Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Măsuri de final de an, votate în ședința Consiliului Local

Joi, 17 decembrie,

Măsuri de final de an, votate în ședința Consiliului Local

Primarul Florin Birta a prezentat în cadrul conferinței de presă susținute joi, 17 decembrie2020, proiectele de hotărâre care supuse aprobării Consiliului Local.

Cea mai mare parte a proiectelor care s-au aflat pe masa consilierilor locali se referă la supraimpozitările pe clădiri sau terenuri pentru anul 2020/2021.
Conform spuselor primarului, există două categorii de supraimpozitări: cele pe terenuri, respectiv cele de clădiri. În 2020, în categoria terenurilor neîngrijite, care se supraimpozitează cu 500%, erau 44 de terenuri incluse, iar în anul 2021 sunt 46 de terenuri. În ceea ce privește terenurile neconstruite din zona centrală, cu o cotă adiacentă de 50%, de la 16 terenuri supraimpozitate în 2020, au scăzut la 15 terenuri în 2021.
La clădiri situația se prezintă astfel: în anul 2020 erau 349 de clădiri supraimpozitate, iar în 2021 sunt 320 de clădiri - o scădere cu 29 de clădiri, deci se poate observa o creștere a suspendărilor pentru supraimpozitare pentru cei care au scos autorizație de construcție și au declarat începerea lucrărilor, de la 82 în 2020, la 112 în anul 2021.
„Acest program de supraimpozitare îi stimulează în continuare pe locuitori să găsească soluții să își reabiliteze clădirile. Este bine de știut că cota de majorare pentru clădiri se suspendă dacă proprietarul clădirii prezintă până la data de 31 decembrie plata cotei părți din lucrările estimate", a spus primarul Florin Birta.
Aprobarea nivelului redevenței datorate de C.A.O.
Un alt proiect important de pe ordinea de zi se referă la aprobarea nivelului redevenței datorate de Compania de Apă Oradea. Conform explicațiilor date de primar, prin modificările legislative intervenite în ultimii ani, precum și datorită unei decizii a Curții de Conturi, bazate pe reglementările Legii serviciilor publice comunitare de utilități publice, s-a stabilit că trebuie crescut nivelul redevenței datorate de C.A.O..
Având în vedere că C.A.O. este un operator regional, el este obligat să aplice un tarif unic și unitar pentru toate unitățile teritoriale unde operatorul operează. Primarul Florin Birta a arătat că, în urma unei analize cost-beneficiu, s-a stabilit că indicele de suportabilitate ar trebui să ajungă la un nivel de maxim 2,5%, adică factura medie nu poate depăși 2,5% din venitul mediu pe gospodărie într-o localitate. Pentru a nu depăși această cotă grad de suportabilitate în niciuna din localitățile unde C.A.O. operează, s-a stabilit ca gradul de suportabilitate poate fi atins la o amortizare de maximum 51%. Până în prezent, redevența a fost de 37% din amortizare, iar acum, în urma acestor modificări, redevența ajunge la 51% din amortizare. Redevența de acum este de 8,3 milioane lei pe an iar după ce redevența va crește la 51%, va ajunge la 11,5 milioane lei/an, acești bani regăsindu-se în viitor în investițiile privind infrastructura de apă și canal.
Creşterile de tarife propuse, cu începere probabil din iunie 2021, după avizarea acestora de către A.N.R.S.C., sunt, conform spuselor primarului: la apă 0,16 lei (de la 3,52 la 3,68 lei), la canal 0,19 lei (de la 2,13 la 2,32 lei), la pluvial cu 0,07 lei (de la 0,46 la 0.53 lei). „Poziția C.A.O. în lista A.N.R.S.C. privind tarifele operatorilor regionali în acest moment este 42 din 46, adică suntem pe locul 42 la nivelul de tarifare a apei și canalului din România din 46 de furnizori. După această creștere a preţului, vom urca pe poziția 40 din 46 de operatori", a menționat primarul.
Deșeurile comunelor Nojorid și Sântandrei vor fi depuse la centrul de colectare de pe str. Thurzo Sandor
Primarul Florin Birta a anunțat că  în urma solicitării primite de la cele două primării, deșeurile comunelor Nojorid și Sântandrei vor fi depuse la centrul de colectare selectivă de pe str. Thurzo Sandor.
În urma calculelor făcute de către Primăria Oradea, comuna Nojorid va trebui să plătească 525 lei/lună, iar comuna Sântandrei va trebui să plătească 412 lei/lună pentru a beneficia de acest serviciu. La aceste sume se va adăuga ulterior și costul de transport, care se va calcula în funcție de cantitatea depozitată la centrul de colectare selectivă.
Credite pentru cofinanțarea unor proiecte importante pe fonduri europene
