Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

D.A.S.O. a organizat un seminar online pentru părinți

Miercuri,

D.A.S.O. a organizat un seminar online pentru părinți

Deși măsurile în vigoare privind răspândirea și combaterea contaminării cu virusul Sars CoV 2 nu ne-a permis întâlnirea față în față cu părinții ai căror copii frecventează cele 15 creșe din Oradea, ne-am dorit să venim în continuare în sprijinul părinților cu sfaturi şi soluţii oferite de specialişti în domeniul creşterii şi educaţiei copiilor, de data aceasta prin intermediul mediului online.

Astfel, miercuri, 16.02.2022, a avut loc, prin platforma ZOOM, o sesiune de informare cu privire la dezvoltarea emoțională a copilului, iubire și atașament. Întâlnirea online a fost pregătită și susținută cu drag de către Izabela Duca, psiholog, coordonator al Creșei Nr.15, ,,Căsuța prieteniei" și au participat 78 de părinți ai căror copii frecventează creșele noastre, care s-au înscris în prealabil pentru a discuta cu psihologul instituției.
Seminarul a fost unul interactiv, părinții aflând și prin intermediul întrebărilor adresate psihologului, precum și al discuțiilor dintre ei, rolul atașamentului în dezvoltarea copilului și formarea relațiilor sociale și cum să-și ajute copilul să se dezvolte emoțional.
 Părinţii au aflat, de asemenea, cum trebuie să gestioneze crizele de furie, lovitul şi neascultarea, prin promovarea unor relaţii pozitive prin afecţiune, perioade scurte de interacţiune de calitate, încurajarea comportamentelor dezirabile prin laudă şi atenţie pozitivă.
De la naştere şi în primii ani de viaţă, copiii depind exclusiv de părinţi, de persoanele care îi îngrijesc. Ei au nevoie de mângâiere, dragoste şi sprijin permanent, ei  au nevoie de iubire. Iubirea necondiționată stă la baza formării unor copii puternici, independenţi, fericiţi.
Prima experienţă de relaţionare a copiilor are loc în familie. Starea  lor de bine depinde de relaţia pe care mama o are cu copilul, relaţie care îi asigură acestuia protecţie şi iubire, şi se răsfrânge asupra întregii dezvoltări fizice şi psihice a acestuia. În cadrul acestei relaţii se formează ataşamentul.
Astfel una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii a fost atașamentul.
Ce este atașamentul
Atașamentul este un proces psihic care se dezvoltă încă dinainte de naștere între mamă și copilul ei prin contact direct, la nivelul pielii și corpului, gust, miros, văz, auz; prin  sentimente, de  dragoste sau de frică, prin limbaj (verbal şi nonverbal).
Atașamentul reprezintă în esență apropierea preferențială, dezinteresată și aproape inconștientă a unei persoane față de alta.
Copilul reacționează sensibil la mișcările, atingerile, dispozițiile, ritmul și intonațiile mamei, trăiește odată cu ea bucuriile și suferințele ei.
Medicul pediatru britanic E.J.M. Bowlby împarte dezvoltarea atașamentului în patru etape:
*etapa de preatașament de la naștere la șase săptămâni când ataşamentul este exprimat la nivel  comportamental  de răspunsuri reflexive determinate genetic, cu valoare de supraviețuire.
*etapa atașamentului acțiune( șase săptămâni - opt luni). În această fază copiii mici se orientează și răspund, marcând mai mult decât până acum preferința pentru mama;
*etapa atașamentului delimitat (șase luni - doi ani ) corespunzătoare etapei în care atașamentul față de mamă este evident. În această perioadă copilul manifestă anxietate de separare.
*etapa formării unei relații reciproce (18 luni - doi ani și după). În această perioadă copilul construiește progresiv o reprezentare intensă a figurilor de atașament, care îi va permite să suporte din ce mai bine absența acestora și să anticipeze întoarcerea lor. În jurul vârstei de trei ani se formează un palier matur în construcția acestei reprezentări care îl va ajuta pe copil să suporte mai bine separarea.
A doua temă, intens dezbătută, a fost
,,Cum îi ajutăm pe copii să se dezvolte emoțional"
fiind punctate următoarele: 
1.Copiii, în primele luni de viață, au nevoie de contact fizic, să fie luați în brațe, mângâiaţi, legănați. Ei se liniştesc când li i se cântă cântece de leagăn.
2.Ne jucăm împreună, copiii au nevoie de modele, ei învață prin imitare.
3.Empatizăm cu ei, spunându-le că îi înțelegem cum se simt și suntem alături de ei. ,,Știu că ești supărat pentru că ți s-a stricat mașina. Hai să o reparăm împreună/hai să luam altă jucărie". Folosim cuvinte pentru a descrie starea emoțională a copilului, pentru a normaliza acest lucru și pentru a-i arăta că suntem alături de el, oferind sprijin emoțional necondiționat, de asemenea, îl vom încuraja și pe el să folosească vocabularul pentru a exprima modul în care se simte.
4.Oglindim propriul comportament, stări emoționale: le spunem copiilor că suntem bucuroși/triști, ajutându-i astfel să își însușească și ei aceste noțiuni.
5.Citim povești în care personajele se ajută unele pe altele, discutăm cu copiii, îi întrebăm cum ar proceda ei în situația respectivă. Pe parcursul lecturii ne oprim și îi întrebăm ce cred ei că se va întâmpla în continuare, evidențiind iubirea și suportul pe care personajele îl oferă.
6.Le oferim copiilor oportunități de explorare (găsim echilibru între a fi hiperprotectivi sau a neglija siguranța copilului) când copilul se simt liber capătă încredere.
7.Suntem flexibili în rutină, dar totuși consecvenți și constanți, chiar dacă copilul este absorbit de un joc nou cum ar fi nisipul putem amâna cu cinci minute masa. Dar înainte îi vom spune copilului că urmează masa și mai are cinci minute. Chiar dacă copilul nu are noțiunea timpului el va face asociere că după cinci minute urmează masa", ceea ce este reconfortant pentru el să poate anticipa următorul pas.
Ca urmare a întâlnirii desfășurate în mediul online, feed-backul părinților a fost unul pozitiv, seminarul fiind considerat de către aceștia extrem de util pentru relația pe  care o construiesc cu copiii lor, de aceea D.A.S.O. va organiza astfel de întâlniri cu specialiști și în perioada următoare, pentru a veni în sprijinul părinților aflați la început de drum.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 19:02:25 Ora standard a Europei de Est