Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

De ce creează artiștii instalații? Cum se justifică acestea?

In progress

De ce creează artiștii instalații? Cum se justifică acestea?

Vineri după amiază, în Galeriile Reperaj Cetate, a avut loc vernisajul unei expoziții inedite In progress.

În esență, instalația se justifică atunci când artistul simte că mediile tradiționale ale picturii și sculpturii nu sunt suficient de adecvate pentru ceea ce vrea el să exprime. Instalația, pe de altă parte, apare și ca o revolt împotriva discursului artistic tradițional, propunându-și să readucă arta mai aproape de o experiență intuitivă, astfel încât să se conecteze mai direct cu realitatea privitorului. Tehnicile utilizate au potențialul de a implica active publicul, transformând privitorul pasiv într-un participant activ.
Alexandru Antik este prezent la această expoziție cu trei lucrări. Macheta unei discuții familiale este o instalație ironic-documentară care urmărește procesul creativ al instalației, un demers de creație, de la invitația artistului la o expoziție și până la închiderea expoziției respective. Îmbinând într-o dedublare ironic conceptualul și cotidianul, artistul se constituie și ca o instanță exterioară întregului proces, oscilând între contemplare și implicare.
Zsolt Bodoni este prezent cu un proiect multimedia. Este un excepțional Pictor. Avem acces la imaginile pe care acesta le-a creat de-a lungul timpului. Intrând în spațiul proiecției ne conectăm automat și noi la această bază de date, iar succesiunea imaginilor, reglată de pulsul artistului, are un effect kathartic, de vis, halucinant aproape. E ca și cum am intra pentru câteva clipe în mintea artistului, imaginile inoculându-ni-se cu o forță căreia cu greu îi putem rezista.
Pentru a-și construi instalația, intitulată Reconstrucție. Zidire, Rodica Indig a salvat fragmente de stucaturi, vitralii, cenușă, urme ale incendiului Palatului Episcopal din Oradea. Din fragmente/urme ale unei tragedii, acestea se metamorfozează în urme purtătoare ale unei memorii esențiale, urme care trebuie ocrotite pentru că ele trebuie să stea la temelia unicului dialog care poate asigura sănătatea noastră existențială: dialogul dintre trecut-prezent și viitor.
Tripticul vertical al Andreei Buzási (Tryptichon) face aluzii ironice la perspectiva privitorului aflat în fața unei creații artistice, dar și unele mai profunde la condiția omului contemporan.
Această deplasare a accentului dinspre divin spre ego este accentuată în mod subtil și prin modul în care artista folosește foița de aur în cele trei cadre, de la ceva care înconjoară, care impregnează totul (sus) la ceva care este în noi (mijloc), și care a ajuns să fie în cadrul de jos doar un gen de ramă ...
În instalația cu conotații existențialiste delete in advance. Incursiune într-o digestive imposibilă Erzsébet Dobos vorbește despre un cu totul alt gen de memorie. Figurinele  antropomorfe create de artistă sunt contorsionate, purtătoare ale unor ,,cicatrici" care apar ca o consecință inevitabilă a memoriei lumii în care trăim. Dacă ,,cicatricile" incendiului din instalația Rodicăi Indig pot și trebuie salvate, ,,ridicate" în lumină, în acest caz ele dau formă intoxicării cu ,,întunericul" acestei lumi, iar noi ne simțim aliniați alături de aceste personaje ca într-un șir al orbilor din celebrul tablou al lui Bruegel.
Instalația interactivă Miracle of miracles (sharingexercise) a lui Tiberiu Fekete ne invită într-un spațiu care are alura unei ,,săli de jocuri". Miza constă în deconstruirea ,,magiei"/facinației pe care o exercită asupra noastră lumile virtuale. Dacă într-o primă fază devenim captivi, că demîningenioasa ,,capcană" întinsă de artist, acesta ridică puțin cortina, permițându-ne să aruncăm o privire asupra a ceea ce este dincolo de aceasta. Deus ex machina se dovedește a fi doar un ,,simplu", dar de fapt de loc simplu algoritm matematic...
Instalația cinetică Stuf a lui Imre Zoltán se constituie ca o meditație asupra invaziei contemporane a artificialului asupra naturalului. Artistul ne atrage atenția asupra faptului că asistăm la dispariția unei lumi (natura) și înlocuirea acesteia cu o altă lume (artificialul) care doar o mimează pe prima, fiind de fapt o lume falsă, rece ...
All of theabove a Dianei Kovács ne invită într-un spațiu profund amprentat, având drept miză transformarea privitorului într-un participant. Artista și-a propus o abordare urbană, inspirându-se din intensitatea și complexitatea vizuală a vieții de zi cu zi, o reprezentare a haosului vizual al vieții moderne. Smulși din ambientul în care ne simțim confortabil, suntem invitați să facem o plimbare emoțională spre interior.
 
Despre memorie este vorba și în sala în care Márton Katalin deapănă (Po)vestea straturilor. Ce/cine suntem de fapt? Ce altceva decât un rezultat, o rezultantă a memoriei, a acțiunilor noastre zilnice, repetitive, obligatorii, de rutină, care se depun strat peste strat, se suprapun prin succesiunea monotonă a plierii. Adunăm, suprapunem, pliem, iar în cele din urmă ne trezim captivi în spațiu şi timp (viață), într-unul dintre pliurile pe care chiar noi le-am creat. E posibilă evadarea? 
În Amprentă vizuală și spiritualitate Murányi Mihály meditează asupra relației dintre gest si memorie și asupra memoriei gestului, a memoriei amprentelor lăsate de noi de când ne perindăm pe acest pământ. Artistul crede că aceste amprente nu sunt diferite în esență de cele lăsate de omul primitiv, că, chiar dacă în multe privințe am evoluat, în esență, gestul este același.
Barna Péli este un sculptor profund atașat antropocentrismului. Figurile din compozițiile sale sunt agenți activi, articulați întotdeauna în relație cu o dinamică interpersonală.  Fragment-ul său funcționează ca o oglindă. Ceea ce vedem expus este, așa cum îi spune și titlul, un,,fragment" al cărui întreg suntem noi toți. Adept al unei estetici a grotescului, perspectiva sa nu este însă una sarcastic-superioară, ci mai degrabă una asumată din interior. În Fragment, ca de altfel în toate lucrările sale, e vorba despre ,,noi", nu despre un ,,ei". Foarte fin observator al spectacolului uman contemporan și a relațiilor interpersonale, instalațiile sale emană o anumită nostalgie, căldură. Nu este ochiul care judecă la rece, disecă, iar dacă se râde, nu se râde de ei, se râde de noi.
Frământările lui Ludovic Pongrácz sunt frământările artistului în așteptarea inspirației, a acelui primum movens, a motorului care declanșează tot ce înseamnă creație. În așteptarea acestuia, artistul nu poate face altceva decât să pregătească materia. Ideea se caută în afara ei, în materie, iar acționăm deasupra materiei, artistul inevitabil accesează memoria acesteia ...
Este remarcabil modul în care artiștii participanți la această expoziție au reușit să deschidă propunerea curatorială înspre zone pe care conceptul propus de curator nici nu le bănuia inițial. Toate lucrările, fără excepție, chiar dacă rămân în raza conceptului propus, au o serie de conotații de profunzime care le face deschise pentru multiple interpretări pe care publicul este invitat să le descopere.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:33:56 Ora standard a Europei de Est