Având în vedere că Primăria Oradea a câștigat două proiecte importante pe fonduri europene, pentru care sunt semnate contractele de finanțare, municipiul va contracta un credit rambursabil intern pentru a le cofinanța. Este vorba de Promovarea antreprenoriatului creativ prin dezvoltarea incubatorului de afaceri Cresc Oradea Mare din str. Louis Pasteur, cu o valoare a proiectului de aprox. 16.200.000 lei, din care cota Primăriei Oradea se ridică la 8.750.000 lei, cealaltă investiție privind construcția centrului de antreprenoriat Piața Cetate, un proiect cu o valoare de aproximativ 79,5 milioane lei, din care contribuția P.M.O. este de 63,3 milioane lei.
Un al doilea credit se referă la trei obiective de investiții importante în Oradea: construirea parcării din str. Iosif Vulcan, construirea parcării aferente Spitalului Județean și amenajarea de accese și spații auto în zona sălii Sporturilor.
,,Toate aceste trei investiții le estimăm undeva la 94,7 milioane de lei. Am propus să contractăm un credit de 94,6 milioane lei, care va avea o maturitate de 8 ani, din care 3 ani vor fi perioadă de grație iar 5 ani perioada de rambursare. Am constatat că aceste investiții sunt aducătoare de venit din a doua zi de când sunt finalizate, iar partea de dobândă poate fi acoperită din veniturile pe care parcările le vor aduce în viitor. Foarte important de spus că, cu toate că vom accesa aceste credite, gradul de îndatorare al municipiului Oradea va fi undeva în jurul cifrei de 20%, deci Oradea nu se îndatorează în așa fel încât să nu putem plăti datoriile", a menționat primarul Florin Birta.
De asemenea, primarul a anunțat că, în urma hotărârii Consiliului Local, se va declanșa procedura de expropriere în zona Spitalului Județean, exproprieri care sunt în valoare de aproximativ de 4 milioane lei și sunt necesare pentru demararea procedurii de construire a parcării.
Revizuirea zonării fiscale a municipiului Oradea
Având în vedere faptul că în fiecare an, în funcție de modernizările care au loc pe străzile orădene, aceste străzi sunt trecute dintr-o zonare în alta, tot în cadrul ședinței de Consiliu Local a fost aprobată revizuirea zonării fiscale a municipiului Oradea. În acest an sunt afectate 29 de străzi, din care 8 străzi vor trece din categoria D în categoria C, 17 străzi din categoria C în categoria B, 3 străzi din categoria B în categoria A și un tronson de stradă trece din zona B în zona C.
În urma acestei revizuiri, toți cei care consideră că nu sunt evaluați în mod corect pot solicita Primăriei Oradea reevaluarea.
A.D.L.O. va prelua în administrare parcurile industriale din Bihor
Tot în cadrul ședinței Consiliului Local s-a aprobat faptul că, în urma deciziei comune a Consiliului Județean Bihor și a Primăriei Oradea de a unifica parcurile industriale din Bihor, Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (A.D.L.O.) va prelua în administrare parcurile industriale din Bihor. În primul rând, se va lua în administrare terenul de la cele trei parcuri, 109.000 mp din comuna Tileagd, 50.000 mp din Săcuieni și 68.000 mp din comuna Tămășeu. După ce aceste terenuri vor fi preluate în administrare de la Parcuri industriale Bihor, se va cere ministerului de resort transformarea titlurilor de parcuri industriale la A.D.L.O.
„O consider o soluție bună, pentru că colegii noștri de la A.D.L.O. au dovedit că au experiență, profesionalism și sunt dedicați, acest lucru putând fi demonstrat și prin cifrele pe care le avem - 410 milioane de euro investiții private în parcurile industriale din Oradea, peste 8.500 de locuri de muncă și peste 104 companii rezidente în aceste parcuri și cred că vor face aceeași treabă la fel de bună și în județul Bihor", a menționat Florin Birta.
Aprobarea schemei de ajutor local de minimis
În municipiul Oradea existau patru tipuri de scheme de ajutor de minimis: ajutorul pentru stimularea investițiilor care promovează dezvoltarea locală prin crearea locurilor de muncă, minimis pentru rezidenții parcurilor industriale, minimis pentru cei care au redus impozitul pe clădirile utilizate de entitățile din sectorul I.T. și minimis pentru reducerea impozitului pentru clădirile premium.
Acest ajutor de minimis era acordat până în data de 31 decembrie 2020, dar conform unei directive de la Comisia Europeană acest ajutor a fost prelungit până la 31 decembrie 2023, încă trei ani de zile. Astfel că municipiul Oradea a decis și el să prelungească până la această dată ajutorul de minimis oferit. (B.P.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:34:00 Ora standard a Europei de Est