Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas

Astăzi, de Ziua lui Mihai Eminescu, o premieră la Teatrul ,,Regina Maria” din Oradea

MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas

Traducerea: Athena Demetriad; în distribuție: Vaso - Ioana Dragoș Gajdó, Veska - Mirela Niță Lupu, Roy - Gabriela Codrea, Geny - Adela Lazăr, Panaiotis - Sebastian Lupu, Hristos - Sorin Ionescu; scenografia: Daniel Divrician; regia artistică: Radu Nichifor

THANASIS PAPATHANASIOU ȘI MICHALIS REPPAS
Biografie
Thanasis Papathanasiou s-a născut în Orestiada, Grecia. A studiat Științe Politice la Universitatea Panteion din Atena, dar a urmat și cursurile Școlii Elene de Cinema și Televiziune Stavrakos.
Michalis Reppas s-a născut în Loutraki Korinthias. A studiat matematică la Universitatea Atena și a absolvit Școala de Dramă a Teatrului Național. În timp ce își construia o carieră de actor, a urmat și studiile Școlii Elenice de Cinema și Televiziune Stavrakos.
Colaborarea artistică a celor doi a început în 1987 și nu s-a limitat pe parcursul anilor doar la dramaturgie. Au regizat proiecte pentru teatru, film și televiziune, au tradus și adaptat piese pentru diferite companii de teatru din Atena și au colaborat cu artiști consacrați pentru crearea unor musical-uri.
În ceea ce privește creația literară, au scris unele dintre cele mai apreciate comedii ale teatrului grec modern, precum Moștenirea Norocului (1996), Cuscrii din Tirana (2008), Babies Are Brought by the Stork/Bebelușii sunt aduși de barză (tr.a.; 2002), Raus (2010) și Ladies' Night/ Seara doamnelor (tr.a.; 2012).
Au primit premiul Karolos Kuhn pentru cea mai amară comedie pe care au scris-o împreună, și anume Evros Across from US (1999).
Trăsături estetice
Marca stilistică care caracterizează operele celor doi autori este comedia, în structurile căreia se îmbină farsa, satira, critica socială și drama existențială. Urmărind pașii dramaturgiei grecești din anii ʼ60 până în prezent, ei au surprins într-un mod tulburător, și totuși plin de umor, patogeneza familiei grecești, și prin extensie, societatea elenă, concentrându-se pe omul grec modern, care caută cu orice mijloc să parvină.
Un alt motiv recurent în opera lor este cel al străinului. Începând cu anul 1990, Grecia se confruntă cu un val de imigranți din fostele țări ale Blocului de Est, iar noțiunea de străin dobândește treptat conotații negative. Imigranții aduc cu ei, pe lângă sărăcie și nevoia de supraviețuire, o cultură nouă și nefamiliară, pentru care societatea elenă nu este deloc pregătită.
Piesa de teatru Moștenirea norocului se înscrie în estetica predominantă a operelor celor doi dramaturgi: o comedie în care hazul te captivează total, dar demască un fond cu adevărat tragic. O familie ce încearcă să păstreze aparențele normalității, este de fapt dezbinată de rivalitate și interese. Ruptura nucleului familial nu afectează doar la nivel relațional, ea pătrunde până la esența ființei și alterează însăși umanitatea.
În sânul familiei, deja disfuncțională, se furișează o infirmieră bulgară, care la prima vedere pare sfioasă. Atrage simpatia prin comicul de limbaj și compasiunea prin situația socială nefavorabilă. Însă, se dovedește a fi, de fapt, un membru important al familiei, ce emite pretenții la avere după moartea bătrânului. Pe deasupra, norul obscur care începe să o împresoare este îngreunat de un secret incomod din trecutul ei...
Tabloul critic este complet: umanitatea este sfâșiată de dorințe ilicite, oamenii nu mai au bariere morale, discriminarea și minciuna contribuie la decăderea lumii, dar totul creat abil pe principiile comediei.
SINOPSIS
Doi frați revin în casa părintească pentru a-i fi tatălui lor alături pe patul de suferință. Sub presiunea probabilității morții acestuia, ies la suprafață adevăruri și interese care până atunci nu au fost rostite. De aici pornește un tăvălug de situații care scapă de sub control.
Relația dintre frați devine și mai tensionată decât era, soțiile acestora își demască fățiș antipatiile, vecina este mult prea implicată în problemele familiei, iar surpriza cea mai mare și declanșatoare devine... infirmiera bulgară pe care au angajat-o să aibă grijă de tatăl lor. Un singur lucru e sigur. Toți urmăresc același țel: moștenirea care să le asigure o viață mai bună, pentru care sunt capabili să ajungă până la... crimă.
O comedie neagră contemporană năucitoare, în care umorul capătă nuanțe întunecate, fără a-și pierde nicio secundă din haz.
REGIZOR - Radu Nichifor
Regizor de teatru și director artistic al Teatrului Dramatic „Fani Tadini" din Galați începând cu anul 2017, Radu Nichifor se întoarce la Oradea cu un proiect cuprinzător și surprinzător: comedia neagră grecească Moștenirea norocului, după ce a regizat pe aceeași scenă trei spectacole notabile pentru repertoriul teatrului orădean: Dom Juan (Molière; 2002), Jocul de-a vacanța (Mihail Sebastian; 2004) și 8 femei (Robert Thomas; 2014).
Licențiat în arte la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale", specializarea regie de teatru, debutează la Teatrul de Comedie din București cu spectacolul Patru pe o canapea și valetul, de Marc Camoletti în 2002. De atunci, până în prezent, semnează regia a numeroase spectacole din registre diverse, oferind expresie scenică atât unor texte clasice, cât și contemporane, care au notat în biografia sa artistică titluri precum: Omul din subterană, de F.M. Dostoievski, Angajare de clovn, de Matei Vișniec, Sexual Perversity in Chicago, de David Mamet, Gaițele, de Alexandru Kirițescu, Dama cu camelii, de Alexandre Dumas-fiul, Cursa de soareci, de Agatha Christie etc.
În anul 2004 a câștigat premiul „Ghorghy Harag" pentru exprimarea prin arta actorului, cu spectacolul Marina, de Valeria Moretti, la Festivalul „Capul de regizor" din Buzău.
Paralel cu activitatea regizorală, de-a lungul carierei sale a contribuit la dezvoltarea teatrului românesc și din poziția de director. Astfel, în perioada 2007-2010 a fost director artistic adjunct la Teatrul „Maria Filotti" din Brăila, pe vremea aceea unul dintre cei mai tineri directori de teatru autohtoni, în 2013 - director interimar general la același teatru, iar din 2017 până în prezent, așa cum am menționat mai devreme, este director artistic la Teatrul Dramatic „Fani Tardini" din Galați.
Indiferent de poziția din care a luat parte la fenomenul teatral românesc, a reușit să aducă un plus de valoare și suntem onorați că încă o creație semnată Radu Nichifor va încânta publicul orădean.

Trimite email
luni, 3 februarie 2025, 21:43:16 Ora standard a Europei de Est