Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Prefectul Dumitru Țiplea a condus ședința de lucru lunară în sistem videoconferință cu primarii

Miercuri, 16 noiembrie,

Prefectul Dumitru Țiplea a condus ședința de lucru lunară în sistem videoconferință cu primarii

La ședință au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Horea Abrudan, șeful serviciului juridic al Instituției Prefectului - Județul Bihor, Alice Lupeș, comisarul șef al Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Bihor, Sever Șerbănescu, juristul Comisariatului Județean al Gărzii de Mediu Bihor, Marius Orbai, șef birou al Administrației Bazinale de Apă Crișuri, Angela Petrescu și directorul tehnic al Administrației Bazinale de Apă Crișuri, ing. Ioan Oprean.

În cadrul întâlnirii au fost prezentate:
- Concluziile acțiunilor de verificare, îndrumare și control desfășurate de Instituția Prefectului Județul Bihor la sediile primăriilor din județ în cursul acestui an.
Vizitele în teren au fost efectuate de către Corpul de Control și Serviciul juridic al Instituției Prefectului Județul Bihor și urmează să se finalizeze în cursul acestei săptămâni. Controalele au vizat activitatea aleșilor locali, funcționarea Consilului Local și soluționarea petițiilor, precum și activitatea comisiilor locale de fond funciar.
Concluziile preliminare evidențiază o îmbunătățire a gradului de transparență în decizii, respectiv a gradului de întocmire și publicare a rapoartelor publice de către primari și consilierii locali, precum și o evoluție pozitivă în activitatea de soluționare a petițiilor. Analiza activității comisiilor de fond funciar a indicat un număr mare de cereri, dar și o creștere a ritmului de soluționare a acestora.
Din discuțiile cu omologi din alte județe, constat că la noi lucrurile functionează bine și, cu puțin efort și coordonare, putem fi un model de administrație publică pentru România", a conchis prefectul Dumitru Țiplea. 
- Asigurarea nevoilor unităților de învățământ pentru sezonul rece și plata burselor școlare în județul Bihor
Inspectorul școlar general Horea Abrudan a efectuat o analiză privind nevoile și pregătirea pentru sezonul rece la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor. Analiza a vizat situația bugetelor și necesarul stocurilor de combustibil pentru acest sezon. În contextul creșterii prețurilor la energie și combustibili, a fost subliniată necesitatea creșterii bugetului standard per elev, precum și necesitatea unei bune colaborări între administrațiile locale și unitățile de învățământ pe care acestea le gestionează, în vederea identificării de soluții punctuale acolo unde este cazul. 
S-au sesizat, de asemenea, anumite întârzieri în plata burselor din bugetele locale către elevi. Inspectorul școlar a făcut un apel către primari să trateze cu celeritate plata acestora după încasarea sumelor alocate de minister, reamintind că, conform legii, bursele se plătesc până în data de 15 a fiecărei luni pentru luna anterioară.
Prefectul Dumitru Țiplea a subliniat faptul că „avem obligația să ne ocupăm de copiii noștri. Avem aproximativ 88.000 de copii în sistemul educațional din Bihor. Rețineți că ei sunt cel mai important patrimoniu al nostru și viitorul acestei țări"!
- Clarificarea unor aspecte privind sistemele individuale adecvate pentru colectarea și epurarea apelor uzate în contextul HG nr. 714/2022 
Acest punct a adresat importanța gestionării corespunzătoare a apelor urbane uzate, asumată prin Tratatul de Aderare al României la Uniunea Europeană. În acest sens, s-a subliniat necesitatea întocmirii de către administrațiile locale a unui Registru al sistemelor individuale adecvate pentru colectarea și epurarea apelor uzate urbane (Registrul SIA). Conform prevederilor legale, primăriile au obligația de a inventaria sistemele individuale de colectare a apelor uzate din gospodării şi să notifice populația pentru conformare.
Totodată, s-a învederat că proprietarii de spații conectate la sistemul individual adecvat de epurare au obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale:
- în cazul construcțiilor noi, în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate
- în cazul sistemelor deja existente, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a HG 714/2022 privind aprobarea Criteriilor pentru autorizarea, construcția, înscrierea/ înregistrarea, controlul, exploatarea şi întreținerea sistemelor individuale adecvate de colectare şi epurare a apelor uzate.   
În acest moment se lucrează la o platformă electronică la nivel național, gestionată de Administrația Națională „Apele Române", pentru monitorizarea și raportarea datelor privind epurarea apelor uzate urbane, care va include și o secțiune dedicată sistemelor individuale adecvate pentru colectarea și epurarea apelor uzate urbane.
Platforma va deveni operațională la începutul anului viitor și va fi actualizată periodic de către administrațiile locale cu informațiile colectate prin Registrul SIA.
Reprezentanții Gărzii de Mediu Bihor au avertizat că, în cazul nerespectării legislației, se vor aplica sancțiuni.
Cancelaria Prefectului
Județul Bihor

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:38:57 Ora standard a Europei de Est