Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

De vorbă cu generalul I.S.J. Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

Din 16 august 2021, Inspectoratul Școlar Județean Bihor are în frunte un nou general, în persoana domnului profesor dr. Horea Abrudan, opt ani inspector școlar pentru managementul resurselor umane, iar din 2020, inspector școlar general adjunct, aflat la polul opus, ca atitudine, fire și construcție intelectuală și morală, față de domnul prof. ec. Virgil Blage.

*Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică
*Buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul
*Niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă
*Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor
*Acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei!
*Vorbim despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple!
*Mă bucur că, până la urmă..., conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință
*Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă...
*Îmi doresc... să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii!
Când vorbești cu un profesor, sufletul ți se deschide ca o carte...
Când vorbești cu un profesor, fie el și inspector școlar, sufletul ți se deschide ca o carte și așteaptă lumina. Astfel ni s-a întâmplat și nouă, ieri (marți, 14 decembrie 2021), stând de vorbă cu actualul general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul profesor de matematică și informatică dr. Horea Abrudan, pe care în știm, parcă, din copilărie, vorba vine! E o impresie doar, și o iluzie! În realitate ne știm de la ședințele publice de repartiție a dascălilor, în care îl citeam ca pe un om bun, cu suflet mare! Voia să facă mult bine dascălilor, dar legea e lege și sfântă, pentru domnia sa.
Acum cu pandemia, îl supără și se supără rău atunci când o școală trebuie să treacă, fie și pentru o săptămână, în regim online. ,,Acum e cel mai complicat. Pandemia ne solicită foarte mult, psihicul. Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică, după cum am declarat de-a lungul timpului". Mi-a vorbit parcă dintr-un serial TV despre un profesor (dascăl pentru ciclul primar) de la țară (dintr-un cătun) care își ducea (lăsa) fișele de lucru pentru copii la magazinul sătesc, că, zicea el, fiecare părinte merge la magazin după o pâine; le lua, copiii le rezolvau și tot de acolo le ridica domnul profesor, lăsând altele... Așa naveta bunul Trandafir până au apărut tabletele. Întrebat dacă crede în corectitudinea și în sinceritatea părinților în a aplica de două ori pe săptămână propriilor copii acele teste Covid de salivă, domnul inspector școlar general crede (chiar e convins că nimeni nu dorește să-și fure singur căciula) că ,,buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul"!
În calitate de cel mai înalt în rang din Inspectoratul Școlar, nu se vede urcat pe un piedestal, de unde să se privească cu emfază în oglindă, să dea ordine și să împartă sancțiuni. ,,Eu de la începutul mandatului meu (din 16 august 2021 - n.n.) mi-am propus să încerc să aduc toți colegii laolaltă, să încheg o echipă pentru că niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă. Prin urmare, am arătat deschidere și încredere față de toți. Este echipa cu care lucrez. Este echipa pe care, în momentele grele, am simțit-o dornică să lucreze, am simțit-o implicată și le-am arătat încredere, iar ei au dovedit că pot. Efectiv, mi-am dorit să creez la Inspectoratul Școlar o atmosferă de lucru". Și aceasta se vede și se simte, adăugăm noi.
Pentru ieri (de la ora 11.00), domnul inspector școlar general convocase o videoconferință cu directorii unităților de învățământ pe tema planului de școlarizare. Pentru că ,,în perioada următoare, ei (directorii - n.n.) trebuie să propună în cadrul consiliilor profesorale și în consiliile de administrație forma în care își doresc să funcționeze școala pe care o conduc (număr de elevi, număr de clase). Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor. Eu sper ca începând de anul școlar viitor, să avem un plan de școlarizare care, pe termen de patru ani, să ofere posibilitatea de a obține cele mai bune rezultate la examenele naționale". Generalului nu-i plac condițiile în care se desfășoară învățământul în clase simultane și ar dori să facă ceva pentru rezolvarea tristei variante de a face instrucție și educație cu patru clase în paralel, în regim simultan. ,,Prin programul național de redresare și reziliență, există posibilitatea de a achiziționa la nivel guvernamental microbuze verzi pe curent sau hibrid, care să asigure transportul școlar". Dar este conștient și convins, în același timp, și de reticența și perseverența unor părinți în a se opune navetei. Și totuși, ar trebui să vadă fiecare avantajele, câștigurile, beneficiile învățământului independent, contrapus celui simultan.
