Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Adaptarea copiilor la creşă

Şcoala părinţilor continuă în mediul online

Adaptarea copiilor la creşă

Primăria municipiului Oradea și Direcţia de Asistenţă Socială Oradea susţin programul de educație timpurie, pentru a veni în sprijinul familiilor active din municipiu.

 Creşele oferă servicii de educaţie şi îngrijire pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 10 luni şi 3 ani ai căror părinţi sunt angajaţi, în limita numărului de locuri disponibile.
Personalul din cadrul creşelor este specializat în creşterea, dezvoltarea, educarea, îngrijirea  şi asistenţa medicală a copiilor. Experienţa profesională a personalului si dăruirea pentru ceea ce fac sunt elementele cheie care uşurează procesul de adaptare a copiilor la creşă. Alături de acestea, colaborarea personalului cu părinţii este importantă în acomodarea copiilor.
Începutul creşei reprezintă pentru cei mai mulţi părinţi o perioadă stresantă, în care copilul învaţă să spună ,,La revedere!" părinţilor, să interacţioneze cu personalul creşei şi cu ceilalţi copii.  
Mediul şi rutina din creşă sunt astfel organizate încât să faciliteze procesul de adaptare. Atât părintele, cât şi copilul, trăiesc emoţii puternice în aceste momente şi este necesar să le verbalizăm: ,,Ştiu că îţi este dor de mami. Şi ei îi este dor de tine ".    
Atașamentul este un proces psihic care se dezvoltă încă dinainte de naștere între mamă și copilul ei. Copilul reacționează sensibil la mișcările, atingerile, dispozițiile, ritmul și intonațiile mamei, trăiește odată cu ea bucuriile și supărările ei. Atașamentul reprezintă în esență apropierea preferențială, dezinteresată și aproape inconștientă a copilului față de alte persoane.
Ataşamentul se dezvoltă în mai multe etape; dacă până la șase săptămâni este reprezentat de răspunsuri reflexe, în jurul vârstei de un an şi jumătate - 2 ani, copilul manifestă un ataşament evident faţă de mamă, moment în care poate manifesta anxietate de separare. În jurul vârstei de 3 ani se formează un palier mai matur, copilul are capacitatea de a anticipa întoarcerea părintelui, astfel va suporta mai uşor separarea. Odată cu dezvoltarea limbajului, copilul îşi exprimă emoţiile mult mai uşor, fapt ce facilitează adaptarea copilului.
Copiii reușesc să se adapteze uşor la schimbările de mediu şi la noua rutină. Este important să fim consecvenţi în implementarea rutinei, să îi ajutăm pe copii să anticipeze următorul pas, astfel le dăm impresia de control şi siguranţă.  
Recomandăm părinţilor să pregătească copiii pentru adaptarea la creşă exersând despărţirea în medii familiare pe perioadă scurtă, crescândă. Uneori copiii plâng la momentul despărţirii sau revederii; e normal şi firesc; ei traversează o schimbare majoră.
Reacţiile copiilor la aceste schimbări sunt diferite. Despărţirile duc la: stres şi frica de a nu fi părăsiţi, ei încep să fie neliniştiţi, plâng când părintele iese din câmpul lor vizual; la frică și panică; ca reacție de adaptare, la despărţire; la furie și supărare: formă de protest a copilului la despărţire, precum şi o modalitate de exprimare a dorinţei ca părintele să se întoarcă. După un timp comportamentul va înceta de la sine, copilul reuşeşte să îşi distragă atenţia prin jocuri, activităţi şi interacţiunea cu ceilalţi.
La unii copii apare disperare și apatie: copiii care nu au mecanisme de autoreglare emoţională ajung să fie epuizaţi de dorinţa de a se întoarce la părinte, ulterior acesta interacţionează tot mai puţin cu cei din jur si se retrage în sine. În acest stadiu apare rigiditatea fizică, iar personalul creşei va găsi modalităţi prin care copilul să se relaxeze (oferirea jucăriei preferate, jocul cu apa, cântecul preferat etc.).
Adaptarea la creşă vine uneori cu schimbări comportamentale: mănâncă mai puţin, se trezeşte frecvent în timpul somnului, este mai dependent de părinţi, nu mai foloseşte toaleta, pot apărea dificultăţi de exprimare. Pe măsura ce copilul se va adapta la creşă aceste comportamente vor dispărea.
Etapele procesului de adaptare a copiilor la creşă
*faza de negare -  copilul refuză să se despartă de părinte;
*faza de frustrare - fiind într-o situaţie nouă, copilul este confuz, supărat, poate manifesta tantrum emoţional specific vârstei de 2 ani;
*faza de înţelegere şi acceptare - copilul se adaptează la noul mediu si noua rutină;
*faza de integrare - copilul poate spune ,,La revedere!", îşi exprimă preferinţele şi interesele, acesta poate selecta resurse şi activităţi în care să se implice activ.
Adaptarea reflectă capacitatea copilului de autoreglare, urmărind obținerea unui echilibru simultan între condițiile de mediu de la creşă și interacțiunea cu persoane noi.
Sugestii pentru o adaptare mai usoară
Fiți calzi și fermi; implicați copiii în pregătirea  lucrurilor pentru creșă ( haine,  servețele); arătați acceptare necondiționată; manifestați empatie în aceste situații; nu prelungiți momentul despărțirii; oferiți explicații, suport emoțional; spuneți ,,La revedere, mama vine înapoi, te iubește mult".
Izabela Duca - psiholog,
coordonatoarea Creșei Nr. 13 - ,,Lizuca și Patrocle"

 

 

 

 

 

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 19:02:24 Ora standard a Europei de Est