Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

EMINESCU - 173. Povestea copilăriei - de la bunici la nepoţi

Marginalii la o experienţă inedită

EMINESCU - 173. Povestea copilăriei - de la bunici la nepoţi

Lunga timpului cărare ne dovedeşte încă o dată că lucrurile sunt repetabile. La mijloc de ianuarie, cinstim iarăşi, la Beiuş, memoria Poetului nostru Naţional - Mihai Eminescu.

Poetul Nepereche a prins în metafore măiestrite, spiritualitatea poporului român. A început această exprimare încă din vremea copilăriei pe care ursitoarele i-au hărăzit-o  de farmec plină  în spațiul mirific al Ipoteștilor. 
            Ne-am propus, pentru această întâlnire inedită, să evocăm adevărata  școală a Ipoteștilor, care i-a dezvăluit poetului  o natură mirifică, înţelepciunea şi tradițiile româneşti.
Proiectul intitulat „EMINESCU - 173. Povestea copilăriei - de la bunici la nepoți" se încadrează în Domeniile de Educaţie culturală pentru adulți/ pensionari și elevi, Cultură şi civilizaţie românească, fiind omagiată şi Ziua Culturii Naţionale. Grupul ţintă al activităţii a fost format din 20 de pensionari, membri ai AARP Beiuş şi 40 de liceeni - ca actanţi; 100 de elevi, cadre didactice, pensionari din Zona Beiuș-Vașcău, membri ai comunității locale - ca spectatori.
Ne-am imaginat că trebuie să depănăm firesc povestea copilăriei lui Eminescu, de la bunici la nepoţi. Împreună, au intrat, prin proză, poezie şi muzică în universul Ipoteștiului atât de iubit de poet, încât a parcurs  pe jos, de mai multe ori, cei 100 de km care îl înstrăinau la Cernăuți.
Ne dorim ca aceste clipe pline de strădanie să rămână în memoria colectivităţii locale şi ne gândim la fundamentarea unei tradiţii de evocare eminesciană inedită, care să-i atragă pe elevi şi pensionari în lumea cărţii şi în desluşirea misterelor realizării unui spectacol, în concordanţă cu particularităţile de vârstă ale actanţilor.
Pentru început, am pus în scenă Povestea copilăriei lui Mihai Eminescu, la împlinirea a 173 de ani de la naşterea Poetului. Deschizând cărţile, am citit şi recitit împreună pagini cunoscute, pagini inedite, fiecare generaţie având dreptul cunoaşterii biografiei şi creaţiei eminesciene. Pensionarii și elevii au realizat, sub atentă coordonare, conexiuni între elemente biografice şi creaţia poetică a personalităţii omagiate. Au cunoscut o parte din sufletul românesc şi au redescoperit faptul că lectura trebuie să rămână o abilitate de viaţă. Subliniem încă o dată efortul adolescenţilor de a se ridica la înălţimea acestui moment, în parteneriat cu seniori ai urbei noastre, de a aduce omagiu celui care s-a şi ne-a ridicat la nivelul universalităţii.
            Omagierea Poetului Nepereche și sărbătorirea Zilei Culturii Naționale s-a dorit a se face prin valorificarea și promovarea potențialului uman al urbei - pensionari și elevi. Cei aflaţi la vârsta a treia rămân, de cele mai multe ori, într-un con de umbră social. Cu această ocazie au demonstrat dorinţa de implicare în viaţa colectivităţii, un potenţial uman şi cultural valoros.
            Activităţile propuse au fost complexe: cerc de lectură; redactarea materialelor tematice, a scenariului spectacolului; material documentar PPT - Copilăria lui Eminescu; cor; spectacol omagial cu public; vizitarea Muzeului etnografic al Colegiului Vulcanist. Remarcăm prezenţa domnului profesor Teodor RIF, acest Magister al Vulcaniei, care a susţinut o valoroasă conferinţă despre sensurile cuvintelor copil, copilă, ilustrate prin versuri eminesciene.
            Considerăm că, din activităţile proiectului, au câştigat: pensionarii și elevii implicaţi direct; profesorii coordonatori, prin îmbunătăţirea prestaţiei profesionale; spectatorii - elevi și adulți, instituțiile partenere, în esenţă membrii colectivității locale. Poezia, proza, muzica au şters contradicţia dintre generaţii, bunicii şi nepoţii socializând şi petrecând împreună timp liber în mod creativ şi atractiv, pentru a participa la viaţa culturală a şcolii şi a oraşului.
            Iniţiatorul şi coordonatorul proiectului, prof. Elena OJICĂ, s-a bucurat de colaborarea cu prof. Gabriela VESCAN, dirijor al Corului Colegiului Vulcanist, care a asigurat conducerea muzicală a spectacolului.
Geo Bogza îl socotea pe Mihai Eminescu darul făcut de Dumnezeu poporului român. Au aplicat înţelepciunea proverbului Dar din dar se face Rai şi ne-au favorizat aceste momente emoţionante: d-na prof. Mihaela ILIEŞ, directorul Colegiului Naţional „Samuil Vulcan", dl. Gabriel OJICĂ, preşedintele Asociaţiei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor „UNIREA" Beiuş, domnului Gabriel POPA, primarul Municipiului Beiuş - instituţii partenere.
Prof. Elena-Olivia OJICĂ
Foto: prof. Diana Roman, eleva Ioana Goilean
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: EMINESCU - 173. Povestea copilăriei - de la bunici la nepoţi.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 12:33:06 Ora standard a Europei de Est