Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O întrebare adresată atât ministrului Educației, cât și ministrului Finanțelor

Senatorul Adrian Hatos

O întrebare adresată atât ministrului Educației, cât și ministrului Finanțelor

Miercuri,10 februarie 2021, senatorul Adrian Hatos a adresat o întrebare atât ministrului Educației, domnul Sorin-Mihai Cîmpeanu, cât și ministrului Finanțelor, domnul Alexandru Nazare, privind creșterea cuantumului burselor acordate studenților bursieri ai statului român - etnici români din ţările învecinate, etnici români cu domiciliul stabil în străinătate și cetățeni străini, care urmează programe de studii de licență, masterat și doctorat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ de stat din România.

Problema supusă atenției celor doi miniștri are la bază faptul că, în acest moment, cuantumul burselor acordate categoriilor de studenți amintintite anterior este stabilit în conformitate cu Hotărârea nr. 844/2008. Potrvit acestei Hotărâri (art. 1, alin. (1)), începând cu anul școlar/universitar 2008-2009, acest cuantum este stabilit în felul următor:  a) pentru elevi și studenți - echivalentul în lei al sumei de 65 de euro/lună; b) pentru masteranzi, medicii aflați la specializare și cursanții aflați la stagii de specializare/perfecționare postuniversitară - echivalentul în lei al sumei de 75 de euro/lună; c) pentru doctoranzi - echivalentul în lei al sumei de 85 de euro/lună.
Pe de altă parte, în conformitate cu Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 3392/2017, nicio bursă acordată studenților din fondurile de la bugetul de stat nu poate fi mai mică decât cuantumul stabilit de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS), în baza cheltuielilor de cazare și masă. Prin urmare, legislaţia în vigoare prevede că nicio bursă oferită studenţilor din România, care urmează programe de studii de licenţă și masterat, nu poate fi mai mică de 580 lei (cuantum stabilit de CNFIS în 2017), şi mai mică de 1.550 lei (conform Ordinului nr. 3329/2018 din 14 martie 2018), pentru studenţii care urmează programe de studii de doctorat. Totodată, pentru anul universitar 2020 - 2021, CNFIS a propus o creștere a cuantumului minim al bursei sociale, la 700 lei/lună.
,,Soluționarea acestei discrepanțe, perpetuată de-a lungul ultimilor treisprezece ani, între cuantumul burselor de care beneficiază studenții bursieri ai statului român și cel prevăzut pentru diferitele categorii de burse acordate studenților din România, este o măsură care ar răspunde așteptărilor și nevoilor studenților bursieri vizați, înlăturând, în același timp, o situație de inechitate și discriminare din cadrul sistemului de burse din învățământul superior românesc", a declarat senatorul Adrian Hatos.
În acest sens, senatorul bihorean a menționat că, la art.19 al OMEN nr. 3392/2017, se stipulează că naționalitatea, alături de „vârsta, sexul, religia, rasa, (...), cetățenia, orientarea sexuală, apartenența politică a candidatului sau a familiei acestuia, apartenența la organizații legal constituite ori cu activitate conformă cu legislația europeană în vigoare, numărul de ani petrecuți în alte instituții de învățământ, studiile efectuate în străinătate, precum și accesul la burse din alte surse" ,,nu pot constitui criterii de acordare a oricărui tip de burse provenite din fonduri de la bugetul de stat".
Senatorul liberal consideră că un sistem echitabil de burse ar răspunde, pe de o parte, nevoilor reale ale studenților, iar, pe de altă parte, ar contribui la creșterea performanței academice a acestora și, implicit, la integrarea lor viitoare pe piața muncii: „Dezvoltarea unui sistem echitabil și incluziv, din punct de vedere financiar - prin intermediul burselor oferite, și care să răspundă, prin cuantumul lor, nevoilor reale ale studenților - indiferent că este vorba despre studenții români sau despre cei bursieri ai statului român, înseamnă a acorda oportunități egale pentru performanță în domeniul în care aceștia se pregătesc în România, dându-le șansa de a se concentra pe activitățile academice și nu pe căutarea unor surse alternative de venit.  Fructificând la maximum experiența lor universitară, ei vor fi mai bine pregătiți pentru a răspunde necesităților de cunoștințe, competențe și abilități ale societăților în care vor profesa, fie cea românească sau cea a țării - mamă, state care se confruntă, în acest moment, cu nevoia imperioasă de a-și consolida reziliența în fața noilor provocări".
În consecință, senatorul Adrian Hatos le-a solicitat celor doi miniștri să precizeze măsurile legislative și bugetare pe care le au în vedere, pe termen scurt și mediu, cu privire la „creșterea cuantumului burselor acordate studenților bursieri ai statului român - etnici români din ţările învecinate, etnici români cu domiciliul stabil în străinătate și cetățeni străini, care urmează programe de studii de licență, masterat și doctorat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ de stat din România, și alinierea acestora la nivelul burselor de care beneficiază studenții din România; dar și cu privire la creșterea cuantumului minim al burselor - atât pentru studenții români, cât și pentru studenții bursieri ai statului român, în baza recomandării CNFIS privind cuantumul minim al bursei sociale, pentru anul universitar 2020 - 2021".

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:44:44 Ora standard a Europei de Est