Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Comori în adâncuri

Proiectul Micii speologi de la Şcoala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea

Comori în adâncuri

Proiectul Micii speologi a fost dedicat elevilor claselor 5-8 de la Şcoala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea, sub coordonarea doamnelor profesoare Kincs Grete-Eva (profesor de biologie) și Tăut Elisabeta (profesor de geografie), din nevoia de a promova activităţile educative de cercetare în afara școlii (muzee, expoziții, excursii, laborator în aer liber), și de a responsabiliza elevii pentru protejarea şi conservarea mediului înconjurător.

Planul proiectului are la bază studiul complex al peșterilor - unele dintre cele mai impresionante și, totuși, subestimate obiective turistice, formarea lor și a viețuitoarelor din interiorul acestora.
Debutul proiectului a avut loc în luna februarie și se finalizează în luna iunie. În această perioadă au avut loc o serie de activități ca: experimente fizice, chimice şi biologice care evidenţiază proprietăţile abiotice (geologice, minerologice, climatice) și biotice (paleontologice) ale peșterilor; vizite la muzee (Muzeul de zoologie și paleontologie din Cluj-Napoca), excursii de cercetare şi recunoaştere a vegetaţiei şi faunei unor peşteri; activităţi de informare: simpozioane, expoziţii (pliante, machete, fotografii, manufacturi de cristale și fosile, competiţii între clase, cu titlul „Pe urmele lui Emil Racoviţă și Czárán Gyula", accentuând implicarea pozitivă a omului în mod concret şi prin găsirea de soluţii verzi în conservarea peşterilor.
Elementele inovatoare ale proiectului au fost: modelarea, interdisciplinaritatea, creativitatea, interactivitatea, cercetarea speologică, focusarea activităţilor pe recunoaşterea importanţei dezvoltării durabile, experimentul, excursiile de studiu, premierea implicării active a elevilor, organizarea de sesiuni de comunicări în vederea promovării rezultatelor elevilor în cercetare.
Iată câteva activități din diferitele etape ale proiectului:
Laboratorul de cristale
Cu milioane de ani în urmă, Pământul era o masă de gaze fierbinți, care ulterior s-au răcit transformându-se în lichide. Unele dintre ele s-au solidificat și au dat naștere cristalelor. Experimentul cu setul de creștere a cristalelor a fost destinat pentru a trezi interesul copiilor pentru domeniul geologiei, respectiv al creșterii cristalelor, de a le stimula curiozitatea, dorința de experimentare și creativitatea. Această activitate necesită timp, dar stimulează răbdarea și dezvoltă pedanteria și rigoarea. Cu cât răbdarea este mai mare, cu atât cristalele sunt mai spectaculoase.
Pe urmele fosilelor
Activitatea integrează știința și tehnica aplicată pentru copii, promovând cunoașterea prin joacă și experiment. Cu ajutorul daltei și al ciocanului din setul paleontologic, elevii au săpat pentru a descoperi oasele componente ale unui schelet, confecționau fosile, utilizând materiale (cochilii, frunze) caracteristice paleontologiei.
Cercetarea mineralelor
Setul de 100 de roci minerale a permis elevilor activitatea complexă de observare și recunoaștere a rocilor. Elevii au urmărit: proprietăți mecanice (duritate), proprietăți optice (culoare, transparență, refracție, strălucire) și proprietăți termice (formă de zăcământ în natură), iar observarea sub lupa microscopului a diverselor cristale și din prisma ochelarilor 3D destinat pentru studiul enciclopediilor cu peșteri, a permis urmărirea unei lumi misterioase, colorate și strălucitoare.
Vizitarea peșterilor
Excursia științifică realizată la Peștera cu Cristale din Mina Farcu - unul dintre cele mai frumoase spații carstice din România, a fost organizată cu scopul de a admira cristalele de calcit, albe și strălucitoare, formațiuni geologice de o rară frumusețe, pe când Peștera Unguru Mare a fost sediul cunoașterii unui mineral rar, denumit crisit, după numele latin al râului Crişul Repede și a scheletelor de corali.
Excursia științifică la Peștera Meziad a permis elevilor să exploreze fosilele unei specii dispărute (Ursul de cavernă), conservate bine, pe când excursia științifică la Peștera Vadu Crișului a permis observarea unor troglobionte (păianjeni, miriapode, melci), ferigi, alge și coloniilor de lilieci pitici.
Proiectul a fost finanțat prin Fondul Științescu Oradea, implementat la nivel local de Fundația Comunitară Oradea și Europe Direct Oradea, susținut de Romanian American Foundation, Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.
Kincs Grete,
profesor de biologie
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Comori în adâncuri.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:04:51 Ora standard a Europei de Est