Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

Proiectul IQR Tradițional....

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

În perioada 4.09 - 30.11.2020 o echipă de membri ai Asociaţiei Clusterul de Cercetări Ştiinţifice, Inovare şi Studii Europene din Oradea (Asociaţia C.C.S.I.S.E.O.), iubitori de tradiţie şi frumos, au derulat proiectul „IQR Tradiţional", un proiect finanţat de către Direcţia Social Comunitară Bihor, în baza contractului nr. 169 din 4.09.2020 şi cofinanţat de voluntari, oameni de bine, membri sau simpatizanţi ai asociaţiei care au îmbrăţişat ideea proiectului.

IQR Tradițional a însemnat un proiect prin care echipa implicată în implementarea lui și-a dorit să dezvolte IQ-ul tinerelor generații legat de cultură și tradițiile românești, în speță cele bihorene, printr-o metodă accesibilă îndeosebi lor, codul QR. De aici și fuziunea dintre IQ și QR a condus la IQR Tradițional care, într-un final, a avut și rolul de a transmite că „ai un IQ și un QR tradițional".
Învățături despre valorile culturale bihorene
În lumea străbunilor noștri, nimic nu era lăsat la voia întâmplării. Astfel tot ce înconjura țăranul român, munca pe care o făcea, obiectele cu care lucra, locurile din jurul lui, erau surse de inspirație pentru a crea și împodobi atât obiectele ceramice, mobilierul și casele, cât și vestimentația, portul popular.
 Țăranul român a creat un univers original în jurul lui plin de semnificație și sentimente; și-a pus și purtat rădăcinile, ocupația, dragostea și pasiunea pe veșmântul popular.
  Prin „IQR Tradiţional", ne-am dorit să descoperim pe cât posibil și să transmitem mai departe poveștile din spatele valorilor culturale date de portul popular, ceramică și sculptură, cât și de diferite tipuri de ornamentații, cum ar fi broderii, dantelă, simboluri pictate sau sculptate în funcție de zonă, deoarece putem spune că am observat în această incursiune în universul artei populare că fiecare zonă și subzonă are câte o particularitate a ei.
  De exemplu, în unele zone cum ar fi zona Beiușului predomină spăcelul sau spătoiul, ca obiect de port popular, iar în zona Aleșdului predomină cămășile și bluzele, ca parte integrantă a costumului popular.
  Diferența dintre spătoi și cămașă este dată de felul în care se închide, și anume spătoiul se îmbracă și se închide la gât la spate prin unul sau doi nasturi, de aici venind și numele său, iar cămașa se închide printr-un șir de nasturi poziționați pe față și nu la spate.
 O altă diferență ar fi în ornamentația pe zone, spre exemplu în zona Beiușului predomină dantela în tehnica firului tras, tăiat atât pe spăcele, cât și pe poale, „fir în dinte" cum spun localnicii, iar în zona Aleșdului, în special pe cămăși nu se folosește dantela în fir tăiat, ci predomină broderia clasică cu fire colorate de mătase sau lână și prezența paietelor colorate.
Legat de simboluri și broderie, originea și parte din semnificația unora s-a pierdut de-a lungul timpului, dar oamenii au continuat să le folosească, pentru că știau că așa este bine și pentru că sunt moștenite din străbuni, cum ar fi simbolul soarelui, al prescurii, al spiralei, coarnele de berbec etc.
Simbolul spiralei, am ales să îl folosim și noi în logo-ul nostru, deoarece semnificația acestuia coincide în parte cu scopul proiectului nostru. Astfel, spirala reprezintă drumul vieții de la naștere, origine spre moarte și invers, o continuitate, un ciclu infinit și nemuritor, calea și drumul vieții. Astfel și noi dorim să menținem într-un ciclu continuu învățăturile, tradițiile și valorile culturale românești.
Alte simboluri reprezentau natura înconjurătoare, flori, brazi, munți și ape sau obiecte ale muncii și îndeletnicirii lor, pieptene de lână, cârlig de fân, coarne de berbec etc. Putem spune că fiecare își dorea să fie mândru și unic în felul său, ceea ce se oglindea în special pe portul popular; de exemplu, doamna Mărioara ne povestea că majoritatea simbolurilor brodate le-a creat dânsa împreună cu mama ei, pentru a putea fi unică și cea mai mândră și frumoasă dintre fete. În zona Albești simbolurile „scrise" pe costum, adică brodate, erau primite de la bătrânii din sat care erau mai iscusiți în a le crea.
  Este important de menționat că înainte de a începe orice lucru, indiferent că era vorba de munca pământului sau țeserea și coaserea unei piese vestimentare, se spunea o rugăciune care avea rolul de a încărca spiritual, de a cere ajutorul în a face bine, de protecție și binecuvântare.
   Toate acestea, precum și alte aspecte privind tipurile de materiale întrebuinţate, ornamentaţia, cromatica etc...aspecte ale frumuseții și diversității portului popular bihorean le veți găsi în materialele create de noi în cadrul proiectului - broșura bilingvă (română și engleză), minimuzeul etc...cu tot ceea ce am învățat și adunat în această incursiune în lumea străbunilor noștri.
 În loc de final...
Adresăm mulţumiri cu plecăciune celor care s-au alăturat demersurilor noastre, persoane fizice/asociaţii despre care am pomenit pe pagina proiectului și în materialele realizate în cadrul acestuia! Împreună am reuşit să punem în valoare doar o mică parte din frumosul port tradiţional al judeţului Bihor, membrii echipei de proiect propunându-şi să continue să lărgească explorarea ariei geografice a judeţului Bihor, şi, de ce nu, extensia pe viitor la alte zone geografice din ţară, precum Bucovina, Maramureş etc, numărul de obiecte culturale, de port popular identificate şi prezentarea poveştilor acestora, realizarea iilor proprii, precum şi diverse alte activităţi culturale şi sociale.
Conținutul paginii web a proiectului „IQR Tradiţional" stă mărturie a celor înfăptuite în cadrul proiectului, motiv pentru care vă invităm să faceți un tur virtual al acestuia: Asociația CCSISEO - „IQR Tradiţional"
Cu dragoste pentru tradiţie şi frumos,
Simona Dziţac & Delia Şandro
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: O călătorie prin istoria străbunilor noștri.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:14:17 Ora standard a Europei de Est