Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Acţiuni în cadrul Programului Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar, Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual, precum și Situaţia elevilor din Ucraina

Trei subiecte au fost abordate, marți, la conferința de presă desfășurată la I.S.J. Bihor

Acţiuni în cadrul Programului Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar, Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual, precum și Situaţia elevilor din Ucraina

Despre tipurile de activități eligibile din P.N.R.A.S. v-am mai informat începând din luna ianuarie a.c. Întrucât Ministerul Educaţiei a demarat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Acesta face parte din cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată", cu finanțare P.N.R.R., în valoare de 543 de milioane euro - componenta P.N.R.R. nerambursabilă.

În conferința de presă de ieri (marți, 29 martie 2022), generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan, a ținut să sublinieze faptul că ,,Pentru sesiunea 2022, la nivelul județului Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ. Deși termenul a fost foarte scurt de la lansarea apelului, au depus cereri de finanțare în cadrul programului, un număr de 66 de unități de învățământ, cu o valoare solicitată însumată la nivelul acestora de peste 9 milioane de euro. Au rămas să depună pentru sesiunea 2023 un număr de șase unități de învățământ: Școala Gimnazială Nr. 1 Buduslău, Școala Gimnazială Nr. 1 Cociuba Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 Hotar, Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat, Școala Gimnazială ,,Jako Zsigmond" Roșiori, Școala Gimnazială Nr. 1 Viișoara, la care se vor adăuga cele eligibile în respectiva sesiune, a precizat domnul inspector școlar general; adăugând că granturile din cadrul programului se încadrează în trei categorii: mic - 70.000 de euro (pentru efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ între 40 și 75); mediu - 140.000 euro (cu efectivul între 76 și 150); mare - 153.000 de euro (cu efectivul de elevi din ciclul gimnazial de peste 150).
Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual
,,Inspectoratul Școlar Județean Bihor desfășoară în mod constant acțiuni de orientare școlară și profesională a elevilor. În curând se va desfăşura Târgul Ofertelor Educaționale (în perioada 16-27 mai 2022), în cadrul căruia unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual și învățământul profesional de stat cu implicarea operatorilor economici parteneri, vor prezenta particularitățile și finalitățile fiecărei calificări profesionale. De asemenea, în calitate de parteneri ai A.J.O.F.M. Bihor în cadrul unui proiect transfrontalier Ro-Hu, la începutul lunii mai, vom participa cu elevii la un Târg al orientării în carieră. Evenimentul a fost unul de anvergură în 2019, când s-a bucurat de o largă participare şi un real succes.
Cu privire la oferta educaţională pentru învăţământul profesional pe care ne dorim a o promova, menţionăm că faţă de anul trecut şcolar, când numărul de clase realizate a fost 39, reprezentând 25% din numărul claselor a IX-a realizate, în acest an s-au propus 59, acestea reprezentând 40% din numărul claselor a IX-a propuse.
Șeful I.S.J. Bihor a ținut să sublinieze și de această dată multiplele avantaje pe care le au cei care doresc să învețe o meserie în atari condiții de oferă educațională: ,,La nivelul municipiului Oradea, prin implicarea Primăriei Oradea, se asigură cazare în internatele şcolare şi masă gratuită elevilor care studiază în învăţământul profesional dual. Masa este asigurată şi elevilor care nu sunt cazaţi în internatele şcolare. Alături de beneficiile oferite de Primărie şi Ministerul Educaţiei (bursa de 200 de lei respectiv decontul transportului), există avantaje şi din partea operatorilor economici. Pe lângă bursa suplimentară de 200 de lei prevăzută de legislaţie, unii operatori majorează această sumă ajungând până la 500 de lei lunar".
Ziua de 11 martie a fost instituită (așa după cum am mai scris) ca Ziua Națională a Meseriilor, ,,prilej cu care la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor s-au desfășurat acțiuni specifice încă din luna februarie.  Printre activitățile desfăşurate amintim: webinarii dedicate noilor meserii generate de tehnologie,  ateliere de lucru pe diferite meserii specifice calificărilor profesionale din oferta educațională, expoziție de fotografii cu produsele realizate în cadrul atelierelor (bucătar, ospătar, confecții, estetica și igiena corpului omenesc, sudor, mecanic auto, confecții textile etc), expunere de machete, activități practice, ziua porților deschise, expoziție de materiale didactice, întâlniri cu operatori economici, învățarea prin experiență, dezbatere despre abilități personale, aspirații și planuri pentru o profesie viitoare, discuții cu absolvenți"...
Situaţia elevilor din Ucraina
Tot ieri, am mai aflat de la domnul inspector școlar general că la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean s-a constituit o Comisie de coordonare a activității de repartizare a preșcolarilor și elevilor ucraineni la unitățile de învățământ din Oradea în care pot desfășura activități educaționale, precum și în instituțiile în care pot beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere.
Comisia primește cererile de înscriere pentru preşcolarii/elevii din zona conflictului armat din Ucraina, analizează şi repartizează copiii în 24 de ore.
Aceste cereri pot fi depuse de unul dintre părinți sau reprezentantul legal la sediul I.S.J. Bihor pentru elevii minori sau direct de către elevi, dacă aceștia sunt majori;  de către coordonatorul Grupului operativ pentru minori neînsoțiți, constituit la nivelul D.G.A.S.P.C. Bihor. Modelul cererii de înscriere este redactat în trei variante (în limba română, ucraineană și engleză), iar solicitanții pot completa cererea în oricare dintre cele trei limbi. Informaţia se regăseşte pe site-ul I.S.J. Bihor. Pentru o mai bună informare a celor interesaţi, s-a transmis o adresă către reprezentanţii Crucii Roşii Bihor şi prin ei spre toate ONG-urile cu care aceştia colaborează. De asemenea, informaţia poate fi obţinută şi de la Centrul de asistență pentru refugiații ucraineni organizat în centrul comercial Oradea Shopping City, pentru care am elaborat şi transmis un pliant".
Până în prezent, în școlile din Oradea, au fost repartizați, potrivit datelor furnizate de domnul inspector școlar general Horea Abrudan, 13 copii: 12 elevi şi un preşcolar (la Lic. Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu", Lic. Baptist ,,Emanuel", Lic. de Arte, Grădinița Nr. 53, Şc. Gimnazială „Avram Iancu" din Oradea, C.S.E.I. ,,Orizont" şi Şc. Gimnazială „Dimitrie Cantemir"). Tot în paranteză fie spus, la Liceul Internațional ,,Agora" din Oradea învață cam tot atâția elevi...
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:48:40 Ora standard a Europei de Est