Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Povestea Iei românești

Cu reverberații din Săliște de Vașcău

Povestea Iei românești

,,Fată dragă, pune-ţi ie,
Şi cinsteşte-o prin purtare,
Nu-i un moft, e-o datorie
Şi o clipă de-nchinare.

Au purtat-o şi străbunii
Când plecau la Liturghie,
Are-n ea gustul ţărânii
Şi-al iubirii de moşie".

(Sânzâiene-n mândre ii - Angelina Nădejde)

Luna iunie este timpul magic în care ia, asemeni zeițelor din vechime, renaşte mai frumoasă şi mai seducătoare şi ne inspiră, ne ajută să comunicăm o stare spirituală deosebită.
24 iunie este o zi cu semnificații multiple, atât pentru cultura și spiritualitatea românească cât şi pentru cea universală. E ziua în care sărbătorim Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, numit în cărţile religioase „Luceafărul" pentru felul în care pregăteşte naşterea lui Iisus Hristos; sărbătorim Sânzienele, iar din 2013, când a luat ființă comunitatea La blouse roumaine, sărbătorim şi Ziua universală a iei. Punctul comun al ultimelor două sărbători reiese din tradiția care ne spune că Sânzienele erau îmbrăcate cu ii.
Ideea de celebrare a iei românești aparține pictorului francez Henri Matisse, care a realizat pictura „La blouse roumaine" în 1940,expusă la Muzeul de Artă Modernă din Paris. Trebuie să amintim faptul că ia românească a inspirat în timp multe case de modă celebre, printre care Yves Saint Laurent, Tom Ford, Jean Paul Gaultier etc. De asemenea, aceasta a fost purtată cu mândrie la diferite evenimente mondene de către Regina Maria, dar şi de către alte celebrități.
Ia românească, denumită și cămașa cu altiță, care, prin semnele ,,înscrise", şopteşte poveşti din alte vremuri, reprezintă un veşmânt sacru ce menține legătura cu străbunii şi, în acelaşi timp, ne redă sentimentul de apartenenţă şi mândrie naţională.
Dacă ne gândim la semnificația cuvântului, acesta derivă din latinescului „tunicae lineae",  şi se traduce prin tunică subţire purtată pe piele, a cărei apariţie trebuie căutată în vremuri ancestrale.
Se spune că însemnele magice, cusute cu multă grijă, aveau menirea de a-l proteja pe cel care o poartă de spiritele rele.
La final de an şcolar, elevii Școlii Gimnaziale Nr.1 Săliște de Vașcău au sărbătorit Ziua universală a iei. Am punctat importanța acestei embleme naționale vizionând un scurtmetraj despre semnificația iei și despre Sânziene, apoi am urmărit Povestea iei, interpretată de actrița Georgiana Popan. Îmbrăcați cu ie şi bucuroși de ce am aflat, am confecționat două cununițe de Sânziene, pe care le-am așezat conform tradiției Sânzienelor, la poarta școlii.
Scopul activității noastre a fost promovarea culturii şi tradițiilor populare românești în rândul elevilor noştri prin cultivarea interesului pentru artă şi obiceiuri populare şi valorificarea identității cultural româneşti, pentru că povestea iei este povestea noastră și vrem să o transmitem mai departe și altor generații.
Prof. Terme Alexandra
 
Felicitări, Alexandra!
Cât de frumos și de complet ne-ai prezentat povestea Iei românești! Nota 10... cu felicitări!
Ne-ai dat o lecție pe care o primim cu drag... din Săliște de Vașcău!
Ovidiu Dan
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Povestea Iei românești.

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:23:00 Ora standard a Europei de Est