Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Universitatea, o cetate într-o cetate, Oradea”

Luni, deschiderea noului an de învățământ la Universitatea din Oradea

„Universitatea, o cetate într-o cetate, Oradea”

Universitatea din Oradea a sărbătorit, luni, 2 octombrie 2023, debutul noului an de învățământ academic. Sala Polivalentă a universității s-a dovedit a fi prea mică pentru mulțimea studenților, profesorilor și părinților, dornici să ia parte la ceremonia inaugurală. Reprezentanți ai autorităților publice, ai instituțiilor locale și ai cultelor au onorat cu prezența lor momentul festiv.

În alocuțiunea sa introductivă, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorectorul Universității din Oradea, și moderator al evenimentului, a evocat împlinirea, în prima zi din luna octombrie, a 60 de ani de la cea dintâi deschidere festivă a cursurilor Institutului Pedagogic cu rang universitar de la Oradea.
Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, a subliniat, la rândul său, că „în cei 60 de ani de existență, universitatea a avut o dinamică extraordinară, absolvenții ei contribuind decisiv la dezvoltarea modernă a orașului Oradea și a județului Bihor". Prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a comparat Universitatea din Oradea cu o cetate, o cetate „într-un oraș cetate, dar fără ziduri care ne despart, ci doar cu punți care ne unesc".
„Oradea este un model național pentru colaborarea pe care o are cu administrația publică locală, cu companiile locale, cu mediul de afaceri, în plan transfrontalier și chiar european, Această situație ne responsabilizează", a mai spus rectorul Universității din Oradea. Vorbind despre cele trei direcții strategice de dezvoltare ale universității: digitalizare, sustenabilitate și internaționalizare, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a amintit cele 30 de milioane de lei alocate digitalizării prin programe PNRR, pentru dezvoltarea de noi tehnologii, și despre faptul că, obținând finanțări Erasmus în valoare de peste un milion de euro, Universitatea din Oradea este cel mai mare beneficiar al acestor fonduri, dedicate mobilității și schimburilor educaționale europene, din România.
Rectorul Universității din Oradea a arătat că instituția academică pe care o conduce are azi peste 21.000 de studenți înmatriculați. Anul universitar 2023-2024 înseamnă, la Universitatea din Oradea, un număr de 5.639 de boboci, cu 10% mai mulți decât în anul precedent. „Vă felicit că ați ales să fiți studenți aici, în cel mai frumos oraș din țară", a mai afirmat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
Evocându-i pe profesorii care urmează să iasă din activitate în acest an, rectorul universității din Oradea le-a mulțumit „pentru că au făcut onoare și renume instituției". Au fost citați: prof. univ. dr. Cornel Antal, „colegul care și-a dedicat o bună parte din viață Universității din Oradea"; prof. univ. dr. Gheorghe Sorin Gal, „unul dintre cei mai importanți cercetători pe care i-a avut universitatea", fostul prorector Ioan Gheorghe Țară, criticul Mircea Morariu, fostul ministru Ioan Mang și alții. „Facultățile vor avea, în continuare, nevoie de dumneavoastră", a spus prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
Rectorul a mai arătat că, în anul universitar trecut, 48 de cadre au avansat în grad didactic, Universitatea din Oradea având acum 108 profesori universitari. „Vă doresc ca, în anul universitar 2023-2024, să aveți parte de cât mai multe realizări și cât mai multe motive de bucurie", a încheiat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
Președintele Senatului Universității din Oradea, conf. univ. dr. Aurel Căuș, a remarcat că anul universitar începe „sub paradigma noii legi a învățământului". Conf. univ. dr. Aurel Căuș i-a îndemnat pe studenți să se pregătească pentru „o nouă eră a adevărului". „E timpul ca omul să contribuie la propria-i descoperire", a mai spus președintele Senatului universității, adăugând că înțelepciunea e mai importantă chiar decât noile tehnologii. „Diferența o veți face voi, fiecare dintre voi", a subliniat conf. univ. dr. Aurel Căuș.
Prefectul județului Bihor, Dumitru Țiplea, a ținut să le mulțumească studenților pentru că „au ales să rămână acasă sau să vină la facultate în Oradea și în județul nostru". Reprezentantul guvernului le-a îndemnat pe cadrele didactice ale Universității din Oradea „să pună foarte multă încredere în inimile acestor tineri, pentru că oamenii puternici fac societăți puternice și stabile".
Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, i-a îndemnat pe profesorii Universității din Oradea să devină motoare ale dezvoltării științei și tehnologiei, pentru ca viața orădenilor și a bihorenilor „să treacă la următorul nivel". Ilie Bolojan consideră că administrația locală și județeană a făcut ceea ce trebuia să facă pentru a crea premisele necesare dezvoltării și că a venit momentul ca „steagul dezvoltării să treacă în mâinile universității". „Pentru a avea investiții cu valoare adăugată mare, trebuie să facem mai mult în zona universitară. Am încredere că, în anii următori, universitatea noastră va lua acest steag al dezvoltării mai puternic, trimițând în economia locală specialiști de top. O diplomă este bună, dar cea mai de preț este educația", a concluzionat președintele Consiliului Județean Bihor.
Reluând metafora „cetății în cetate", primarul Florin Birta a remarcat că sunt, în România, municipii care nu au atâția locuitori câți studenți are Universitatea din Oradea. „Orașul nu se mai poate dezvolta fără universitate și nici Universitatea din Oradea nu se mai poate dezvolta fără oraș", a spus edilul, trecând în revistă proiectele comune: centrul de transfer tehnologic, noile cămine, campusul dedicat învățământului dual. Florin Birta a felicitat organizațiile studențești pentru festivalul intitulat „Săptămâna bobocilor" și i-a îndemnat pe toți studenții prezenți să nu lipsească de la evenimentele pregătite special pentru ei, în acest cadru. „Vă doresc să rămâneți în Oradea și să vă realizați aici", a încheiat primarul.
Vorbind în numele bobocilor, Gabriela Ioana Burtic, studenta de nota 10 a Facultății de Informatică și Științe, a spus că aparține „generației care a făcut față problemelor și provocărilor, încă din primul an de liceu. Facem parte dintr-o generație de învingători și urmăm cursurile facultăților noastre pentru a deveni mai buni profesioniști în domeniul pe care ni l-am ales", a promis Gabriela Ioana Burtic.
Ceremonia s-a încheiat cu, deja tradiționalul, moment al înmânării carnetelor de excelență, studenților care au obținut cele mai bune note la admitere. „Excelența trebuie să ne caracterizeze în tot ceea ce facem, studenți și profesori", a reamintit, în context, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorectorul Universității din Oradea.
Festivitatea n-ar fi fost completă fără participarea corului Departamentului de Muzică al Facultății de Arte, care a încheiat evenimentul intonând „Oda bucuriei" și „La mulți ani". (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:39:43 Ora standard a Europei de Est