Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Un webinar marca EU GREEN European Alliance

Știința cu și în folosul cetățenilor

Un webinar marca EU GREEN European Alliance

Peste 80 de curioși s-au întâlnit miercuri, 15 noiembrie 2023, on-line, pentru a lua parte la webinarul organizat de Alianța Academică Europeană EU GREEN, pe teme de biodiversitate și știință puse în slujba cetățenilor.

Evenimentul a fost organizat și moderat de Atlantic Technological University (ATU - Irlanda), membră a EU GREEN. Au fost opt vorbitori, unul dintre ei - reprezentantul Universității din Extremadura (Spania) - vorbindu-le participanților tocmai de la marginea pădurii amazoniene.
Un foarte interesant proiect științific, derulat cu cetățenii și în slujba lor, a fost prezentat de Leo Carstens, din Germania. El a vorbit despre analizele făcute, la inițiativa unui ONG, apelor râului Saale. „Pentru că mulți localnici obișnuiesc să înoate în râu, ne-am dorit să știm dacă pot face acest lucru în siguranță și cât de poluată este apa", a spus Leo Carstens. Au fost implicate trei universități germane, zeci de cercetători din diverse domenii și, mai ales, sute de cetățeni, care au lucrat, ca voluntari, pe vaporașul cumpărat pentru a servi drept punct de informare și bază de cercetare plutitoare. „Datele provenite din măsurătorile pe care le facem sunt accesibile pe un site, astfel încât să asigurăm deplina transparență a informațiilor", a mai spus reprezentantul ONG-ului german.
Katie O`Dwyer, reprezentanta „gazdelor" de la ATU, a vorbit despre modul în care universitatea irlandeză își propune să susțină dezvoltarea biodiversității în campus. „Ne dorim un campus verde dar, în același timp, unul al biodiversității", a afirmat specialista irlandeză, arătând cum, pe spațiile verzi ale universității, au crescut și au fost lăsate să prolifereze adevărate pajiști naturale, căutate pentru plimbări dar și pentru lecții de biologie.
„Școala furnicilor", un proiect lansat de Universitatea din Parma și ea membră a alianței academice EU GREEN, a conjugat eforturile: biologilor, elevilor și profesorilor italieni pentru a identifica speciile de furnici din țara peninsulară. „Furnicile pot fi un indicator prețios al biodiversității din zonele urbane", a spus Cristina Castracani. Cea care a prezentat proiectul Universității din Parma consideră că „Cel mai bun mod de a înțelege știința este să faci știință". S-ar putea spune că Cristina Castracani a reușit să și demonstreze acest lucru. La proiectul „Școala furnicilor" au participat 44 de provincii, din 14 regiuni ale Italiei și 2.582 de elevi. Cu aportul lor, în final, au fost identificate 64 de specii de furnici.
Vorbind din partea Universității din Evora (Portugalia), Carlos Godinho a prezentat EuroBirdPortal, un proiect care mizează pe implicarea celor ce iubesc și urmăresc păsările, în scopul determinării numărului și rutelor de deplasare ale acestora. „Sunt peste 120.000 de voluntari implicați în acest proiect și, datorită lor, putem urmări mișcarea mai multor specii pe cerul Europei", a explicat Carlos Godinho, adăugând că, bucurându-se de o asemenea implicare, EuroBirdPortal poate fi un exemplu demn de urmat în ceea ce privește aplicarea conceptului de știință pentru cetățeni.
„Asociat" la alianța academică europeană EU GREEN, Quentin Groom, din Belgia, le-a vorbit participanților la webinar despre importanța utilizării informațiilor, a datelor, în proiectele dedicate științei pentru cetățeni. „Nu vă temeți să fiți deschiși cu informațiile voastre, să le împărtășiți tuturor celor interesați", a îndemnat Quentin Groom.
Lynda Huxley a prezentat proiectele și programele derulate de ea, în Irlanda, pentru a salva Drepneaua Neagră, o pasăre care se află pe „lista roșie" a speciilor amenințate. Irlandeza a avut ideea de a realiza unele cutii speciale care, montate pe fațadele clădirilor, să servească drepnelelor drept locuri de cuibărit. Ca urmare a acestor eforturi, în comitatul Mayo, populația acestei specii, cunoscută pentru că nu se oprește din zbor decât pentru a cuibări și a-și crește puii, a crescut cu 30 de procente. „Cetățenii s-au implicat, pentru că au simțit că pot să facă ceva", a concluzionat Lynda Huxley.
Diana Cupșa, cadru didactic al Universității din Oradea, le-a vorbit participanților despre eforturile făcute pentru stoparea proliferării ambroziei, o plantă invazivă, puternic alergenă. Conducătoarea Departamentului de Biologie, al Facultății de Informatică și Științe, a prezentat felul în care și cetățenii au fost implicați pentru a „raporta" apariția acestei plante pe câmp sau în apropierea locuințelor lor. Mai mult, datorită faptului că aceștia semnalează autorităților apariția ambroziei și a intervenției factorilor locali, s-a observat „o ușoară" scădere a răspândirii ambroziei, a precizat Diana Cupșa. Nu în ultimul rând, studiile întreprinse de universitarul orădean au dus la votarea, în Parlament, a unei legi ce privește combaterea, la nivel național, a plantei alergene.
Polonezul Szymon Bozma a prezentat ceea ce el consideră cea mai veche și cea mai răspândită formă de implicare a cetățenilor în slujba științei, inelarea păsărilor. Cercetătorul polonez spune că inelarea se practică de circa 140 de ani, că a fost și este cel mai important mijloc de urmărire a populațiilor de păsări din întreaga lume, oferind cercetătorilor informații cruciale.
Alfonzo Marzal, cercetător al Universității din Extremadura (Spania) a declarat că „nimeni nu s-a ocupat, până recent, despre conservarea paraziților". „Nimeni nu vrea să studieze paraziții, chiar dacă 50% din ființele vii sunt paraziți", spune universitarul spaniol, care și-a dedicat ani din viață acestui domeniu ignorat. Alfonzo Marzal a prezentat și cercetările făcute de el în domeniul combaterii malariei, cercetări care au implicat comunități din Peru și Malaysia.
Webinarul „Citizen Science & Biodiversity" a fost, fără doar și poate, un schimb util de informații, pentru cercetători, și, în ceea ce-i privește pe profani, o incursiune provocatoare în domeniul „științei pentru cetățeni", prea puțin cunoscut și practicat în țara noastră. (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:56:48 Ora standard a Europei de Est