Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Succesoarea Ursulei von der Leyen învață la Relații Internaționale!

La Universitatea din Oradea

Succesoarea Ursulei von der Leyen învață la Relații Internaționale!

Maria Sîrghi e studentă, în anul III, la Relații Internaționale, în cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării (IRISPSC) a Universității din Oradea.

Una din întrebările ei a reușit să-l surprindă pe ambasadorul Israelului, domnul David Saranga, cu ocazia vizitei pe care Excelența Sa a făcut-o la Universitatea din Oradea.
Din Transnistria, cu... tristețe
Asta nu e tot. Maria are o poveste oarecum aparte. A făcut liceul Republica Transnistria, la Dubăsari, și privește cu un ochi critic situația de dincolo de Prut. „Acolo, acasă la mine, se simte tensiunea. Găgăuzii au parcă pretenția de a fi, într-un fel, mai speciali. Și la ultimele alegeri din Republica Moldova, alegerile prezidențiale, ei au votat tot cu socialiștii, care trag spre Rusia", spune studenta. Ea crede că acești conaționali ai ei sunt „influențați de propaganda rusă, care e foarte puternică" și de aspecte mai pragmatice, cum ar fi faptul că plătesc un preț foarte mic pentru gaze. Când vine vorba de faptul că Putin n-ar fi găsit decât trei voluntari transnistreni pentru războiul său, Maria are o explicație foarte percutantă: „Cât e de mare propaganda, nimeni nu vrea să moară". Tânăra moldoveancă adaugă că, din păcate, în Transnistria, sunt și foarte mulți tineri care gândesc la fel ca bunicii lor. „E trist...".
Departe sau aproape de acasă
Surprinzător pentru o fată de vârsta ei, Maria spune: „Am vrut să plec la facultate undeva foarte, foarte, departe de casă. Mama fusese la Oradea cu câțiva ani înainte ca eu să termin liceul și mi-a spus că e un oraș frumos. Nici nu m-am gândit să mă înscriu la Iași, sunt doar patru ore până acasă. Am aplicat la Oradea, Craiova și Timișoara. De aici am primit primul răspuns și iată-mă". Studenta de la Relații Internaționale spune că îi place Oradea și e foarte mulțumită de facultatea pe care o urmează.
Tema tezei de licență la care lucrează Maria, coordonată de prof. univ. dr. Mircea Brie, e pe cât de îndrăzneață pe atât de actuală: „Erodarea democrației în Rusia, după căderea URSS". Faptul că știe limba rusă e, desigur, un avantaj pentru ea. „Am acces la un volum de informații de două ori mai mare decât colegii mei români" spune Maria.
După absolvire, tânăra vrea să urmeze cursurile unui master la Universitatea din Oradea sau în... Danemarca. A fost acolo cu o bursă Erasmus și spune că statul danez asigură școlarizarea tuturor cetățenilor europeni. Iar ea, având și cetățenie română, s-ar putea bucura din plin de această facilitate. „În plus, lucrând câteva ore, aș putea lejer să câștig și niște bani".
Ambasador în încurcătură
Cu o întrebare care dovedește că e bine informată, că știe ce se întâmplă în lume, Maria a reușit să-l pună puțin în încurcătură pe Excelența Sa Domul David Saranga, ambasadorul Israelului în România. Cu prilejul vizitei pe care domnia sa a făcut-o la Universitatea din Oradea, în cadrul mai puțin formal de după conferința susținută de înaltul diplomat, Maria a întrebat despre uciderea unei jurnaliste de la televiziunea Al-Jazeera, Shireen Abu Akleh. „Palestinienii acuză faptul că jurnalista a fost ucisă de armata israeliană...", a insistat Maria. „Nu cred că se aștepta la această întrebare. În orice caz, a reacționat imediat, foarte diplomatic, ca la știri... «E regretabil că s-a întâmplat asta» și a mai adăugat că jurnalista a fost ucisă într-un schimb intens de focuri, că e posibil să fi fost victima tirului palestinian și că conaționalii ei n-au fost de acord cu autopsia, care ar fi putut oferi indicii în legătură cu proveniența glonțului ucigaș". Una peste alta, studenta e de părere că ambasadorul își face bine meseria. „Mi-a plăcut mult prezentarea pe care a făcut-o țării sale. Nu știam atât de multe despre Israel... Și, mai ales, am fost impresionată de ceea ce domnul ambasador ne-a spus despre comunicarea politică prin intermediul rețelelor de socializare".
Sus, spre mai bine!
Atât de incisivă, cu ținte precise în ceea ce privește cariera, Maria pare genul de tânără care va ajunge departe. „Scopul meu cel mare, cel mai mare, e să ajung la Comisia Europeană, undeva la vârf, în locul Ursulei von der Leyen. Asta, probabil, peste vreo 20 de ani...".
Totuși, Republica Moldova pare, spune tânăra, o variantă tot mai atrăgătoare. „S-ar putea să mă întorc acasă. De când cu noua conducere, Moldova se schimbă în bine. Eu sunt optimistă. Vom avea cu cine face treabă, acum tinerii au altă mentalitate, nu mai gândesc ca bunicii lor, nu mai sunt prizonieri ai ideologiilor staliniste. Rezultatele încep să se vadă. Eu cred că tot ce se întâmplă în viață duce spre mai bine", încheie Maria.
Are atitudinea, cunoștințele și doza de optimism necesare pentru a reuși în viață. Undeva, cândva, moldoveanca Maria Sîrghi va spune, cu mândrie, că este absolventă a Universității din Oradea. (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:51:25 Ora standard a Europei de Est