,,Într-o foarte mare măsură, concursul pentru desemnarea directorilor ne-a blocat activitatea mai bine de trei săptămâni"
Vorbind despre concursul organizat pentru desemnarea directorilor (și directorilor adjuncți) din unitățile de învățământ (preuniversitar), interlocutorul nostru a ținut să ne asigure că nu a fost deloc ușor de organizat și desfășurat, pentru că, în majoritate, inspectorii I.S.J. Bihor au fost mobilizați ,,la oaste", în comisii, în cele trei săptămâni în care s-au desfășurat interviurile, ,,timp în care a trebuit să aducem laolaltă peste 800 de oameni, din mai multe categorii: inspectori școlari (ca președinți de comisii), reprezentanți ai autorităților locale, câte doi profesori din școlile pentru care s-a organizat concursul, reprezentanți ai unor companii și ai mediului universitar... Nu a fost deloc simplu să programezi și să organizezi peste 240 de interviuri în trei săptămâni. A fost nevoie de o muncă susținută pentru care țin, și pe această cale, să le mulțumesc colegilor mei, precum și tuturor celor care ne-au acordat sprijin din partea companiilor și din partea Universității din Oradea (vă rog să menționați acest aspect). Acum, acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei"!
La capitolul proiecte proprii ale I.S.J. Bihor, domnul general a punctat câteva fără a oferi prea multe detalii întrucât unele au mai fost prezentate în presă (A se citi și art. ,,Proiecte și programe, dotări... Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic") CRED, Rose, Programul pilot ,,Școală după școală", precum și alte proiecte care apar pe anumite linii de finanțare, în care I.S.J. Bihor este fie partener, fie beneficiar.
,,Ni se vorbește mereu și vorbim și noi adesea despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple"!
Abordând și subiectul: împliniri, satisfacții și neîmpliniri, șeful Inspectoratului Școlar ne-a făcut o mărturisire legată de satisfacția pe care a simțit-o la citirea unor mesaje scrise de foști elevi de-ai săi la aflarea veștii că a devenit inspector școlar general. ,,Mă bucur că, până la urmă, foștii mei elevi conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință. Asta îmi demonstrează că educația pe care le-am dat-o ca profesor (respectiv diriginte) în liceu a contat și contează. Și aceasta este o satisfacție profesională imensă"!
,,Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți"
Am pus apoi pe tapet și problema șomajului în rândul absolvenților de liceu, prilej cu care am aflat lucruri chiar nebănuite.
,,Veți fi surprins să vă spun că la o statistică solicitată de A.J.O.F.M. Bihor în urmă cu un an, am constatat că numărul de șomeri indemnizați și neindemnizați este egal între absolvenții de filieră teoretică și cei de filieră tehnică. Prin urmare, trebuie să gândim niște strategii în sensul acesta. Ar fi bine să ne întrebăm: Cât e de normal acest fapt? Cum ar trebui să îi orientăm profesional și în carieră pe elevii noștri? Unde este nevoia de muncă? Vedeți, aici intervine comunicarea între instituții (noi, A.J.O.F.M., A.D.L.O., Asociația Firmelor Bihorene...). Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți în condițiile în care nevoia de forță de muncă este extrem de mare și va fi. Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă spre zona aceasta a tehnicului. Stăm foarte bine pe servicii, de exemplu, dar nu stăm la fel de bine pe mecanică, electromecanică, electrotehnică. Și ar trebui să revigorăm puțin zona aceasta cu sprijinul partenerilor noștri (Consiliul Județean, primăriile, asociațiile firmelor, asociațiile patronale).
La finalul discuției, am dorit să aflăm ce și-a propus domnul inspector școlar general să înfăptuiască în mod expres. ,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea, în sensul în care să depășim dificultățile inerente până la urmă, dar să ne îndreptăm cu învățământul spre ceea ce județul Bihor are nevoie. Dacă în acești ani, municipiul Oradea și județul Bihor au beneficiat de o dezvoltare economică serioasă, dar nu numai, mi-aș dori să venim în întâmpinarea nevoilor zonei economice, să le oferim absolvenți bine pregătiți"...
Mulțumindu-vă pentru amabilitate și pentru această abordare a problematicii din domeniul educației, domnule general dr. Horea Abrudan, vă propunem să adresați un mesaj tuturor colegilor din învățământ.
,,Apreciez implicarea și efortul pe care l-au depus în perioada aceasta complicată de pandemie în care azi funcționează într-un fel, mâine în alt fel. Îmi doresc ca indiferent de felul în care funcționăm, să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii"!
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 17:32:18 Ora standard a Europei de Est