. dr. Laura Bochiș a vorbit despre proiectul Universității din Oradea menit să contribuie la orientarea și dezvoltarea carierei profesionale a studenților. 260.000 de lei au fost investiți în activități ce vizau planificarea strategică a serviciilor de consiliere și orientare în carieră și pentru corelarea acestora cu cerințele de pe piața muncii. Au fost derulate activități extracurriculare și extrașcolare, menite să-i învețe pe tineri cu să performeze pe piața muncii, a avut loc conferința studențească „Planning progress", ateliere și webinarii de scriere academică și facilitarea găsirii unui loc de muncă. În cadrul acestui proiect s-a desfășurat și „Târgul carierei" la Universitatea din Oradea, eveniment la care 13 entități, publice și private, au oferit studenților peste 300 de locuri de muncă și 17 burse de practică.
Conf. univ. dr. Mihai Marian, prodecanul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, a prezentat proiectul ce viza facilitarea accesului în învățământul superior al elevilor din zonele și mediile defavorizate. În acest context, conf. univ. dr. Mihai Marian a vorbit despre „implicarea a zece studenți în promovarea Universității din Oradea în licee din localități bihorene cu o populație mai mică de 10.000 de locuitori" și despre gama largă de servicii din domeniul consilierii educaționale, puse la dispoziția elevilor care doresc să își crească șansele de a deveni studenți. Experții Facultății de Științe Socio-Umane au lucrat cu consilierii școlari din județ, pentru identificarea problemelor cu care se confruntă și îmbunătățirea performanței lor în școli. Mai mult, s-a lucrat cu studenții aflați în situație de risc privind abandonul școlar, reușindu-se, spune conf. univ. dr. Mihai Marian, chiar transformarea acestora în veritabili „ambasadori" ai proiectului. Au fost îmbunătățite și spațiile educaționale ale facultății, prin realizarea unui amfiteatru și achiziționarea de echipament performant, destinat procesului de învățământ.
Reprezentanta Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, ș. l. dr. ing. Mihaela Toadere, a vorbit despre implementarea conceptului de calitate 4.0 la nivelul Universității din Oradea, un proiect finanțat cu aproape 500.000 de lei din proiectele FDI, menit să creeze conectivitate cu tehnologiile digitale, să ducă la modernizarea unor spații ale facultății și la gestionarea proceselor de know-how. „Apar meserii noi precum: construcțiile verzi, resursele de energii regenerabile, protecția mediului sau a monumentelor istorice... iar Universitatea din Oradea vine, prin intermediul facilităților realizate în cadrul acestui proiect, în întâmpinarea acestor tendințe, stimulând interesul studenților pentru aceste noi ocupații", a explicat ș. l. dr. ing. Mihaela Toadere.
„Vreau să le mulțumesc tuturor colegilor care au luat parte la aceste proiecte și să-i asigur că ținem să asigurăm continuitatea lor", a conchis prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău. Rectorul Universității din Oradea a mai adăugat că universitatea a depus, la Ministerul Energiei, un proiect de 5,6 milioane lei, pentru instalarea de panouri fotovoltaice, menite să asigure întreg necesarul de energie al instituției. Anul viitor, a mai anunțat prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău, vor fi investite 41 de milioane lei în construirea unei noi cantine studențești. De asemenea, va fi depus spre finanțare proiectul ce vizează construirea a încă un cămin dedicat studenților. În context, rectorul Universității din Oradea a mai anunțat că, la începutul lui 2024, va fi dată în folosință și cea de a doua aripă a căminului din apropierea sălii  de sport a universității, aripă ce reprezintă, în total, 402 locuri de cazare. Zece milioane de lei, a mai spus prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău, vor fi alocați, în anul viitor, pentru a se continua dotarea facultăților cu tehnologie. Tot pentru anul 2024 este preconizată darea în folosință definitivă a „Casei muzicii", corpul de clădire dedicat Departamentului de Muzică al Facultății de Arte, care, pe lângă sălile de repetiție deja funcționale, va găzdui o modernă sală de spectacole.
„Anul acesta a fost dedicat împlinirii a 60 de ani de învățământ universitar modern la Oradea. În acești ani, Universitatea din Oradea a devenit o instituție puternică la nivel local, importantă la nivel național și relevantă la nivel internațional, datorită apartenenței la alianța academică europeană EU GREEN", a declarat, la final, prof. univ. dr. ing. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea. (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:54:12 Ora standard a Europei de Est