Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O orădeancă este studentă la arte plastice, bursieră și... „de-a dreptul fericită!

La 57 de ani,

O orădeancă este studentă la arte plastice, bursieră și... „de-a dreptul fericită!

Facultatea de Arte a însemnat pentru ea un nou început, o mână întinsă de destin într-unul din momentele de cumpănă ale vieții.

Ujlaki Ildikó a fost pasionată de pictură încă din copilărie, dar, până de curând, viața a avut alte planuri pentru ea. Devenită șomeră, la 55 de ani, orădeanca s-a înscris la Departamentul de Arte Vizuale al Facultății de Arte a Universității din Oradea. Și, după cum spune chiar ea, din acel moment viața ei a „reînceput".
Șomer la 55 de ani, artist după...
Pentru cei mai mulți dintre români, condiția de șomer, la peste 50 de ani, este aproape egală cu disperarea. Prea bătrân pentru a-ți găsi un loc de muncă și prea „tânăr" pentru pensie, șomerul își regăsește cu greu locul în societate. Artistă până în cea mai intimă fibră a sufletului ei, Ujlaki Ildikó a reușit să se reinventeze. La 56 de ani, a devenit, din fost funcționar, viitor artist plastic. Aflată acum în anul II de facultate, orădeanca are bursă de merit, din toamnă va fi beneficiara unei burse „Erasmus" și, recent, a reușit să-și vândă primul tablou.
Șomajul „cel mai bun lucru care mi s-a putut întâmpla"
Ujlaki Ildikó a fost, de mic copil, pasionată de pictură. Până în clasa a X-a, a urmat cursurile Liceului de Arte din Oradea. „Apoi, Ceaușescu a decis că România nu mai are nevoie de atâția artiști și a desființat mai multe licee de profil din toată țara. Am fost profund debusolată și întristată de faptul că a trebuit să renunț la artele plastice", povestește orădeanca, adăugând că, din lipsă de ceva mai bun, o vreme, a croit costume de baie pentru femei și genți dedicate activităților sportive. „Au fost ani buni în care n-am desenat o linie. Apoi, cu vreo șapte - opt ani înainte să îmi pierd locul de muncă, am reînceput să desenez și să pictez. O făceam pentru mine, dar a fost ca un semn de bun augur". Paradoxal, Ujlaki Ildikó spune că intrarea în șomaj a fost „cel mai bun lucru care mi s-a putut întâmpla".
De la amator, spre profesionist
Având mult timp liber, orădeanca s-a dedicat total pasiunilor ei, desenul și pictura. Așa a ajuns să ia parte la câteva tabere de pictură dedicate amatorilor. Aici a cunoscut-o pe lect.univ.dr. Anca Rațiu. Ea a fost cea care a „plantat" ideea înscrierii la facultate în capul tinerei șomere. „Pot să spun că eram foarte necăjită, acum sunt mulțumită. La admitere, am bifat numai rubrica «Fără taxă», fiindcă nu aveam bani să plătesc pentru studii. Și, iată, viața mea s-a schimbat. Nici nu vă puteți imagina cu câtă dragoste vin la facultate! E adevărat că pandemia ne-a cam dat și nouă viața peste cap, dar sunt fericită și recunoscătoare că putem avea acces la ateliere, să pictăm".
Viață de student
La 57 de ani, Ujlaki Ildikó se bucură, din plin, de frumusețea vieții de student. Acum e în vacanță și, fiindcă iubește mult munții, și-a permis să petreacă două săptămâni, dedicate studiului, la Alunu, pe Valea Drăganului, și încă câteva zile într-o tabără de pictură, la Săcueni. „Îmi place foarte mult ceea ce fac. Avem profesori unul și unul, adevărați profesioniști. Facultatea e o joacă și o imensă provocare pentru mine", mărturisește femeia. Trăiește ca un artist. Se descurcă din micile economii, făcute înainte de șomaj, și din bursa de merit. „Am tras tare și am luat numai note de 10". Din toamnă, orădeanca pleacă în Ungaria, pentru cel puțin un semestru, cu o bursă Erasmus. „E vorba de cinci luni, dar, dacă am să pot, am să o prelungesc la un an" spune Ujlaki Ildikó.
Planuri? Ce planuri?!
Acum, după ce a reușit să-și vândă primul tablou, Ujlaki Ildikó este convinsă că va face artă și numai artă, pentru tot restul vieții ei. Entuziasmul și bucuria i se citesc pe chip și în cuvinte, nu pot fi ascunse. Sentimentul împlinirii a dat un nou sens vieții. „Dacă nu ajungeam șomeră nu aș fi avut timp de facultate niciodată. A fost cel mai mare noroc...", spune artista, râzând. Dacă e întrebată despre planurile ei de viitor, femeia cade pe gânduri. Vrea să-și continue facultatea, cu studiile de master, și, mai ales, adună deja lucrări pentru prima expoziție personală. „De fapt, nu mă gândesc la ce voi face în viitor. Studenția, cea mai fericită întâmplare din viața mea, mi-a demonstrat că nu am de ce să-mi fac planuri, totul merge într-o direcție bine planificată".
Spirit foarte tânăr, pasionată de drumeții montane și înotătoare împătimită, Ujlaki Ildikó este dovada vie că atitudinea pozitivă, pasiunea și creativitatea nu depind de vârstă. Nu e niciodată prea târziu să înveți și nici să începi să-ți trăiești visurile. (B.C.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:02:27 Ora standard a Europei de Est