Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Simpozionul „România modernă, de la proiect la materializare (1859-1989)”

Asociația Culturală „Menumorut”, din jud. Bihor, a organizat, astăzi, la Restaurantul ,,Ciuperca”

Simpozionul „România modernă, de la proiect la materializare (1859-1989)”

Restaurantul „Ciuperca", din Oradea, a găzduit, astăzi (15 februarie 2023) o activitate culturală organizată de Asociația Culturală „Menumorut", din jud. Bihor.

În cadrul simpozionului, cu tema „România modernă, de la proiect la materializare (1859-1989)", au prezentat comunicări: prof. Dumitru Noane, pentru perioada 1859-1914, prof. dr. Augustin Țărău, pentru perioada 1914-1945, lector univ. dr. Cristina Liana Pușcaș, pentru perioada 1945-1965, și economistul Ioan Chivari, pentru perioada 1965-1989.
,,Cel ce vă vorbeşte azi, a spus președintele Asociației Culturale „Menumorut”, din jud. Bihor, domnul economist Ioan Chivari, a avut șansa de a fi contemporan cu trei etape istorice. Fiecare etapă istorică are o dimensiune temporală bine definită și este în mod categoric delimitată de granițele unor întâmplări și evenimente cu caracter fundamental în evoluția unei națiuni. Posibilitatea de a te naște și a trăi într-una din aceste epoci ține de firescul uman de venirea pe lume și chiar de propriul destin. M-am născut la finalul epocii în care România încă mai era guvernată de un monah. Am intrat în adolescență odată cu zorii epocii socialiste comuniste și, de mai bine de trei decenii, îmi continui cursul vieții în era Post Revoluție. Destinul vieții mele mi-a oferit posibilitatea să fiu și să cunosc îndeaproape multe din suișurile și coborâșurile societății românești în ansamblu. Evident că prin natura funcțiilor pe are le-am avut în toată această perioadă (profesor, primar, președinte de Consiliu Agricol Zona Oradea, director la Administrația Finanțelor Publice a Comunelor Oradea, vicepreședinte al Corpului Experților Contabili, Filiala Bihor), am participat la numeroase acte de decizie cu  caracter local, județean, național și la multe evenimente cu caracter istoric: hotărâri ale Consiliului Local, în calitate de primar și consilier local; hotărâri ale Consiliului Județean, în calitate de consilier județean, hotărâri ale congreselor Partidului Comunist Român, în calitate de participant. La trei decenii după sfârșitul regimului comunist, constat că se lasă așteptate și ne lipsesc din literatura consacrată acelor vremuri multe zone ale realității de zi cu zi din perioada cea mai controversată a istoriei noastre, 1945-1989. Mulți dintre cei care s-au născut după 1989, au o imagine incompletă sau deformată despre cum s-a trăit în regimul comunist, despre viața de atunci a părinților și bunicilor lor, iar cei care au apucat aceste vremuri compară și se întreabă mereu, fără succes, când au trăit mai bine, atunci sau acum. Simpozionul de astăzi îl consider important în istorie, deoarece ne readuce în memorie sau chiar ne determină să înțelegem mai bine trepte de timp și întâmplări din viața personală sau colectivă pe care nu ar trebui să le lăsăm acoperite de colbul uitării. Să nu uităm să le spunem copiilor și nepoților noștri că în perioada analizată s-au construit fabrici de automobile la Craiova, Pitești și București, de locomotive la Craiova, de camioane la Brașov, de tractoare la Brașov, de vagoane la Arad și Caracal, de tramvaie la Timișoara și București, de autobuze la București; combinate siderurgice la Galați, Reșița, Iași și Hunedoara; fabrici de avioane la Bacău și Craiova, de macarale, de ciment, mase plastice, ulei, zahăr, mobilă, de conserve, textile, fibre sintetice, mobilă; s-au construit grădinițe, școli, stadioane, baraje, spitale, case de cultură, Canalul Dunăre – Marea Neagră, care era pe locul 3 în Europa, metroul București, șoseaua Transfăgărășan; Casa Poporului atunci, azi Palatul Parlamentului, cea mai mare construcție din lume, unde 90 la sută din mobilier a fost realizat la Combinatul de prelucrare a lemnului din Oradea. Pământul era în totalitate al românilor și al României, și țara nu avea datorii, dimpotrivă avea de recuperat bani din investițiile făcute în Europa și în lume”... În continuare, vorbitorul s-a referit la 18 investiții mai importante construite în județul nostru: Fabrica ,,Înfrățirea” din Oradea (cu 7.000 de salariați în 1989; fabrica exporta produse în 60 de țări ale lumii); Combinatul de prelucrare a lemnului (cu 10.000 de salariați); Întreprinderea de accesorii pentru mijloace de transport (cu peste 6.000 de salariați); Întreprinderea ,,Mecanica” (cu 3.500 de salariați), pentru dotarea agriculturii cu mașini agricole; Întreprinderea ,,Alumina”; tot în acea  perioadă au fost construite platforme industriale la Beiuș, Aleșd, Pădurea Neagră, Marghita și Salonta; Întreprinderea materialelor de construcții; Fabrica de blănuri ,,1 Mai”, Întreprinderea de confecții (cu 4.000 de angajați); de tricotaje ,,Miorița” (cu 1000 de persoane); de încălțăminte ,,Solidaritatea” (cu 5.000 de persoane), ,,Crișul” (cu 3.000) și ,,Arta”… Au fost amintite apoi și câteva obiective construite tot în acea perioadă în comuna Nojorid: complex de creștere și îngrășare a tineretului bovin, nouă hale pentru creșterea păsărilor în satul Leș, o întreprindere sericicolă pentru creșterea viermilor de mătase în Leș, o întreprindere pentru creșterea puietului de pește pe bază de apă termală în Livada; s-au construit școli în Livada, Șauaieu și Păușa, grădinițe în Livada și Leș, biserică în Livada, o sută de apartamente pentru profesori, medici, ingineri și muncitori în Nojorid, Livada și Apateu, spații comerciale de alimentație publică în toate satele comunei, poştă şi farmacie în Nojorid, dispensare medicale în Livada şi Nojorid; am pus în funcţiune o sondă cu apă termală; am introdus încălzirea centrală în şcoli, grădiniţe şi locuinţe…
,,Aș dori să închei expunerea mea, a conchis domnul ec. Ioan Chivari, cu un citat din Petru Țuțea despre perioada analizată (1965-1989) și conducătorul din acea perioadă: ,,Când voi muri eu, după mine, rămâne un singur mare nationalist în care să credeți: Ceaușescu. Nu știu cât de comunist e el, dar ține cu nația asta să știți de la mine. Ăsta e român adevărat, ăsta ține cu noi. Ați văzut, domnule, era mai mare naționalist ca mine și l-au omorât înaintea mea. Ceaușescu a condus timp de 24 de ani. Nu se poate spune că era bine pe vremea lui, dar puțini știu cum era România înaintea lui. A scos România din Evul Mediu, de la lumina lumânării, la lumina electrică, de la carul cu boi, la întreprinderea producătoare de automobile, camioane, tractoare, locomotive, avioane”…
Ovidiu Dan 
Pe Facebook Ovidiu Moise Dan, veți putea viziona deschiderea simpozionului.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 15:23:21 Ora standard a Europei de Est