Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„In memoriam Barbu Ștefănescu”

Exerciții de admirație - debut emoționant al Sesiunii de comunicări științifice

„In memoriam Barbu Ștefănescu”

Oamenii de știință, în general, și istoricii, în mod particular, își dezvăluie arareori emoțiile în public. Acesta e motivul pentru care ședința inaugurală a Sesiunii de comunicări științifice dedicată memoriei profesorului, muzeografului și istoricului Barbu Ștefănescu a fost una cu totul și cu totul specială.

La evenimentul dedicat comemorării unui deceniu de la trecerea în neființă a celui care a fost prorector al Universității din Oradea și director al Muzeului Țării Crișurilor: istorici, oameni de cultură și prieteni ai profesorului Ștefănescu au avut ochii în lacrimi.
Sesiunea de comunicări științifice „In memoriam Barbu Ștefănescu" are loc în zilele de 16-17 februarie 2023, la Muzeul Țării Crișurilor, sub patronajul instituției muzeale și al Universității din Oradea.
La eveniment participă istorici, geografi, etnologi, antropologi și arheologi din: Italia, Ungaria, Republica Moldova și România.
Secțiunea inaugurală a Sesiunii de comunicări științifice „In memoriam Barbu Ștefănescu" a fost dedicată evocării memoriei profesorului.
În deschidere, prof. univ. dr. Gabriel Moisa, decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, director al Muzeului Țării Crișurilor, a remarcat că evenimentul pe care l-a pus la cale „este unul aparte, deoarece profesorul Barbu Ștefănescu rămâne un reper pentru cercetarea științifică și viața academică a Oradiei". Istoricul a rememorat emoția pe care a trăit-o când s-a aflat în situația de a-i vorbi soției profesorului Ștefănescu despre intenția de a organiza sesiunea de comunicări științifice. „Sperăm să ne ridicăm la înălțimea așteptărilor doamnei prof. univ. dr. Florica Ștefănescu", a declarat prof. univ. dr. Gabriel Moisa.
Vorbind în numele Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Mariana Mureșan a spus că profesorul Barbu Ștefănescu „a făcut parte din rândul oamenilor talentați; dascăl, istoric, el însuși prorector al universității noastre". Profesorul Ștefănescu, a mai adăugat prof. univ. dr. habil. Mariana Mureșan, a fost un exemplu de conștiinciozitate, abnegație și însuflețire, în toate activitățile sale academice, o personalitate ce a făcut cinste instituției noastre".
Prof. univ. dr. Ioan Bolovan, de la Universitatea „Babeș-Bolyai", reprezentant al Institutului de Istorie al Academiei Române „George Barițiu", de la Cluj-Napoca, a evocat relațiile profesorului Barbu Ștefănescu cu cel mai înalt for științific al țării, amintind de primirea deosebită de care s-a bucurat, în mediile științifice, ultima carte a celui omagiat, volumul intitulat „Între pâini".
Rectorul Universității de Stat a Republicii Moldova, prof. univ. dr. Igor Șarov a dezvăluit că, alături de alți colegi basarabeni, a vărsat lacrimi la moartea profesorului Barbu Ștefănescu. „A fost un aristocrat, o personalitate foarte echilibrată... Ne lipsește, astăzi, acest echilibru", a mai spus rectorul universității de dincolo de Prut.
Prof. univ. dr. Ovidiu Ghitta, decanul Facultății de Istorie și Filosofie a Universității „Babeș-Bolyai", din Cluj, consideră că sesiunea de comunicări științifice organizată în onorarea profesorului Ștefănescu este „o dovadă că amintirea sa e puternică, pregnantă, aici la Oradea și nu numai aici". Decanul clujean a subliniat meritul profesorului Barbu Ștefănescu de a fi unul dintre „refondatorii învățământului universitar la Oradea", cel care „a făcut școală foarte bună, de istorie, la Oradea, a fost - consideră prof. univ. dr. Ovidiu Ghitta - un „model de comportament uman și profesional". Decanul Facultății de Istorie și Filosofie a Universității „Babeș-Bolyai" observa chiar „o filiație spirituală directă, a profesorului Barbu Ștefănescu, cu David Prodan, dedicat cercetării în profunzime a lumii țărănești din această zonă a țării".
La rândul său, prof. univ. dr. Alexandru-Florin Platon, de la Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza", a evocat „știința lui (a profesorului Barbu Ștefănescu n.a.) de a ridica instituții. Muzeul Țării Crișurilor și Universitatea din Oradea îi datorează parte din prestigiul și statura lor științifică". „Scriind despre lumea satului, Barbu Ștefănescu, scria despre lumea lui", a mai afirmat universitarul ieșean, adăugând că cel omagiat a fost „un prieten cald, afectuos și statornic".
Directorul Institutului de Cercetări Socio-Umane „Gheorghe Șincai", de la Târgu Mureș, prof. univ. dr. Cornel Sigmirean a descris manifestarea științifică dedicată memoriei profesorului Ștefănescu ca pe „un moment unic, care permite expresia dragostei și prieteniei față de marele om și istoric". Amintindu-și de ultima sa întâlnire cu istoricul și etnologul orădean, prof. univ. dr. Cornel Sigmirean i-a descris „chipul benedictin, marcat de truda la ultima sa carte, volum de referință în reconstituirea lumii satului".
Și el foarte emoționat, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, directorul Școlii Doctorale de Istorie a Universității din Oradea, a spus că cei 10 ani, scurși de la trecerea în neființă a lui Barbu Ștefănescu, pot deveni un moment de „meditație și reflecție, asupra rolului profesorului în societate și în lumea academică". Prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a evocat activitatea profesională și științifică a profesorului Barbu Ștefănescu, subliniind, la finalul intervenției sale, „legătura firească și indestructibilă a acestuia cu lumea satului românesc".
Soția profesorului Barbu Ștefănescu, prof. univ. dr. Florica Ștefănescu, a adus în discuție mai ales latura umană a celui care, vreme de peste trei decenii, a fost, cum spunea ea, „omul meu". „Una peste alta, am avut o viață bună, așa cum, dacă ar fi să-l caracterizez, în câteva cuvinte, pe Barbu, aș spune, mai ales, că a fost un om bun". Prof. univ. dr. Florica Ștefănescu a rememorat pentru cei prezenți momente din viața de familie, a spus că soțul ei „a trăit foarte intens fiecare moment din viață. Nu era niciodată complet detașat de tot și de toate, mustea de idei, de proiecte și inițiative".
La finalul sesiunii inaugurale, prof. univ. dr. Gabriel Moisa le-a oferit celor prezenți o surpriză, un colaj cu imagini filmate, în care a fost surprins profesorul Barbu Ștefănescu.
Sesiunea de comunicări științifice „In memoriam Barbu Ștefănescu" se desfășoară, pe secțiuni, în zilele de 16-17 februarie 2023, la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea. Sunt prezentate lucrări din domeniile: istorie, geografie, etnografie, mentalități, arheologie și artă. (B.C.)
Foto: Muzeul Țării Crișurilor / autor: Szabo Alexandru

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:31:34 Ora standard a Europei de Est